23.1.2019 klo 11:06
Uutinen

Stella Harasekista tuli bloggaaja-yrittäjä

Blogiharrastuksesta tuli Stella Harasekille työ ja ura yksinyrittäjänä. Blogikampanjoiden hinnat lähtevät 2500 eurosta.

Taannoisen blogipostauksen perusteella Stella Harasekin elämä vaikuttaa suorastaan kadehdittavan ihanalta. Notes on a lifen kirjoittaja kertoo olevansa Pariisissa osin töissä ja opiskelemassa, osin lomalla.

”Lomailen ahnaasti joka hetki kun ei tarvitse ajatella tai tehdä töitä”, Harasek kirjoittaa.

Hänen bloginsa on ollut yksi Suomen suosituimmista lifestyleblogeista kymmenen vuotta.

– En ikimaailmassa olisi uskonut, että päähänpistona alkaneesta harrastuksesta tulee työni – vain vuosi bloggaamisen aloitettuani.

Nuorille naisille tarkoitettu Olivia-lehti kiinnitti Harasekin bloggaajakseen kuukausipalkalla vuonna 2009. Neljä vuotta myöhemmin Harasek vaihtoi bloginsa nimen: Paras aika vuodesta muuttui Notes on a life -nimiseksi.

Kirjoittamista Harasek jatkoi yrittäjänä.

– Alussa bloggaajia oli vain kourallinen ja yritykset lähestyivät meitä tuotenäytteillä ja tapahtumakutsuilla. Muutamaa vuotta myöhemmin yritykset tajusivat, että lifestyleblogeilla on todellista vaikutusvaltaa ja alamme alkoi kehittyä ammattimaiseksi bisnekseksi.

Kymmeniätuhansia seuraajia

Bloggaajien ja yritysten kaupallisesta yhteistyöstä puhuttiin vielä muutama vuosi sitten sisältömarkkinointina, nyt käytetään termiä vaikuttajamarkkinointi.

– Suurin osa yrityksistä suhtautuu blogeihin osana markkinointipiirakkaa. Bloggaajilta ostetaan vaikuttajakampanjoita siinä missä firmat ostavat televisio- ja ulkomainontaakin.

Notes on a lifen kuukausittainen seuraajamäärä vaihtelee 30 000–40 000 seuraajan välillä. Suuri osa lukijoista on Harasekin ikäluokkaa, 30–40-vuotiaita, ja kiinnostuneita pukeutumisesta, matkailusta, sisustamisesta aivan kuten Harasek.

Blogeilta edellytetään myös rosoa ja sitä, että kirjoittaja tekee yksityisestä yleistä.

– Kun aloitin kirjoittamisen, bloggaamista jopa vähän hävettiin. Minäkin tein blogiani nimimerkin turvin, ja ensimmäisinä kuukausina julkaisin vain kuvia, joissa kasvoni oli peitetty tai rajattu pois.

Sittemmin hän on kirjoittanut muun muassa työuupumuksestaan sekä jakanut tunteitaan perheenperustamiseen liittyen. Hetki sitten blogissa pohdittiin ilmastonmuutosta ja kuluttajatottumuksia.

Viimeistään nyt alkaa olla todella selvää, että näin ei voi jatkua, jotain on tehtävä ja hiton äkkiä.

Saastuttajana Harasek nosti esiin muun muassa pikamuodin. Postauksessaan hän mietti myös sitä, millainen ruokavalio lopulta on eettinen.

Söisinkö eettisesti kestävää Reilua kauppaa, ekologisesti tuotettua luomua? En enää tiedä, pitäisikö talvisin syödä suomalaisissa kasvihuoneissa kasvatettua vai Espanjasta rahdattua lehtikaalta.

Blogikampanjoiden hinnat alkaen 2500 euroa

Blogin ympärillä pyörii erillisiä mainosbannereita. Mikäli kirjoitukset on tehty yritysyhteistyönä, postausten alussa on tieto kaupallisesta yhteistyöstä.

Blogikampanjoiden hinnat lähtevät noin 2 500 eurosta. Blogikampanjalla Harasek tarkoittaa kokonaisuutta, johon kuuluu yksi tai useampi blogipostaus sekä sen somejaot ja usein myös Instagram-sisältöjä.

– Lopulliseen hintaan vaikuttaa moni asia, kuten se, vaatiiko kampanjan toteutus matkustamista ja haluaako asiakas ostaa kuviin käyttöoikeuksia.

Harasekista pientenkin yritysten kannattaa rohkaistua kokeilemaan vaikuttajamarkkinointia yrityksen brändiin sopivan blogistin kanssa.

–Vaikuttajamarkkinoinnin vahvuus on siinä, että yrityksen viesti välittyy kohderyhmälle heille tutun, kiinnostavan ja uskottavan henkilön uniikilla äänellä.

Notes on a life on nykyisin osa myös Harasekin puolison, valokuvaaja Jarno Jussilan työtä. Jussila valokuvaa blogia – ja kirjoittaakin musiikista, matkoista ja elämästä ylipäänsä.

HISTORIA: Levy-yhtiössä työskennellyt Stella Harasek aloitti blogistina vuonna 2007. Graafinen suunnittelija oli ollut aina kiinnostunut visuaalisuudesta ja kirjoittamisesta. Vuotta myöhemmin Paras aika vuodesta (nyk. Notes on a life) oli kategoriassaan Suomen luetuin blogi.

NYKYISYYS: Notes on a life on brändi niin blogimaailmassa kuin Instagramissa. Harasekin pyörittämä Anno Media tarjoaa myös muuta sisällöntuotantoa ja brändikonsultointia.

TULEVAISUUS: Harasek näkee 11-vuotiaan bloginsa elinkaarelle luontevaa jatkumoa, sillä aiheet ja käsittelytavat elävät ja muuttuvat kirjoittajansa mukana. Parhaillaan Harasek työstää myös mm. romaania.

Leila Itkonen

toimitus@yrittajat.fi

Juttu julkaistu alunperin Yrittäjä-lehdessä 6/2018