8.5.2019 klo 13:11
Uutinen

Tökkiikö tulorekisteri? – Lue ohjeet sujuvampaan arkeen

Tulorekisteriä kehitetään palautteiden perusteella. Yrittäjä voi tehdä paljon itsekin arjen sujuvoittamiseksi.

Tulorekisteri on aiheuttanut yrittäjille ja tilitoimistoille päävaivaa. Käyttäjät ovat valitelleet ilmoittamisen hankaluuksista ja hallinnon lisääntymisestä.

Tilanne on kuitenkin parantumaan päin, ja yrittäjä voi itsekin helpottaa hallinnollista työtään sekä ilmoituksen tekemistä.

– Tammi- ja helmikuussa oli enemmän vaikeuksia uuden järjestelmän kanssa, mutta nyt tilanne on jo rauhallisempi. Tulorekisterin asiakaspalvelu auttaa mielellään chatissä ja puhelimitse ilmoittamiseen liittyvissä asioissa. Puhelinpalveluunkin pääsee hyvin läpi, Verohallinnon liiketoimintamuutoksista vastaava projektipäällikkö Anniina Korhonen kertoo.

Korhonen muistuttaa, että tulorekisterijärjestelmä on täysin uusi, eikä se kertarysäyksellä ole valmis. Tulorekisteriä kehitetään jatkuvasti saadun palautteen perusteella. Esimerkiksi mahdollisuutta tulostaa palkkatietoilmoitus on toivottu, ja huhtikuun 10. päivästä lähtien se on ollut mahdollista.

Tulorekisteriä kehitetään edelleen tämän vuoden aikana. Ensi vuonna myöhästymisistä ja ilmoitusten laiminlyönneistä tulee sanktioita.

Tulorekisterin pääasiallinen tavoite on ilmoittamisen automatisointi. Yrittäjän elämä helpottuu, jos tämä käyttää palkanlaskentajärjestelmää, joka hoitaa ilmoittamisen yrittäjän puolesta.

– Esimerkiksi maksuttomassa Palkka.fi-palvelussa voit laskea palkat ja palvelu lähettää ilmoitukset automaattisesti puolestasi. Erillistä tulorekisteri-ilmoitusta ei tarvitse tehdä, Korhonen sanoo.

– Jos nyt kuitenkin haluat tehdä ilmoitukset itse ja erikseen, ne tehdään tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, joko latauspalvelussa tai verkkolomakkeella. Täysin manuaalisesti ilmoituksia antaa enää vain neljä prosenttia työnantajista. Suurin osa ilmoituksista tulee täysin tai osittain automaattisesti palkkajärjestelmästä tulorekisteriin, Korhonen jatkaa.

Perustiedot kuntoon

Tulorekisteri tarjoaa sähköistä asiointipalvelua käyttäjille. Saadakseen parhaan hyödyn irti, tässä on muutama vinkki sähköisen asiointipalvelun käyttäjille.

– Tutustu ohjeisiin ja ohjevideoihin. Sähköisessä asiointipalvelussa on näyttösivuilla i-ohje-ikoni, jonka takaa löydät ohjeet asiointiin.

– Varmista, että olet antanut riittävät valtuudet palkanlaskijoille ja muille, jotka asioivat tulorekisterissä yrityksen puolesta. Valtuudet tehdään Suomi.fi- palvelussa. Tulorekisterillä on omat valtuudet: Palkkatietojen ilmoittaminen ja Palkkatietojen katselu. Mitkään vanhat esimerkiksi veroasiointiin annetut valtuudet eivät toimi tulorekisterissä.

– Huomioi, että sähköisen asiointipalvelun verkkolomakkeella isot ja pienet kirjaimet tarkoittavat eri asioita, syötä myös väliviiva, jos esimerkiksi sellainen on henkilötunnuksessa. Sähköisestä asiointipalvelusta saat parhaimman käyttökokemuksen Google Chrome -selaimella.

– Ennen kuin ryhdyt ilmoittamaan tietoja, ota kaikki tarvittavat tiedot esille. Maksajasta ja tulonsaajasta tarvitset perustiedot. Esimerkiksi tulonsaajasta tarvitset lähtökohtaisesti henkilötunnuksen ja nimen, tietyissä tilanteissa myös osoitteen.

– Vakuuttamisen tiedot: eläkeyhtiön nimi ja eläkejärjestelynumero sekä tulonsaajan Tilastokeskuksen TK10-mukainen ammattiluokka. Lisäksi tarvitaan tiedot maksetuista tuloista ja maksupäivästä sekä mahdollisista poissaoloista.

Tulot ilmoitetaan 3-numeroisilla koodiarvoilla eli niin kutsutuilla tulolajeilla, jotka löydät täältä.

Tiedot kannattaa ilmoittaa mahdollisimman kattavasti, myös esimerkiksi palvelussuhteista, jolloin saat parhaimman hyödyn tulorekisteristä jatkossa.

– Ensimmäisen kerran jälkeen voit käyttää vanhaa ilmoitusta uuden ilmoituksen pohjana, jolloin riittää että syötät vain muuttuneet tiedot. Ilmoituksen löydät Annetut ilmoitukset -kohdasta.

Muista ilmoittamisesta ainakin nämä!

– YEL/MYEL -vakuutetun yrittäjän palkan ilmoittaminen tulorekisteriin. Yrittäjän on ilmoitettava tulorekisteriin yrityksestään nostamansa palkat sekä tieto sovellettavasta työeläkevakuutuksesta. Sosiaalivakuutusmaksut voidaan periä kahteen kertaan, jos tietoa ei kumota.

Työnantajan erillisilmoitus: Työnantajan sairausvakuutusmaksu ilmoitetaan työnantajan erillisilmoituksella, joka on korvannut oma-aloitteisten verojen veroilmoituksen (ns. TAS-ilmoitus). Työnantaja antaa erillisilmoituksen kuukausittain palkanmaksua seuraavan kuukauden 5. päivään mennessä tulorekisteriin.

Huom! Jos olet satunnainen työnantaja, anna ilmoitus vain niiltä kuukausilta, joilta olet maksanut palkkaa.

Tilapäinen työnantaja ei ole tehnyt työeläkelaitoksen kanssa sopimusta työntekijöiden eläkevakuuttamisesta. Jos yrityksellä on TyEL-vakuutussopimus, yritys ei ole tilapäinen työnantaja. Jätä tällöin Maksajan tyyppi-kohta tyhjäksi.

Eläkejärjestelynumero on 11 merkkiä pitkä työeläkeyhtiöltä saatu vakuutusnumero. Löydät tiedon vakuutuspapereista ja neuvoa antaa oma työeläkevakuuttajasi.

– Ammattiluokan ilmoittaminen on pakollinen tieto, jos tulonsaaja on työtapaturmavakuutettu ja maksetaan tuloa, joka on vakuutusmaksun alaista. Ammattiluokka ilmoitetaan tulorekisteriin viisinumeroisena käyttäen tulorekisterin Tilastokeskuksen TK10-koodistoa. Neuvoja antaa oma työtapaturmavakuuttajasi.

– Työnantajan tai muun suorituksen maksajan pitää korjata ilmoittamansa virheellinen tieto viivytyksettä, kun virhe on huomattu. Lähtökohtaisesti tiedot korjataan antamalla korvaava ilmoitus. On kuitenkin tiettyjä tilanteita, joissa ilmoitus pitää ensin mitätöidä ja antaa sen jälkeen kokonaan uusi ilmoitus.

toimitus (at) yrittajat.fi