Etsi

Yrittäjyys

Tam-Silk osti vuosi sitten Neulomon – Aikoo kasvattaa suomalaista vaateteollisuutta IT-alan esimerkillä

Vuosi sitten uudet yrittäjät, loppuvuodesta yrityskauppa ja nyt uusia tuotemerkkejä. 90-vuotias vaatevalmistaja Tam-Silk pyyhkii pölyjä suomalaisen vaateteollisuuden päältä.

Kangasalalainen Tam-Silk aikoo kasvattaa suomalaista vaateteollisuutta.

Vuosi sitten helmikuussa ekologisista luonnonmateriaaleista valmistettuja alusvaatteita valmistava yritys sai uudet omistajat. Loppuvuodesta 2018 se osti Neulomo-tuotemerkin Nokian Neulomon konkurssipesältä. Nyt Neulomo-tuotemerkillä myydään paitoja ja tunikoja S-Ryhmän Prismoissa.

– Jatkossa tuomme uusia brändejä ja testaamme niitä markkinassa. Jos ne eivät kestä, kuoppaamme ne nopeasti. Kasvatamme myyntiä kehittämällä valikoituihin segmentteihin sopivia tuotemerkkejä. Meillä on nyt kaksi uutta tuotemerkkiä työpöydällä, hallituksen puheenjohtaja Tuomo Saarni sanoo.

Vuosi sitten Tam-Silkin omistajiksi tuli Saarnin lisäksi Mastermark-yrityksen Timo Häkkinen, pörssiyhtiö Avidlyn hallituksen puheenjohtajana toiminut Jari Tuovinen sekä Laitilan virvoitusjuomatehtaan perustaja Pekka Siivonen-Uotila. Saarni on ainoa, jolla on kosketuspintaa vaateteollisuuteen, sillä hänen vaimollaan on Turussa kaksi miesten vaatteisiin erikoistunutta Gentlemen’s Boutique -liikettä.

Tam-Silkia kehitetään nyt IT-alan opeilla. Saarni on itse tietojenkäsittelytieteestä väitellyt tohtori.

– Jos katsoo Nanson vaikeuksia, siellä tehdään nyt samoja asioita kuin IT-alalla 10-15 vuotta sitten. Valmistusta siirrettiin koko ajan kauemmas. Nyt se on alkanut IT-alalla valua takaisin, kun on huomattu, että ulkoistamisella ei saada niin paljon säästöjä kuin on kuviteltu, eikä laatu vastaa vaatimuksia. kuluttajat haluavat eettistä ja tuotanto-olosuhteet täytyy olla todennettavissa, Saarni sanoo.

Pyrkimys on ylevä, mutta miten ihmeessä Tam-Silk pystyy kilpailemaan kansainvälisiä ketjuja, verkkokauppaa ja volyymeja vastaan?

– Pyrimme pienellä porukalla tekemään järkeviä valintoja ja pitämään kulut kurissa. Pyrimme löytämään jokaiselle eurolla järkevän käyttökohteen. Tämä on teollisuuden kasvattamista tee-se-itse-menetelmin, Saarni sanoo.

Tam-Silk työllistää Kangasalla noin 20 työntekijää. yrityksen liikevaihto on miljoonan euron luokkaa, mutta tänä vuonna se tuplaantuu Neulomo-kaupan takia. Saarnin mukaan Tam-Silk-brändin myynti kasvaa 10-15 prosenttia.

Neulomo-brändin neulokset tekee Orneule Orivedellä, ne värjätään ja pestään Värisävyssä Nivalassa ja painokuosit painetaan Aitoossa Printscorpiossa.

Kokoonpanovaihe tehdään tällä hetkellä Tallinnassa Nanson vanhalla neulomolla, mutta tavoitteena on siirtää tuotanto Kangasalle Tam-Silkin tehtaalle vuoden loppuun mennessä. Vielä Kangasalan tehdas ei pysty ottamaan koko ketjua hoitaakseen, mutta osa tuotteista tehdään jo nyt Kangasalla.

Vaateteollisuuden liiketoiminta on kuitenkin volyymiin perustuvaa. Siksi yhteistyö S-Ryhmän prosmojen kanssa on tärkeää. Prisma myy Neulomo-tuotemerkkiä yksinoikeudella, mutta sitä, myydään myös verkkokaupassa.

– Emme olisi ostaneet Neulomoa, jos emme olisi saaneet vihreää valoa S-Ryhmältä. Isojen toimijoiden kautta pääsemme isoihin volyymeihin. Tam-Silkia myydään myös sadoissa liikkeissä ympäri maata, Saarni sanoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi