8.3.2019 klo 10:29
Uutinen

Yleä hyödyntävä somehuijaus levisi Googleen: Käytti ensimmäisen kerran hyväkseen hakusanamainontaa – ”Tulee vastaan joka paikassa”

Bitcoin-huijaus on levittäytynyt verkkosivuille Google-mainoksena. Tällä kertaa se yrittää kalastella klikkauksia Ylen verkkouutisen näköisellä artikkelilla.

Moni on törmännyt viime päivinä verkkosivuille Google-mainonnan mukana tunkeutuneeseen huijausmainokseen, josasa kaupataan Bitcoin-Code -sijoituksia.

Yrittäjämediat on uutisoinut ilmiöstä aikaisemmin, jolloin se koski Facebookia. Tuolloin samaa mainosta levitettiin Iltalehden uutisen näköisversiona. Siitä on tehty myös MTV:n verkkouutisen näköisversio.

– Nyt tämän mainoksen levittämiseen käytettiin ensimmäisen kerran Google Adsia. Kyse ei siis ole enää ainoastaan Facebookin ongelmasta, turvallisuusasiantuntija Hannu Huttunen kertoo. Hän kehottaa jättämään mainos omaan arvoonsa.

Tällä kertaa mainostaja on tehnyt huijauksen Ylen verkkouutisen muotoon. Yle kirjoittaa asiasta täällä. Tällä hetkellä linkki ei ole enää voimassa.

Artikkelin muotoon tehty mainos väittää, että Leijonan luola -tv-ohjelmassa olisi kehuttu huijareiden kehittämää bitcoin-kaupankäyntialustaa. Huijarit kinuavat ihmisiltä sijoitusta, jolle luvataan tasainen tuotto. On myös mahdollista, että kyseinen huijaus levittää myös haittaohjelmaa.

– Tämä tuli vielä eilen joka paikassa vastaan, Suomessa törmäsin siihen ainakin Savon Sanomien verkkosivuilla. Käytännössä huijausmainos tulee vastaan kaikkialla, missä muitakin Google Ads -mainoksia.

Koska mainostaja maksaa Googlelle jokaisesta mainosklikkauksesta, Googlen pitäisi ainakin teoriassa pystyä tunnistamaan huijausmainoksen tekijä.

– Tein hieman omaa selvitystyötä, minkä perusteella mainoksen takana olisi brittiläinen yritys nimeltä Travel Row Ltd. Se oli tosin jo poistunut Britannian kaupparekisteristä. En usko, että kyseessä on oikea yritys.

Samainen huijaus on ollut Huttusen mukaan aktiivinen viimeisen puolen vuoden ajan. Google Ads mahdollistaa sille Facebookia selvästi laajemman näkyvyyden.

Kuvat: Getty Images / kuvakaappaus

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi