26.2.2019 klo 12:02
Uutinen

KomeroFood pyrkii ruokajättien verkkokauppoihin ja kansainvälisille markkinoille – Ruokakassipalveluiden kilpailu on vain hyvästä

KomeroFood pyrkii kasvamaan kansainvälisille markkinoille ja kehittämään konseptiaan vastaamaan muuttuvan ruokamarkkinan tarpeisiin.

Kuopiolainen KomeroFood valmistaa ruokakaupoissa myytäviä valmiiksi mitattuja ateriapusseja, joista saa valmistettua aterian kahdesta kolmeen henkilölle. Kassien suunnittelusta vastaa kokki ja yhtiön osakas Henri Alén. Keväällä 2018 omistajaosakkaaksi liittyi myös kuopiolainen liikemies Mika Sutinen, joka on tullut tutuksi eläintarvikeketju Mustin ja Mirrin toimitusjohtajana. Hän jätti tehtävän vuonna 2017.

KomeroFood pyrkii kasvamaan kansainvälisille markkinoille ja kehittämään konseptiaan vastaamaan muuttuvan ruokamarkkinan tarpeisiin.

Ruokakassipalveluita on markkinoilla paljon. Mikä erottaa KomeroFoodin kilpailijoista, toimitusjohtaja Pekka Nuutinen?

– Useat ruokakassipalvelut toimittavat tuotteet asiakkaan kotiin. KomeroFoodin ruokakassit myydään ruokakaupoissa, mistä 99 prosenttia suomalaisista tekee edelleen ruokaostoksensa. Vaikka tilaisi kotiinkuljetettua ruokakassia, leivät ja maidot joutuu edelleen hakemaan kaupasta.

Mikä on laajenemisenne aikataulu?

– Tämä vuosi keskitytään vielä Suomeen. Kansainvälistymissuunnitelma valmistuu tämän vuoden aikana. Ruotsi on usein paras ensimmäinen laajenemiskohde, mutta katsomme asiaa rauhassa.

Miten kehitätte konseptianne?

– Kotiinkuljetettavan ruokakassipalvelun laajentaminen uusille alueille on työlästä, koska se vaatii paljon resursseja. Meillä on Siilinjärvellä tuotantotilat ja hyödynamme Keskon ja S-ryhmän logistiikkaa. Ateriapussit kuljetetaan pääkaupunkiseudulle ja sieltä ympäri Suomen. Jatkossa pyrimme tarjoamaan esimerkiksi Keskolle ja S-ryhmän verkkokaupoille oma ateriakassipalvelua, joka on meillä valmiina. Meillä on suunnitelmissa kehittää myös kylmäketjuvapaata tuotesarjaa, mikä helpottaisi logistisesti kasvamista ulkomaille.

Miten luonnehtisit ruokakassipalveluiden kilpailutilannetta tällä hetkellä?

– Tietoisuuden lisääminen kuluttajien keskuudessa on tärkeää. On hyvä, että alalla on paljon toimijoita, jotta ihmisillä on erilaisia tapoja hoitaa ruokahankinnat. KomeroFoodin ateriapusseja on myynnissä yli 100 myymälässä ja kasvu on ollut vahvaa erityisesti loppuvuodesta 2018. Ruokamarkkinaan syntyy tyhjiöitä, joita me voimme täyttää ja kasvaa kiinnostavaksi toimijaksi. Tavoitteenamme on olla Suomen kiinnostavin ruoka-alan brändi vuonna 2021.

– Suurin kilpailijamme on se, miten kuluttajat ostavat perusruokaa. Osa mieltää meidät kalliiksi ja toiset edulliseksi. Jos samaa ateriaa alkaisi kuitenkin valmistaa alusta lähtien, raaka-aineiden kustannukset voivat nousta kalliimmiksi, kuin valmiiksi mitatut annoskoot. Vaikka kilohinta saattaa olla edullisempi, ruokakaupasta tulee ostettua paljon hävikkiä. Suomalaiset heittävät puolen miljardin euron edestä ruokaa roskiin vuosittain.

Miten huomioitte ruokatrendit ja erikoisruokavaliot?

– Kuuntelemme asiakaspalautetta tarkalla korvalla, mutta valtaväestö syö vielä pääosin normaalia ruokaa. Erikoisruokavalioita on pieni prosenttiosuus. Pyrimme korvaamaan maitotuotteet kasvipohjaisilla tuotteilla noin vuoden sisällä ja lisäämään kasvispitoisen ruoan määrää. Sillä on suuri merkitys kansanterveydelle. Haluamme tarjota helpon ja maukkaan tavan muuttaa tottumuksia terveellisempään ja kestävämpää ruokailutapaan.

Haette 700 000 euroa julkisella osakeannilla joukkorahoitusalustan kautta. Mitä tuolla rahalla saa?

– Rahoitus käytetään kasvun kiihdyttämiseen, pääasiassa myynnin ja markkinoinnin vahvistamiseen. Tavoitteemme on, että vuoden kuluttua liiketoimintamme on kannattavaa ja sen jälkeen voimme kasvaa tulorahoituksella ja esimerkiksi EU:n takaamilla lainoilla.

KomeroFoodin tarkistamaton liikevaihto vuodelta 2018 on 176 477,39 euroa ja tulos -168 640,82 euroa.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi