Etsi

Markkinointi

"Alkoholilaki on ehdottomasti liian rajoittava": Kyrö Distillery törmäsi haittaveroon, kun tuotannossa lähestyttiin 100 000 pullon rajaa

Maailmalla Napue-ginillään menestynyt Kyrö Distillery Company on törmännyt konkreettisesti Suomen alkoholilainsäädäntöön. Se haittaa etenkin kansainvälistymistä.

Get Together 2019 -tapahtumassa lavalle noussut Kyrö Distillery Companyn ravintolapäällikkö Tony Sivula kertoi yleisölle havainnollisesti, miten Suomen alkolilainsäädäntö on hankaloittanut yrityksen toimintaa.

– Olimme joitakin vuosia taaksepäin siinä tilanteessa, että pullotusmäärä oli ylittämässä 100 000 rajan. Emme kuitenkaan tuolloin kuuluneet juomapakkausten palautusjärjestelmistä vastaavaan Palpaan, jolloin pullottamisen yläraja on 100 000 pulloa. Jos olisimme ylittäneet tuon määrän, olisimme joutuneet maksamaan merkittävän haittaveron.

Selvästi merkittävämpi haitta on alkoholilainsäädännön rajoittama alkoholijuomien markkinointi. Sivula haluaisi muuttaa laki niin, että se mahdollistaisi markkinoinnin ainakin ulkomailla.

– Vaikka Suomessa mainokset blokattaisiin, yrityksellä pitäisi olla mahdollisuus mainostaa Suomen rajojen ulkopuolella.

Kyrön Napue gin rankattiin vuonna 2015 parhaaksi giniksi arvostetussa International Wine and Spirits Competitionissa (IWSC) Gin and Tonic -sarjassa. IWSC on alan vanhin kilpailu.

Katso lisää Sivulan ajatuksia oheiselta videolta. Yrittäjäsanomat on aikaisemmin kertonut toisesta tapauksesta, jossa suomalaisyhtiö on joutunut rajoittamaan toimintaansa Suomen alkoholilain takia.

 

Teksti ja video: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi