19.3.2019 klo 12:49
Uutinen

Muistilista yrittäjälle: Näin teet yhteistyötä bloggaajien ja tubettajien kanssa  

Yhteistyö bloggaajien, tubettajien ja muiden somevaikuttajien kanssa arveluttaa osaa yrittäjistä. Miten hinnoittelultaan villillä alalla kannattaa toimia?

1) Seuraa kunnolla etukäteen yrityksesi kannalta mielenkiintoisia bloggaajia, tubettajia ja instaajia.

2) Mieti mitä haluat yhteistyöltä: nopeaa vai kauaskantoista hyötyä?

3) Mieti mikä somekanava on tavoitteesi kannalta paras?

4) Älä usko ilmoitettuihin seuraajamääriin sokeasti. Mukana voi olla feikkihenkilöitä ja ostettuja profiileja.

5) Pelkät tuotepalkkiot toimivat palkkioina enää vain harvoin.

6) Palkkioista voi neuvotella

7) Aina viestijät ei halua yhteistyötä, vaan voivat olla hyvinkin valikoivia.

8) Tee kirjallinen sopimus josta selviää yhteistyön sisältö, aikataulu ja korvaus.

9) Yhteistyön tuottavuutta kannattaa seurata aktiivisesti. Esimerkiksi Google Analytics on hyvä työkalu.

Kassakoneen kilinää somevaikuttajien avulla?

Yhteistyö somevaikuttajien, kuten snäppääjien, tubettajien ja bloggaajien kanssa, voi nostaa yrittäjän suupielet ylöspäin ja tuoda kivaa kilinää kassakoneeseen. Äskettäin iloon on ollut aihetta esimerkiksi monipuolisen perhekalenterin luoneella Aikataito-yrityksellä.

Yrityksen Mustavalkoista -blogilta tilaamaa tuotepaketin testausta seurasi positiivinen myyntipiikki.

– Tilauksia tuli heti – ja toivottavasti vastaavalla tavalla käy myös, kun pari muuta bloggaajaa, joiden kanssa olemme sopineet yhteistyöstä, julkaisevat juttunsa, Aikataidon Susanna Wallin sanoo.

Vaan mikä moderneista puskaradioista olisi oman toiminnan kannalta se oikea? Kuka tietää edes millä säännöillä somevaikuttajien kanssa toimitaan?

Bloggaajat ja muut somevaikuttajat ovat vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana syntynyt ammattiryhmä. Seuraajamäärien perusteella nämä vaikuttajat jaetaan nanovaikuttajiin (alle 1000 seuraajaa) sekä mikrovaikuttajiin, joilla on alle 10 000 seuraajaa ja makrovaikuttajiin, joilla seuraajia on enemmän, jopa 100 000.

– Some myös tekee tähtiä, ja somevaikuttaja voi olla kuin poptähti, jonka vierailu kauppakeskuksessa houkuttaa paikalle enemmän yleisöä kuin makkara tai kakkukahvit, Somessa.com -palvelun Johanna Tidström vertaa.

Hän kertoo, että juuri Somessa. com toimii usein tällaisen Meet and Greet -tapahtuman taustalla. Useimmiten somevaikuttajat kuitenkin tarjoavat yrityksille näkyvyyttä omissa somekanavissaan.

Yrittäjistä jotkut ovat innostuneet somevaikuttajien kanssa tehdystä yhteistyöstä niin, että he ovat luopuneet kokonaan perinteisen median ilmoittelusta. Esimerkiksi naisyrittäjien nettikeskusteluun osallistunut kampaamoalan yrittäjä suosittelee muillekin alansa yrittäjille someviestintään keskittymistä.

– En panostaisi lehtimainontaan kuin vain ja ainoastaan, jos kohderyhmäsi ovat 60–80-vuotiaat, kampaamoyrittäjä kirjoittaa.

Tutustu huolella etukäteen

Aikataidon Susanna Wallin aikoo tehdä bloggaajayhteistyötä jatkossakin. Hän neuvoo vaikuttajaviestinnästä kiinnostuneita tutustumaan somevaikuttajiin huolella etukäteen.

– Keskinäinen kemia ja aito kiinnostus on tärkeää. Pelkät seuraajamäärät eivät kerro bloggaajista kaikkea vaan kannattaa kysellä, millaisia lukijoita blogilla on ja millaisia postauksia nämä lukevat mieluiten.

Wallin pyytää blogikirjoitukset luettavakseen aina ennen kuin ne julkaistaan.

Somevaikuttajat lähestyvät yrityksiä usein itse, ja pienetkin yritykset voivat saada hurjan määrän yhteydenottoja.

Hinnoittelun suhteen vaikuttajaviestintä on villi ala: edes minkäänlaisia suositushintoja ei ole. Yleensä puhutaan joko satasista tai tuhansista.

– Hinnat vaihtelevat seuraajamäärän mukaan samalla tavalla kuin jos yritys haluaa mainostaa Hesarin etusivulla tai jos mainostajalle riittää ilmaisjakelulehden rivi-ilmoitus, Somessa.comin Johanna Tidström sanoo.

Somessa.com syntyi yhdistääkseen somevaikuttajia ja yrityksiä.

– Me olemme oman alamme Tinder, Tidström kuvaa.

Hänen ja aiemmin itsekin somevaikuttajana toimineen Emma Ruotsalan yritys kasvaa vauhdilla: listoilla on jo lähes 5000 somevaikuttajaa ja reilut kolmesataa yritystä.

Yrittäjä itse somevaikuttajaksi?

Viestintätoimisto Framillan luotsi Unna Lehtipuu rohkaisee yrittäjiä harkitsemaan sitä, josko he toimisivat somevaikuttajina itse.

– Pelkän kanavan luominen ei kuitenkaan riitä, vaan yritystä edustavan henkilöbrändin on tarjottava aidosti arvokasta sisältöä.

Lehtipuu muistuttaa, että some on vuorovaikutteinen kanava, eivätkä yrityksen sivut voi olla ”miehittämättöminä” esillä.

– Vuorovaikutukseen kannattaa varata vaikka edes kymmenen minuuttia per päivä. Tarvitaan päivityksiä ja henkilökohtaista, elävää näkemystä.

Framilla kouluttaa yrittäjiä ja asiantuntijoita sometoimijoina. Kurssilaisille Lehtipuu korostaa, että ei voida olettaa, että yrityksen somesisältöjä tultaisiin lukemaan näiden omille sivuille.

– Postausten tulee olla niin mielenkiintoisia, että ne lähtevät liikkeelle ja niitä aletaan jakaa. Mikäli yrityksellä ei ole omasta takaa aikaa tai resursseja, viestintä kannattaa ulkoistaa.

– Kaikessa ei silti kannata olla mukana. Itse olen aikaisemmassa työssäni nähnyt, että esimerkiksi joidenkin somevaikuttajien kanssa työskentelyn hyöty voi jäädä kapeaksi suhteessa taksoihin.

– Tilaajan on oltava tarkkana myös sen suhteen, ovatko vaikuttajien seuraajat oikeasti aktiivisia yhteisöjä vai onko mukana vaikkapa feikkiprofiileja.

Teksti: Leila Itkonen

toimitus(at)yrittajat.fi

Kuva: Getty Images

Juttu julkaistu Yrittäjä-lehdessä 1/2019