13.2.2019 klo 14:34
Uutinen

Rovaniemeläisyrittäjät lanseeraavat lähituotantoa tukevan Liki-sertifikaatin – Mahdollisuus nostaa paikallisia tuotteita myös matkailijoiden tietoisuuteen

Likiliike on sertifioitu tuotteisto, jolla halutaan vastata paikallisten kuluttajien ja Rovaniemen voimakkaasti kasvavan matkailijajoukon toiveisiin.

Rovaniemeläinen yrittäjäyhteisö Likiliike lanseeraa ystävänpäivänä 14. helmikuuta uuden Liki-tuotteiston. Liki-tuote -sertifikaatin käyttöoikeus voidaan myöntää Rovaniemellä valmistetuille, suunnitelluille tai kootuille tuotteille. Tuotteiden paikallisuusaste tulee olla vähintään 60 prosenttia.

Likiliike edistää Rovaniemen lähituotantoa. Yrittäjistä muodostuva johtokunta myöntää hakemusten perusteella likiliikejäsenyyden. Nyt yrittäjät ovat voineet hakea tietyille lähituotteilleen Likiliike-tuotemerkkiä.

Kyseessä on sertifioitu tuotteisto, jolla halutaan vastata paikallisten kuluttajien ja Rovaniemen voimakkaasti kasvavan matkailijajoukon toiveisiin. Likiliikkeen omaan tuotteistoon on ensimmäisessä vaiheessa valittu seitsemän erilaista tuotetta poronlihasäilykkeestä poronnahkaiseen luottokorttitaskuun sekä käsintehdyistä suklaasta uniikkeihin koruihin.

– Tuotteita tullaan myymään muun muassa Visit Rovaniemen matkailuinfossa, jossa kansainväliset asiakkaat ovat yhä enemmän kiinnostuneita aidoista, paikallisista tuliaisostoksista. Tämä on siis hieno mahdollisuus tuoda Rovaniemen omia tuotteita matkailijoiden tietoisuuteen, sanoo Likiliikepäällikkö Marika Tiikkaja.

Aivan kuten Avainlippu-merkistä tunnistaa Suomessa valmistetun tuotteen tai Suomessa tuotetun palvelun Likituote-merkki kertoo tuotteen ja palvelun rovaniemeläisestä alkuperästä sekä rovaniemeläistä työtä edistävästä vaikutuksesta.

– Kaikki Likiliikkeet voivat omilla tuotteillaan hakea mukaan tuotesarjaan. Ehdotetun tuotteen rovaniemeläisyysasteen arvioinnissa otamme luonnollisesti huomioon tuotteen alkuperän, raaka-aineet ja tarvikkeet, mutta painoarvoa annamme myös pakkausaineille ja -tarvikkeille, muuttuville ja kiinteille henkilöstökustannuksille, alihankinnoille, tuotekehityskustannuksille sekä muille välillisille kustannuksille, Tiikkaja kertoo.

Poronnahkatuotteita valmistava Wigel-yrityksen poronnahka-artesaani ja yrittäjä Taija Aikio on kokenut, että tuore kuuluminen Likiliike-yrityksiin on edistänyt myyntiä.

– Kyllä sillä on vetovoimaa ja paikalliset tuotteet kiinnostavat. Varsinkin joulun alla asiakkailta tuli kyselyitä, että voiko Liki-lahjakortteja käyttää. Silloin emme olleet vielä saaneet sertifikaattia, mutta nyt olemme likiliike, Aikio kertoo.

Kaikkien aikojen ensimmäiset Liki-tuotteet tulevat myyntiin Likiliikkeen omaan verkkokauppaan ja valikoitujen jälleenmyyjien hyllyihin helmikuun aikana. Niitä ovat Choko Deli -suklaa, Lohiapajan poronlihasäilyke, Mandragora-kahvi- ja teekauppa, Mainoa-designin korut, Lappi-krassi-ruoka-annos sekä Wigelin Ahku-korttitasku ja Ailo -korttipussi.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi