Etsi

Yrittäjyys

Johannes Karjulasta tuli yrittäjä, kun tarkoituksena oli kustantaa omat ja tulevan vaimon opinnot – "Ei ollut muuta fiksua vaihtoehtoa"

Johannes Karjula vie suositteluperusteista sisällöntuotantopalvelua Yhdysvaltain markkinoille. Karjula on yksi Vuoden Nuori Yrittäjä -finalisteista. Voittaja selviää Get together -tapahtumassa Kauhavalla 25. toukokuuta.

Kokemuksia.fi:n perustajasta Johannes Karjulasta tuli yrittäjä lähes sattumalta.

– Vuonna 2010 aloitin opintojen ohella yrittämisen tekemällä verkkosivuja muille yrityksille. Tavoitteena oli kustantaa omat ja tulevan vaimoni opinnot. Rupesimme suunnittelemaan häitä samoihin aikoihin, Karjula kertoo.

Opiskelijoilla oli Jyväskylässä tuolloin ja on Karjulan mukaan edelleen vaikea löytää töitä opintojen ohessa.

– Ei siis ollut muuta fiksua vaihtoehtoa kuin ryhtyä yrittäjäksi.

Karjulan innostus kotisivujen tekoon sai alkunsa Jyväskylän yliopistolla suoritetusta ohjelmoinnin kurssista.

Asiakkaita alkoi tulla yhä enemmän ja pian opiskelusta tuli sivutoimista. Karjula lisäsi yrityksen palveluvalikoimaan digitaalisen markkinoinnin. Asiakkaille tehtiin Googlen hakusanamarkkinointia ja sosiaalisen median markkinointia.

Vuonna 2012 Karjula toteutti monien tunteman Satokausikalenterin yhdessä veljensä kanssa. Samoihin aikoihin hän lähti osakkaaksi muutamaan ”perinteisemmän alan” yritykseen ja vastasi niissä markkinoinnista.

– Sitten vuonna 2015 sain tarpeekseni siitä haasteesta, mikä yrityksillä oli. Kukaan ei tuottanut sisältöjä varsinkaan, jos halusi käyttää niitä valtakunnallisesti.

Yli 2000 tehtyä videota

Aluksi Karjula teki sisätöjä itse yhdessä freelancereiden kanssa. Pian hän totesi, että niin hän ei pystynyt vastaamaan yritysten kovaan tarpeeseen.

– Houkuttelin joitakin opiskelukavereitani mukaan. Lähdimme videot edellä.

Tähän päivään mennessä Kokemuksia.fi on tuottanut asiakkailleen yli 2000 videota. Ideana on tehdä videoita yritysten asiakkaista, joilla on hyviä kokemuksia kyseisen yrityksen palveluista tai tuotteista.

– Kokemuksia.fi -palveluun tehdään yritysprofiili, missä näkyvät palautteet, jotka yrityksestä on jätetty. Videot tehdään asiakkaista, jotka ovat kiinnostuneita julkisesti suosittelemaan kyseistä yritystä, Karjula kertoo.

Sisältötalon palveluksessa on journalisteja, jotka tuottavat tekstejä sekä videotoimittajia liikkuvan kuvan tuottamista varten. Suositusvideon tilannut yritys valitsee itse, kuinka raskaalla arsenaalilla se haluaa suosittelijoitaan esitellä.

– Videolla näkee paremmin, miltä asiakkaat näyttävät ja miltä hankittu palvelu tai tuote näyttää. Siksi video palvelee tietyillä toimialoilla todella hyvin. Erityisen hyvin se toimii vaikeasti hankittavissa b2b-ratkaisuissa kuten järjestelmissä ja ohjelmistoissa, joita on vaikea selittää tekstiartikkelimuodossa, Karjula jatkaa.

Videot ovat Karjulan mukaan olleet toimivia myös rakennus- ja remontointialalla, jossa visuaalinen lopputulos on tärkeä.

Ensiaskeleita Yhdysvalloissa

Suomen lisäksi Kokemuksia toimii Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Minnesotassa yrityksellä on kaksi työntekijää.

– Jenkeissä valmistelemme kansainvälistymistä. Olemme rakentaneet lähes koko Pohjois-Amerikan kattavan tuotantoverkoston. Siellä toiminta eroaa Suomesta siten, että olemme lisensoineet tuotantoverkoston ja käytämme freelancereita. Suomessa kaikki kuvaajamme ovat omia.

Kokemuksia.fi teki ensimmäisenä toimintavuotenaan vuonna 2016 puolen miljoonan liikevaihdon. Tämän vuoden tavoitteena on kolme miljoonaa.

Karjulalle Vuoden Nuori Yrittäjä -ehdokkuus merkitsee ennen kaikkea esimerkin antamista muille.

– Uskon, että olen onnistunut olemaan yrittäjänä positiivisesti esillä ja kannustamaan muitakin tarttumaan yrittämiseen. Toivottavasti olen saanut yrittämisen näyttämään siltä, että se on hyvä vaihtoehto myös nuorelle ihmiselle.

KUKA: Johannes Karjula

YRITYS: Trustmary Group Oy, Helsinki

TOIMIALA: Markkina- ja mielipidetutkimukset

PERUSTETTU: 2015

HENKILÖSTÖ: 44

LIIKEVAIHTO: 2,4 milj. euroa

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi