Etsi

Markkinointi

Suomalaiset elintarviketuottajat esittäytyvät Berliinissä elintarvikemessuilla – Puuro, kaura ja pohjoisen eksotiikka kiinnostavat saksalaiskuluttajia

Kymmenen päivää kestävät Grüne Woche -elintarvikemessut avaavat ovia elintarvikeviennille Saksan suurillle markkinoille.

Suomi nähdään vuonna 2019 Berliinissä kansainvälisten Grüne Woche -messujen kumppanuusmaan roolissa. Suomea markkinoidaan kiinnostavana ruokamatkailukohteena sekä runsaiden järvien ja metsien sekä maailman pohjoisimpien ja puhtaimpien elintarvikkeiden maana.

Saksa on yksi Suomen elintarvikeviennin pääkohdemaita, jossa elintarvikevientiä edistetään nyt maa- ja metsätalousministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön rahoittaman Food from Finland-kasvuohjelman avulla. Kuluvana vuonna suomalaisia elintarvikkeita on nähty osana saksalaisen CITTI-kauppaketjun tuotevalikoimaa. Laaja tuotelistaus on osa Business Finlandin Food from Finland-kasvuohjelman ja Visit Finlandin yhteistyönä lanseeraamaa Enjoy Finland -Reinste Natur -kampanjaa. Uusia suomalaisia elintarvikkeita on myös saatavilla CITTI-ketjun Lieferello-verkkokaupassa, jonka toimitukset kattavat koko Saksan. Suomalaiset elintarvikealan yritykset ovat lisäksi näkyneet ammattilaistapahtumissa.

– Elintarvikkeiden kauppataseen korjaaminen ja viennin lisääminen ovat korkealla hallituksemme agendalla. Korkean lisäarvon tuotteiden viennin kasvattaminen on yksi keino maatalouden kannattavuuden parantamiseen. Vientiedellytysten vahvistamiseen osoitettiin myös lisärahoitusta kesän budjettikäsittelyssä, Grüne Woche -kumppanuus on yksi tuettavista vientiämme vahvistavista toimista, kertoo maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Suomi hakee lisää vauhtia elintarvikeviennin kasvattamiseen kärjessä antibioottivapaus ja vastuullisesti tuotetut ja terveysvaikutteiset maito-, vilja-, marja, ja kalatuotteet sekä kiinnostavat alkoholibrändit ja pienpanimot.

Grüne Wochen kumppanuusmaaosastolla ruoka kytketään vahvasti yhteen suomalaisen luonnon ja matkailun kanssa. 

Isoja ovia auki

Lappilainen Arctic Superfoods tuottaa välipalapatukoita pohjoisen luonnon raaka-aineista. Berliinissä yritys on esillä Lapland Food Club -yhteisosastolla. Yrittäjä Jari Kurtti odottaa messuilta myyntidiilejä, mutta odotukset ovat realistisia. Kansainvälisille markkinoille laajeneminen vaatii kovaa työtä.

– Meiltä on mennyt tavarataloketju Kadeween tuotteita myyntin messujen ajaksi, eli 10 päiväksi. Haetaan sieltä kokemuksia ja palautetta. Kadewe on kuitenkin hyvä referenssi jatkossa myyntityötä tehdessä, Kurtti sanoo.

Arctic superfoodsilla on 380 jälleenmyyjää Suomessa, mutta kotimarkkinallakin on varaa kasvaa. Yrityksen tuotteet ovat päässeet hyvin matkailualalle, kuten Finnairin, lentokentän ja matkailukohteiden valikoimiin sekä Kansallismuseon ja Finlandia-talon valikoimiin. Myös K-Ryhmän valikoimissa ja Ruohonjuuressa on Arctic Superfoods -tuotteita valikoimissa.

– Päivittäistavarakaupan alalla on vielä työtä, jotta pääsemme koko kansan tietoisuuteen. Grüne Woche -messuilla vastaanotto perjantaina avajaispäivänä on rohkaisevaa, sillä arktisuus ja suomalainen ruoka kiinnostaa kovasti. Suomen ja erityisesti Lapin matkailun vetovoima on auttanut yritystämme tuomaan välipalapatukoita tunnetuksi, Kurtti sanoo.

Eksoottinen puuro kiinnostaa

Spelttiviljatuotteita valmistava Birkkalan tila osallistuu ensimmäistä kertaa ulkomaisille messuille. Yrittäjä Simo Larmon mukaan tarkoitus oli alun perin osallistua pienemmille ammattilaismessuille, mutta kun tuottajajärjestö MTK ilmoitti kumppanuudesta ja rohkaisi lähtemään mukaan, Larmo päätti kokeilla. 

–Messut alkoivat perjantaina, mutta jo ennen sitä olemme vaihtaneet käyntikortteja, ja palaute saksalaisilta kuluttajilta on ollut hyvää. Puuro on saksalaisille eksoottista ja vieraampaa kuin suomalaisille, mutta hyvin he ovat siihen tarttuneet. Speltti on taas saksalaisille tutumpi kuin suomalaisille, mikä on lisännyt kiinnostusta, Larmo sanoo. 

Birkkalan tila on esillä viljatuottajien osastolla. Sen markkinoinnissa yritys korostaa tuotteen laatua ja perheyrittäjyyttä. Ylipäätään suomalaisella ruoalla on Larmon mukaan hyvä kaiku.

– Tästä työ vasta alkaa, sillä Ruotsilla ja Norjallakin on täällä isot osastot. Meidänkin täytyy satsata vientiin kunnolla. Suomi-kulmaa voi nostaa esiin, sillä valttejamme on puhtaus ja laatu, ja eläintuotannossa on vähän antibioottijäämiä. Lisäksi olemme tunnettuja luotettavina kauppakumppaneina, Larmo sanoo.

Kauramarkkinat kasvuun

Kaurajuomia ja -välipalojaan Berliinissä esittelevä Kaslink on myös iloinen saksalaiskuluttajien vastaanottoon. Yrityksen tavoite oli saada palautetta saksalaiskuluttajilta ja se on ollut brändi- ja viestintäjohtaja Juha-Petteri Kukkosen mukaan todella hyvää. 

–Luomukaurajuomamme on ollut myynnissä jo luomukauppaketjuissa Saksassa, mutta kauravälipalat ovat uutuuksia ja niille olemme saaneet todella hyvän palautteen. Myös saksalainen media on kiinnostunut ja olemme tavanneet potentiaalisia ostajia. Toki kauppaneuvotteluissa kestää, mutta Amazon-verkkokauppa on avautumassa ja sitä kautta saamme tuotteita kuluttajille myös, Kukkonen kertoo.

Kauratuotteiden tunnettuus on vielä alkutaipaleella Saksassa. Markkina Saksassa on Kukkosen mukaan suurin piirtein saman kokoinen kuin Suomen markkina, mutta se on kasvussa. Kokoluokaltaan moninkertaisessa maassa on siis paljon voitettavaa. 

– Meillä on huipputuotteet, eikä vastaavia välipaloja ole juuri saatavilla. Kaslinkilla on onnistunut brändi ja läpinäkyvä yritys. Kolmen veljeksen vetämä toisen sukupolven perheyritys on tarina, johon kuluttajat uskovat, Kukkonen sanoo. 

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi