Etsi

Markkinointi

Bollywood-tähti halusi Suomi-lomalla Citymarketiin päivittäin – Madventures etsii eksoottisimpia kotimaan matkakohteita

Välillä on vaikea nähdä lähelle. Madventures-kaksikko Riku Rantala ja Tunna Milonoff haastaa suomalaisia menemään epämukavuusalueelle ja katsomaan lähelle uusin silmin.

Suomen tunnetuimmat maailmanmatkaajat Riku Rantala ja Tunna Milonoff ovat myyneet Madventures-televisio-ohjelmansa vuosien mittaan yli 200 maahan.

Seuraavaksi kaksikko aikoo tarttua jälleen uuteen kiinnostavaan matkailukohteeseen, Suomeen, kaksikko paljasti Kunnallisjohdon seminaarissa, Lappeenrannassa pitämässään esityksessä.

– Lähimatkailu on nouseva trendi, ja on vaikea lietsoa ihmisiä matkustamaan kauas, kun ottaa huomioon IPCC:n tuoreen ilmastoraportin. Suomi on täynnä tutkimattomia heimoja, joita haluamme lähteä tutkimaan, Riku Rantala sanoo.

Madventures-kaksikko kuvaa sarjaa, joka tulee ulos ensi vuonna joltain Sanoman kanavalta. He kysyvät, voiko Suomi olla matkailu seuraava kuuma trendi.

– Media- ja somevaikuttajat hehkuttavat Suomea juuri nyt. Tosi-tv-tähti Kim Kardashian poreammeessa Lapin maisemissa on valtava mielikuvien muokkaaja, Rantala sanoo.

Suomella on monia valtteja kansainvälisten vieraiden keskuudessa, mutta niitä on suomalaisen välillä vaikea nähdä. Rantala antaa kaksi esimerkkiä.

– Olin mukana, kun ulkomaalainen matkailija vieraili Suomessa. Hän vuokrasi Hartwall-areenan, päästäkseen pelaamaan jääkiekkoa. Tilaisuudessa soi flyygelillä Sibelius ja niin poispäin. Heidän motiivinsa oli vierailla Suomessa ja nähdä revontulet, ja saada se asia pois listaltaan.

Toinen esimerkki on erikoisempi, ainakin suomalaisen korvaan.

– Bollywood-elokuvatähti seurueineen vieraili Suomessa ja he halusivat kulkea tunnistamattomina, mikä Suomessa ei ole ongelma. He halusivat vierailla Citymarketissa päivittäin. He eivät voi tehdä niin kotimaassaan, Rantala kertoo.

Eksoottinen arki kiinnostaa

Yksi asia, mitä suomalaisten ei pitäisi koskaan unohtaa, on se, kuinka hyvin asiamme täällä ovat. Rantala ja Milonoff muistuttavat, että Suomi on voittanut Least failed state -äänestyksen, eli vähiten mokanneen maan tittelin useampaan otteeseen, ja Suomi on tutkitusti onnellisin maa.

Kaikesta hyvästä huolimatta, suomalaisilla on välillä suhteellisuuden taju omien murheiden suhteen hukassa.

– Jos planeetalle syntyy vauva, hän syntyy todennäköisesti rutiköyhyyteen. Todennäköisyys sille, että me suomalaiset olemme olemassa on lähes nolla, 1:400 triljoonaa, Rantala sanoo.

Rantala ja Milonoff kannustavat suomalaisia katsomaan elämäänsä perustylsänä tiistaina uudesta näkökulmasta ja löytämään tavallisesta arjesta eksoottinen näkökulma.

– Meillä on vakiintuneita ajatusmalleja: näin on aina tehty. Epämukavuusalueelle täytyy mennä ja pakotta itsensä, Rantala sanoo.

Rantala ja Milonoff esittävät yleisölle kotimaan matkailuhaasteen: löydä uusi matkakohde, uusi perinneruoka ja uusi tekeminen. Opi siis katsomaan uudella tavalla lähelle.

Madventures-kaksikko on matkoillaan maistanut yhtä sun toista kyseenalaistakin ruokaa maailman eri kolkissa, ja niitä on esitelty muun muassa Mad Cook -ohjelmassa. 

– Voimme taata, että ei ole ongelma löytää yrjöttäviä perinneruokia myös Suomesta, Rantala sanoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi