7.5.2019 klo 09:04
Uutinen

Verkkokauppapalvelu Spot-a-Shop on laajentunut neljässä vuodessa jo viiteen maahan

Verkossa toimivien Muoti- ja urheiluvaatekauppojen tarjoukset yhteen palveluun kokoava Spot-a-Shop pyrkii valloittamaan ensin Euroopan ja sitten muita maanosia.

Suomalainen Spot-a Shop verkkokauppapalvelu tähtää Euroopan ja myöhemmin muidenkin maanosien valloitukseen määrätietoisesti. Palvelu kerää yhteen osoitteeseen muoti- ja urheiluverkkokauppojen tarjouksia.

Kun käyttäjä löytää mieleisen tuotteen, alusta ohjaa tämän sen verkkokaupan palveluun, joka myy tuotetta halvimmalla. Spot-a-Shopilla ei itsellään ole varastoa, logistiikkaa tai maksujärjestelmiä, joten toimintamalli on kevyt. Se ohjaa kuluttajia verkkokauppoihin ja saa kauppiaalta korvauksen klikkien perusteella tai komission kaupasta.

– Olimme Matiaksen (Hilario) kanssa Tenojoella kalastamassa ja pohdimme ideoita. Siinä tuli mieleen, että lentojen vertailuun ovat esimerkiksi Momondo ja SkyScanner, mutta vastaavaa palvelua ei ole muoti- ja urheiluvaatekaupan puolella, missä nopea kulutussykli kiihtyy ja kauppiaiden varastot paukkuvat. Parhaiden verkkokauppojen alennukset kokoavaa nettipalvelua ei ollut olemassa, perustajajäsen Jesse Jyläs kertoo. Matias Hilario on yrityksen toinen perustaja.

Jyläs oli aikaisemmin SOK:n myyntijohtaja verkkokaupan puolella ja Hilario Sanomassa tekemässä mainonnan ratkaisuja. Molemmilla oli siis hyvät ja vakaat työpaikat sekä näkymät nousujohteiselle uralle, mutta veri veti yrittäjäksi vuonna 2015.

– Minulla on ollut aina jotain pientä sivufirmaa ja yrittäjän elämä on kiehtonut. Siinä pääsee toteuttamaan itseään sekä luomaan omaa ja uutta. Lisäksi tässä ideassa oli jujua. Tekes lupasi tukea juttuamme, jos lähtisimme tekemään tätä täyspäiväisesti, joten lähdimme. Ei se ota, jos ei annakaan, Jyläs kertoo.

Yritys aloitti taipaleensa Jyläksen ja tämän tyttöystävän kodista. Nykyään yritys työllistää 10 työntekijää kuudesta eri kansalaisuudesta.

Neljässä vuodessa Spot-a Shop on laajentunut Saksaan, Ranskaan, Puolaan, Ruotsiin ja Itävaltaan. Myös Venäjä ja muut Euroopan ulkopuoliset markkinat kiinnostavat.

Toimintakenttä on kuitenkin haastava. Zalandon kaltaiset isot kansainväliset jätit rummuttavat kaikissa mainoskanavissa miljoonien eurojen markkinointibudjeteilla. Spot-a-Shop on saanut toistaiseksi miljoonan euron rahoituksen vuonna 2017 Tekes-tuen lisäksi.

Kävijöitä palvelulla on noin miljoona kuukaudessa ja kasvu on ollut hyvää. Tunnettuus on kuitenkin ongelma, jonka taklaamiseksi yritys valmistautuu hakemaan toista rahoituskierrosta vuoden lopussa.

– Tavoitteena on päästä Euroopan suosituimmaksi alennusalustaksi. Lisäksi teemme tuotekehitystä alustaan koko ajan. Kannattavaksi pyrimme parin vuoden sisällä, Jyläs kertoo.

Spot-a-Shopin taustalla olevan eHaven-yrityksen liikevaihto vuonna 2017 oli 672 000 ja liiketappio 205 000 euroa.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi