Etsi

Markkinointi

Ulkomaiset matkailijat tekivät ennätykselliset 8,5 miljoonaa matkaa Suomeen viime vuonna

Ulkomaiset matkailijat tekivät viime vuonna ennätykselliset 8,5 miljoonaa matkaa Suomeen. Tunnettuuden paraneminen houkutteli myös ensimmäistä kertaa maassa käyviä, joiden määrä kasvoi 15 prosenttia. Suurin kasvu tuli EU-alueelta.

Matkailua edistävän Visit Finlandin matkailijatutkimuksesta selviää, että vuonna 2018 ulkomailla asuvat tekivät yhteensä 8,5 miljoonaa matkaa Suomeen. Tämä on kolme prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Yli puolet Suomeen suuntautuneista matkoista tehtiin lähialueilta. Venäjän osuus on 35 prosenttia, Viron 10 prosenttia ja Ruotsin 9 prosenttia.

Suomi on matkan pääkohde yli 80 prosentille matkailijoista. 35 prosenttia Suomessa käyneistä kävi myös muissa maissa ja luku on kasvamassa. Kiertomatkailu on yleistynyt etenkin kiinalaisilla ja japanilaisilla.

Matkailijat käyttivät rahaa aiempaa enemmän majoituksiin, ravintoloihin ja erilaisiin palveluihin. Ulkomailta saapuneet matkailijat käyttivät viime vuonna Suomessa 3,1 miljardia euroa, mikä on noin 40 miljoonaa euroa enemmän kuin vuotta aiemmin. Kiinalaiset matkailijat käyttivät eniten rahaa vierailua kohden, noin 910 euroa.

– Tilastokeskuksen tekemän matkailutilinpidon mukaan Suomen matkailuvienti on arvoltaan 4,6 miljardia euroa, kun huomioidaan kansainvälisestä matkustajaliikenteestä Suomen saama vientitulo. Matkailuteollisuuden osuus Suomen BKT:sta on jo 2,6 prosenttia ja siksi matkailumarkkinoinnin tukemiseen on panostettava yhä vahvemmin jatkossa, Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen sanoo.

Aitous tuo vetovoimaa

Suomen matkailullinen vetovoima koostuu monista tekijöistä, joista puhdas luonto on perinteisesti ollut tunnetuin. Erityisesti urbaanit nuoret matkailijat ovat kulttuuripainotteisia ja esimerkiksi japanilaisia motivoi yhä enenevässä määrin ostosmatkailu.

– Vetovoimatekijöitä yhdistää aitous. Puhdas, lähellä oleva luonto ja suomalainen kulttuuri ovat tärkeitä elementtejä, Virkkunen sanoo.

Matkailualan kehittyminen näkyy myös matkailijoiden tyytyväisyydessä ja kasvaneessa suositteluvalmiudessa. Erityisesti lomamatkailijoiden keskuudessa Suomen suositteluhalukkuus on kasvanut.

Matkailumarkkina on muuttumassa perinteisestä ryhmämatkailusta omatoimimatkailuun. Virkkusen mukaan uusi matkailubisnes on nopealiikkeinen ja perustuu vertaisarviointiin.

– Tähän asti matkailualalla on pärjätty yrityksiin kohdennetulla markkinoinnilla. Nyt tarvitaan lisää resursseja palvelemaan laajempaa ja sirpaleisempaa asiakaskuntaa sekä uusia vaikuttamisen keinoja, jotta pystytään puhutella kasvavaa omatoimimatkailun kohderyhmää, Virkkunen jatkaa.

toimitus (at) yrittajat.fi

Kuva: Julia Kivelä