Etsi

Markkinointi

Kuinka monta Facebook-julkaisua yrityksen kannattaa tehdä päivässä? Somejätin oma asiantuntija vastaa

Facebook Connect järjestettiin ensimmäisen kerran Suomessa. Paikan päälle Helsinkiin saapunut Facebookin Ruotsin maajohtaja kannusti yrityksiä ajattelemaan alusta lähtien globaalisti.

Ensimmäinen Facebook Connect -tilaisuus järjestettiin Helsingissä tänään torstaina. Paikan päälle otettiin 160 ensimmäisenä ilmoittautunutta.

Facebookin Ruotsin ja Suomen maajohtaja Samuel Rihani korosti yleisölle mobiilimurroksen nopeutta.

– Mobiilin aiheuttama disruptio (suom. uuden innovaation markkinoilla aiheuttama häiriö) on mielestäni aliarvioitu. Se on tapahtunut paljon nopeammin kuin oletimme.

Rihanin mukaan mobiilia käytetään ennen kaikkea asioiden löytämiseen. Markkinoille on syntynyt menestyneitä yrityksiä, joiden liikeidea on perustunut täysin siihen, mitä ihmiset hakevat verkosta.

Facebookin käyttäjätilastojen mukaan suomalaiset viettävät aikaa mobiililaitteen parissa kolme tuntia päivässä. Suomessa Facebookilla on päivittäin 2,1 miljoonaa käyttäjää. Yhteensä mobiilikäyttäjiä on 2,6 eli lähes jokainen käyttää Facebookia.

Tekstistä videoon

Erityisen kovassa kasvussa ovat olleet viime vuosina pikaviestipalvelut. Tästä kertoo Rihanin mukaan esimerkiksi se, että Applen sovelluskaupassa yhdeksän kymmenestä eniten ladatuimmasta sovelluksesta on nimenomaan viestisovelluksia.

Facebookin Messenger-palvelu on maailmanlaajuisesti erityisen kovassa kasvussa. Sitä käyttää viestimiseen 1,3 miljardia käyttäjää päivässä. WhatsAppin vastaava luku on 1,5 miljardia. Merkittävä osa viestimisestä on kuvia ja videoita. Tekstin osuus on sen sijaan laskussa.

Muutos tekstistä videoon on ollut ripeä: Amerikkalainen tietoliikennejätti Cisco on arvioinut, että 75 prosenttia mobiililiikenteestä on ensi vuonna videota. Tällä hetkellä Facebookin päivittäisestä käytöstä 100 miljoonaa tuntia on videokatselua.

Yksi postaus päivässä riittää

Facebookin Euroopan päämajassa Dublinissa työskentelevä Anna Klaile perehdytti tilaisuuden osanottajat Facebook-markkinoinnin saloihin.

– Moni kysyy minulta, kuinka usein olisi hyvä julkaista yrityksen Facebook-sivulla. Tähän ei ole yhtä selkeää vastausta. Suosittelen testaamaan, mitkä ajakohdat ja päivät toimivat parhaiten, Klaile sanoi.

Klaile suuntaisi julkaisujen fokusta mieluiten laatuun kuin määrään.

– Enintään yksi julkaisu päivässä. Ideakalenteri on hyvä tapa rakentaa säännöllisyyttä julkaisemiseen. Kannustan myös ajastamaan useampia julkaisuja kerralla.

Facebookissa saa yhä harvemmin näkyvyyttä orgaanisesti, ilman maksettua mainontaa. Klaile kannustaa jokaista mainostajaa perehtymään mittaustyökaluihin. 

– Mainonnan yleiskatsaus-sivulta saa kaiken oleellisen tiedon toteutetuista mainoksista. Mainostajan kannalta on tärkeä ymmärtää, missä seuraajat ovat, kumman sukupuolen edustajia he ovat ja minkä ikäisiä he ovat. Mainostajan kannattaa ottaa käyttöön Pages Manager -sovellus, jonka kautta voi hallinnoida omaa yrityssivua ja vastata myös Instagram-viesteihin.

Lisää oppia muun muassa Facebook-mainostamiseen saa Facebookin omasta Blueprint-palvelusta, joka tarjoaa muun muassa ohjeita Ads Managerin käyttöön.

"Ajattele alusta alkaen globaalisti"

Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja Taru Jussila korostaa Facebookin roolia yrityksen kansainvälistymisessä.

– Jokaisen pk-yrittäjän on tarpeen pitää itsensä kartalla somemarkkinoinnista. Facebook tarjoaa mahdollisuuden siipien kokeiluun ulkomaisilla markkinoilla, mahdollisesti varsin pienilläkin panoksilla. Ei tarvitse tyytyä kotipaikkakuntaan, Facebook antaa mahdollisuuden tehdä bisnestä missä tahansa, hän sanoo.

Samuel Rihanin mukaan suomalaisetkin yritykset voivat saada sosiaalisen median ansiosta nopeasti potentiaalisia asiakkaita oman maansa rajojen ulkopuolelta.

– Yli miljardi ihmistä seuraa yhtiöitä jossain toisessa maassa. Kannattaa siis ajatella alusta alkaen globaalisti, hän sanoi viitaten Facebookin käyttäjädataan.

Kuva: Suomen Yrittäjät

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi