5.3.2019 klo 17:32
Uutinen

Yrittäjät pyysi KKV:tä selvittämään – useita taksien välityskeskuksia epäillään nyt kielletyistä kilpailunrajoituksista

Suomen Yrittäjät pyysi viime syksynä Kilpailu- ja kuluttajavirastoa (KKV) selvittämään Kela-kyyteihin liittyviä sopimusehtojen mahdollisia kohtuuttomuuksia. KKV:n selvitysten mukaan taksien välityskeskukset ovat saattaneet toimia kilpailulain kieltämällä tavalla.

KKV epäilee, että keskukset eivät ole välittäneet Kela-kyytejä syrjimättömästi kaikille taksiautoilijoille.

– En ole yllättynyt tästä Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen tuloksesta. Ikävää, että tilanne on tällainen, toteaa Yrittäjien elinkeino- ja kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin.

– Kävimme elokuussa KKV:ssä ja pyysimme virastoa selvittämään välityskeskusten sopimusehtoja, Grekin kertoo.

KKV käynnisti tutkinnan syyskuussa. Virasto on saanut viime kuukausien aikana yli 200 yhteydenottoa taksiyrittäjiltä. Suurin osa yhteydenotoista on koskenut sitä, ottavatko välityskeskukset uusia taksiautoilijoita välityksen piiriin ja minkälaisilla ehdoilla tämä tapahtuu.

Virasto on selvittänyt taksimarkkinoilla esiintyviä ongelmia lähettämällä syksyllä 2018 yli 6 000 taksiautoilijalle kyselyn, johon vastasi noin 2 300 autoilijaa. Kyselystä saatujen tietojen perusteella KKV epäilee, että useat välityskeskukset saattavat toimia kilpailulain kieltämällä tavalla.

Kyselyyn vastanneista lähes puolet (46%) oli sellaisia, jotka eivät aja Kela-kyytejä. Suurin osa heistä (64%) piti keskusten asettamia sopimusehtoja kohtuuttomina, muun muassa tietynmerkkisten mittareiden hankkimista tai keskusten suuria välityspalkkioita.

13 % vastanneista taksiyrittäjistä kertoi, että heitä ei ole hyväksytty mukaan.Kela-kyytejä tarjottava syrjimättömin ja tasapuolisin ehdoin.

Kela-kyydit tärkeitä

Erityisesti harvaan asutuilla alueilla merkittävä osa yksittäisen taksiautoilijan tuloista tulee välityskeskusten välittämistä ja yhteiskunnan tukemista kyydeistä. KKV on käynnistänyt useita eri yhtiöitä koskevan tutkinnan siitä, ovatko välityskeskukset syyllistyneet kilpailulain kieltämiin menettelyihin, kun ne eivät ole välittäneet Kela-kyytejä kaikille autoilijoille syrjimättömästi. KKV:n saamien tietojen mukaan välityskeskukset ovat saattaneet esimerkiksi kieltäytyä ottamasta uusia autoilijoita välityksen piiriin tai välityskeskusten autoilijoille asettamat ehdot on koettu syrjiviksi.

– Kun Kela kilpailutti välityskeskukset, se asetti sopimussakot keskuksille. On syytä epäillä, että riskit ja sakot on vyörytetty taksiautoilijoille, Suomen Yrittäjien elinkeino- ja kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin toteaa.

Välityskeskukset ovat alueellaan vahvoja toimijoita, joten niiden toimintatapoja voidaan arvioida mahdollisen määräävän markkina-aseman väärinkäytön näkökulmasta. Välityskeskukset ovat tyypillisesti alueen autoilijoiden omistuksessa, ja välityskeskuksen piirissä tehtäviä päätöksiä voidaan arvioida myös keskenään kilpailevien taksiautoilijoiden välisenä epäiltynä kartelliyhteistyönä, Kilpailu- ja kuluttajavirasto toteaa tiedotteessaan.

Selvityspyynnöt lähes kaikille keskuksille

KKV lähetti 1. maaliskuuta lähes kaikille Kela-kyytejä välittäville välityskeskuksille laajat selvityspyynnöt. Niissä virasto pyytää välityskeskuksilta vastinetta epäilyihin.

Selvityspyyntö on lähetetty Kainuun Taksivälitys Oy:lle, Keskustaksi Oy:lle, Kokkolan Taksiliikenne Oy:lle, Kuru-Taksi Oy:lle, Kymenlaakson Taksi Oy:lle, Lounais-Suomen Taxidata Oy:lle, Oulun Aluetaksi Oy:lle, Pohjanmaan Taksi Oy:lle, PRO-keskus Oy:lle, Taksi Päijänne Oy:lle, Taksi Saimaa Oy:lle, Tampereen Aluetaksi Oy:lle ja Vaasan Ulataksi Oy:lle.

Viraston alustava näkemys on, että osassa välityskeskuksia on ongelmia, ja asiaa selvitetään nyt kaikkien osalta. Uudellamaalla Kela on vastikään kilpailuttanut uudelleen Kela-kyydit, ja uusi välityskeskus aloittaa 1.4.2019. Siksi Uudellamaalla Kela-kyytejä välittävä välityskeskus ei ole tutkinnan kohteena.Yrittäjien Satu Grekinillä on vastaisen varalle ehdotus Kelalle:

– Kun Kela nyt muutenkin kehittää hankintakäytäntöjään, sen pitäisi ensin kilpailuttaa autoilijat ja vasta myöhemmin välityskeskukset, niin ei pääsisi syntymään valtakeskuksia, Grekin sanoo.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari@yrittajat.fi

Katso lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksestä täältä