Etsi

Markkinointi

Yrittäjän mielestä alkoholilain tulkinta epäselvää ja valvonta mahdotonta – ”Kertoo lain puusilmäisyydestä”

Valvira ohjeisti pienpanimoja poistamaan positiiviset kommentit alkoholijuomista somekanavistaan. Alkoholilain tulkinta aiheuttaa harmaita hiuksia myös giniä ja viskiä valmistavalle ja vievälle Kyrö Distillerylle.

Valvira on ohjeistanut useita pienpanimoita poistamaan kuluttajien positiiviset somekirjoitukset. Ohjeistukset ovat tuttuja myös Kyrö Distilleryn toimitusjohtaja Miika Lipiäiselle.

– Muutaman kerran on tullut kutsu rehtorin huoneeseen, Lipiäinen vitsailee.

Kun alkoholilaki muuttui vuosi sitten keväällä, Kyrö Distillery sai Valviralta kehotuksen puuttua somenäkyvyyteen.

– Joissakin kuvissa näkyi tuotteemme ja niissä oli kuluttajien kehuja. Nämä piti poistaa.

Alkoholilain mukaan tietoverkon palveluissa toteutettavassa mainonnassa ei saa käyttää kuluttajien tuottamaa sisältöä. Yli 22 tilavuusprosenttisten väkevien alkoholijuomien mainonta ja muu myynninedistämistoiminta on lain mukaan pääosin kiellettyä.

Lipiäisen mukaan markkinointia koskeva kohta laissa on epäselvä.

– Kertoo lain puusilmäisyydestä, että siinä ajatellaan koko somen olevan yhtä kuin Facebook. Jos joku mainitsee tuotteemme Twitterissä omassa profiilissaan, emme mahda sille mitään. Lakia on täysin mahdoton valvoa.

Lipiäinen pitää alkoholilakia tältä osin epäonnistuneena.

– Lain pitäisi olla oikeudenmukainen, tasapuolinen ja valvottavissa. Alkoholilaki ei ole mitään näistä, hän puuskahtaa.

Lain tulkinta aiheuttaa Lipiäisen mukaan yritykselle suuria hankaluuksia etenkin viennissä.

– Myyntiä ja markkinointia koskevat Suomen lait ovat suurin hidaste viennille. Verotusta koskevat säännökset ovat meille toissijainen hankaloittava asia.

Suomalaisten yritysten täytyy noudattaa suomalaista alkoholilakia markkinoidessaan tuotteita ETA-maissa.

Valviran ylitarkastaja Marianna Vasara sanoi Taloussanomien jutussa, että lain pykälä on kiemurainen. Kuluttaja voi kehua yritystä, mutta ei tuotetta. Jos kuluttaja lisää yritysarvion kylkeen kuvan tuotteesta, kuva täytyy Vasaran mukaan poistaa.

Lipiäinen harmittelee, että alkoholilakia uudistettaessa ei epäselviä ja eriarvoistavia kohtia muutettu.

– Olen ymmärtänyt, että myös Valvira pyysi, että markkinointia koskeva kohta pitäisi kirjoittaa selkeämmäksi. Poliittinen rohkeus loppui siinä vaiheessa.

Lipiäinen kertoo, että lainvastaiset somekommentit ja kuvat tulevat Valviran tietoon yksittäisiltä ihmisiltä.

– Hieman omituinen piirre on, että on ihmisiä ja kilpailevia yrityksiä, jotka kantelevat Valviralle näistä somekommenteista.

Keskustelu alkoholin näkymisestä somekanavissa nousi esille viime viikolla oululaisen Sonnisaaren panimon perustajan Harri Vaaralan twiitattua aiheesta. Vaarala liitti päivitykseen kuvan Valviran ohjeesta:

”Valvontaprojektissa tehtyjen havaintojen mukaan verkkosivunne ovat lainmukaiset, mutta yrityksenne ylläpitämillä sosiaalisen median tileillä (Facebook, Instagram) esiintyy jonkin verran kuluttajien tuottamaa materiaalia, esimerkiksi kuluttajien antamia alkoholijuomia kehuvia suosituksia ja kommentteja. Tällaiset suositukset ja kommentit tulisi sosiaalisesta mediasta yrityksen toimesta poistaa.”

Päivitys herätti vilkkaan keskustelun, jossa mietittiin muun muassa, että saisivatko negatiiviset kommentit jäädä näkyviin. Kommentoijat kehittivät myös useita keinoja kiertää ohje, esimerkiksi käyttämällä epäsuoria kommentteja ja parodisia ilmaisuja.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Verkkouutiset.

Suomen Yrittäjät vaatii sääntelyn vähentämistä. Vaikka hallitukset ovat asettaneet vähentämisen tavoitteekseen, pk-yritykset kokevat sääntelytaakan kasvaneen.

Sääntelyn vähentäminen on yksi tavoite Yrittäjien Kasva Suomi -ohjelmassa, jossa esitetään tavoitteet vaalikaudelle 2019-23.

Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi

Kuva: Getty Images