Etsi

Markkinointi

Suomalaisen ginin kohtalo puhuttaa: "Helpompaa olisi siirtää pääkonttori Tallinnaan"

Muun muassa Tivi uutisoi suomalaisesta Arctic Brands Groupista, jonka palkittua giniä ei saa tuoda myyntiin Suomessa.

Arctic Brands Group on erikoisessa tilanteessa: Sen uusi ginijuoma Arctic Blue Navy on valittu maailman parhaaksi, muta Suomessa juomaa ei saa myydä. Asiasta uutisoi Tivi.

Suomalaisyhtiö on pokannut juomastaan palkinnot Yhdysvaltojen San Franciscossa järjestetyssä International Spirit Competitionissa kahdessa eri kategoriassa: ginijuomana ja parhaana kirkkaana tisleenä. Mukana oli yli 3000 juomaa.

Voittajatuotteen myynti alkaa lähiaikoina Aasiassa ja useissa EU-maissa, mutta vain jos kyseistä giniä ei tuoda myyntiin Suomessa. Valvira on nimittäin linjannut, että juomaa ei saa markkinoida digitaalisesti Suomessa eikä EU- tai ETA-alueiden maissa. Taustalla on Valviran halu suojella suomalaisia kuluttajia myös Suomen ulkopuolella, koska alkoholilaki kieltää suomalaisilta yrityksiltä väkevien alkoholijuomien markkinoinnin.

Näin ollen Arctic Brands Group ei voi tuoda tuotettaan myyntiin Suomessa, koska samalla sen kansainväliset markkinointisuunnitelmat voisi unohtaa. Valvira katsoo kielletyiksi myös sosiaalisen median päivitykset silloinkin, kun niihin ei käytetä rahaa.

Tiville asiaa kommentoineen brändijohtajan Mikko Spoofin mukaan hänestä tuntuu kuin yritys toimisi Pohjois-Koreassa. Spoof on myös yksi yrityksen perustajista.

Nyt Spoof toivoo apua asiaan Euroopan Unionilta. Hän on kontaktoinut myös poliittisia vaikuttajia Suomessa.

– En tule hyväksymään sitä, että Valviran tiukan laintulkinnan mukaan yrityksellämme ei ole kasvuedellytyksiä Suomessa, hän kommentoi Tiville.

– Helpompaa meille olisi matkustaa lautalla Tallinnaan ja siirtää pääkonttorimme sinne, mutta emme halua tehdä niin. Mikäli Valvira vaatii edelleen rajoittamaan tuotteen markkinointia, vaikka se ei olisi edes myynnissä edes Suomen markkinoilla, joudun esittämään yhtiömme hallitukselle yrityksen siirtämistä ulkomaille.

Arctic Brands Groupin liikevaihto- ja tulostavoite ensi vuodelle on 11 miljoonaa euroa. Yrityksen juomat valmistetaan Ilomantsissa Hermannin Viinitilan tislaamossa.

Kuva: Arctic Brands Group

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi