Etsi

Startup

Kuluttajat haluavat kuluttaa vastuullisesti – Lifestyle-kauppa menestyy ja kasvaa kivijalassa

– Yhteistyökumppanimme ovat kiinnostavia, läpinäkyviä, laadukkaita, niillä on tarina ja ne ovat kiinnostuneita liiketoiminnasta, eivätkä vain tavaran tuottamisesta, sanoo yrittäjä Tanja Sipilä.

Nyt on hyvä aika olla lifestyle-tuotteita ja palveluita myyvä yritys. Talouden nousukausi on höllentänyt kuluttajien kukkaronnyörejä, ympäristötietoisuus ja ekologiset arvot suosii lähellä tuotettua ja laadukasta tuotetta. 

– Asiakkaat tekevät valintoja arvojensa perusteella. Tavaran kulutusta halutaan vähentää ja ostaa laatua määrän sijaan. Asiakkaat ymmärtävät, mistä tuotteen hinta muodostuu. Jos hinta on kovin halpa, joku muu, kuten ympäristö tai halpatyöntekijä, maksaa siitä kalliilla. Hyvien tuotteiden ostamisesta tulee hyvä mieli ja tuotetta arvostaa enemmän, lifestyle-konseptiketjun Tren Tanja Sipilä sanoo. 

Sipilä perusti World of Tre -yrityksen kaksi ja puoli vuotta sitten muotoilija Lasse Laineen ja suunnittelutoimisto Kokoro & Moin perustaja Teemu Suvialan kanssa. Aluksi perustajien oli tarkoitus pelastaa Design Forum Shop, jonka toiminnan Design Forum Finlandin hallitus päätti lopettaa vuonna 2014. 

Sipilä oli työskennellyt Design Forum Finlandille neljä vuotta ja kehittänyt järjestön kauppakonseptia. Kun päätös kaupan loppumisesta tuli, Sipilä ja Suviala näkivät konseptin kehittämisessä mahdollisuuksia. Perustajat totesivat nopeasti, että uusi konsepti vaati oman organisaation. Menneisyydestä on kuitenkin jälki yrityksen nimessä. Design Forum Shop sijaitsi Helsingin kolmikulmassa, ruotsiksi trekantenissa.

Pienet ovat yhdessä vaikuttavampia

World of Tre ei rajaa myymiään tuotteita suomalaisiin, vaan puhuu mieluummin lähialueesta. Sipilä välttelee käyttämästä myöskään design-sanaa, sillä lähtökohtaisesti jokaisen tuotteen pitäisi olla suunniteltu. Yrityksellä on noin 500 yhteistyökumppania sekä tuotteita kalusteista ja vaatteista kosmetiikkaan ja paperituotteisiin. 

– Satsaamme kuratointiin ja sisällöntuotantoon. Yhteistyökumppanimme ovat kiinnostavia, läpinäkyviä, laadukkaita, niillä on tarina ja ne ovat kiinnostuneita liiketoiminnasta, eivätkä vain tavaran tuottamisesta. Harva tuote on itsessään niin houkutteleva, että se myy sellaisenaan. Kokeilemme helposti kaikenlaista, mutta asiakkaat ratkaisevat jatkon, Sipilä kertoo.

World of Tre tekee myös palveluita yrityksille, kuten tapahtumia, yhteistyötuotteita, Shop-in-Shopeja ja kehittää yhteisiä myyntikanavia. Sipilä kehottaakin pieniä toimijoita yhdistämään voimiaan, jolloin toiminnalla on suurempaa vaikuttavuutta ja se luo lisäarvoa brändeille.

Sipilä muistuttaa, että vähittäiskaupan rooli muuttuu ja tulevaisuudessa se mahdollistaa paljon asioita yrityksille ja asiakkaille. Verkostot ovat olemassaolon edellytys.

– Alalla on vähän sellaista ongelmaa, että on paljon tekijälähtöisiä käsityöyrittäjiä, jotka yrittävät tehdä kaiken itse. Olisi parempi, jos suunnittelija on vain yksi osa yritystä, eikä yritys yhtä kuin suunnittelija. Markkinointi, jälleenmyynti ja muut osa-alueet vaativat omaa osaamista, Sipilä sanoo.

Kannattavaa kivijalkakauppaa

World of Tre nojaa vahvasti kivijalkamyyntiin ja toimii Helsingin keskustassa kalliilla liikepaikoilla. Siitä huolimatta yrityksen talousluvut näyttävät hyviltä. Vuonna 2017 helmikuussa päättyneellä tilikaudella yrityksen liikevaihto oli miljoona euroa ja liiketappio 239 000 euroa. Vuotta myöhemmin liikevaihto oli 2,2 miljoonaa euroa ja tappio 3 000 euroa.

– Tällä alalla ei liiku suuria sijoitussummia, mutta meillä on muutama pääomasijoittaja, olemme saaneet pääomia julkiselta puolelta sekä lainoja, Sipilä kertoo. 

Sijoittajina yrityksellä on KMT Invest, Flow Festivaali, Leroy Agency sekä nyhtökaurankehittäjä ja Golden Greenin perustaja Maija Itkonen. World of Tre on kahdessa ja puolessa vuodessa kasvanut Helsingin Mikonkadun myymälästä 12 liikkeen verkostoksi, joista osa, kuten tammikuun loppuun saakka Helsinki-Vantaan Lentoasemalla toimiva myymälä, ovat pop up -myymälöitä. Yksi toimipiste on Äkäslompolossa Ylläksellä Jounin kauppakeskuksessa.World of Trella on verkot vesillä myös ulkomaille. Japanissa on yksi liike ja Koreassa kaksi. Ne ovat vielä pilottivaiheessa, eli parasta etenemistapaa kansainvälisille markkinoille kehitetään vielä. 

– Tartumme rohkeasti tilaisuuksiin, eikä päätä helposti palele. Välillä tulee vikatikkejä, mutta tulee myös onnistumisia, Sipilä miettii. World of Tressa keskitytään seuraavaksi kansainvälisten askelten lisäksi prosessien ja tehokkuuden kehittämiseen, sillä nopeassa kasvutahdissa ne tahtovat jäädä jalkoihin. Listalla on myös digitaalisen kaupan kasvu.

Yksi syy taloudelliseen onnistumiseen on yksinkertainen: 

– Meillä on kasvusuunnitelma, ja olemme pysyneet siinä. Teemme liiketoimintaa suunnitelmallisesti, Sipilä kiteyttää.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi