Etsi

Tietoturva

Kukka- ja hautaustoimiston numero huijattiin markkinointipuheluihin – ”Ei ole tapaa estää näitä”

Haminalaisen Tepposen kukka- ja hautaustoimiston puhelinnumero napattiin englanninkielisten markkinointisoittojen käyttöön. Turvallisuusasiantuntijan mukaan suurin haitta aiheutuu puheluun vastaajille, jos nämä lankeavat ostamaan tarjottavia palveluja.

Tepposen kukka- ja hautaustoimistoa Haminassa pyörittävä Sade Tepponen alkoi saada juhannuksen jälkeisenä maanantaina puheluja, joissa kerrottiin liikkeen numerosta tulleen englanninkielisiä markkinointisoittoja. Kävi ilmi, että jokin taho käytti yrityksen numeroa hyväkseen puheluissaan.

– Yhteydenottoja minulle on tullut noin kolmisenkymmentä, mikä lienee vain pieni osa kaikista numerostamme tulleista soitoista, kertoo Sade Tepponen.

Puheluista Tepposelle ilmoittaneet olivat ympäri Suomen eivätkä he olleet liikkeen asiakkaita. Tepponen kertoo, että liittymä suljettiin vuorokaudeksi, mutta sulkeminen ei lopettanut puheluja. Liittymä palautettiinkin sen jälkeen ennallaan.

Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius kertoo, että Haminan tapauksessa liittymää tai numeroa ei ole varsinaisesti kaapattu.

– Soitoissa vain näkyy tämä väärä numero. Syynä on todennäköisesti se, että kotimaiseen numeroon vastataan herkemmin kuin esimerkiksi numeroon Iso-Britanniasta. Näin markkinointisoittoja tekevä saa ihmiset vastaamaan, Wallenius avaa.

Walleniuksen mukaan tämäntyyppiset huijaukset eivät onneksi ole kovin yleisiä. Jos joutuu tällaisen hyväksikäytön kohteeksi, kannattaa Walleniuksen mukaan ilmoittaa asiasta omalle operaattorille, joka ilmoittaa siitä eteenpäin.

– Suomessa toimimme tarkasti ohjeiden mukaan, mutta kansainvälisessä puhelinverkossa on erilaisia tapoja tehdä asioita emmekä voi valitettavasti niihin vaikuttaa. Ilmiö on ikävä, mutta tällä hetkellä ei ole automaattista tapaa estää näitä, hän harmittelee.

Suurin haitta palveluja ostaville

Jaakko Wallenius huomauttaa, että vaikka tapaus on liittymän haltijalle kiusallinen, liittymän käyttö on kuitenkin turvallista. Huijaussoitot eivät näy liittymän haltijan palveluissa eikä niistä aiheudu maksuja.

Suurin haitta aiheutuukin Walleniuksen mukaan heille, jotka lankeavat ostamaan markkinointipuheluissa tarjottavia palveluja.

– Kyllä tällaiset huijaukset liittyvät hämäräbisneksiin. Tässä tapauksessa oli ilmeisesti myyty bitcoin-sijoituksia, Wallenius sanoo.

Suomen Yrittäjien yrityslainsäädännön asiantuntija Marjut Viding muistuttaa, että erilaisia huijausyrityksiä on paljon juuri kesällä. Näitä ovat valelaskut, puhelin- ja sähköpostihuijaukset sekä tietojenkalastelukirjeet.

– Mikäli epämääräisen soiton jälkeen väitetään, että yrittäjä on tilannut tuotteen tai palvelun, suulliseen sopimukseen vetoavan pitää näyttää sopimus toteen. Väitteen toteennäyttämiseksi ei riitä, että yrittäjä on ollut passiivinen puhelussa, Viding muistuttaa.

Vidingin mukaan puhelinkeskustelusta tulisi selkeästi käydä ilmi, että yrittäjä haluaa sitoutua sopimukseen. Jos näin ei ole ollut ja lasku lähetetään yrittäjälle jälkikäteen, on parasta tehdä asiasta reklamaatio laskun lähettäjälle. Velvollisuutta maksaa perusteeton lasku tuotteesta tai palvelusta ei ole. Reklamaatiolla estetään mahdolliset perintätoimet.

Sade Tepponen on tyytyväinen, ettei puhelinliittymää tarvinnut lakkauttaa ja numeroa vaihtaa huijauksen takia.

– Yrityksemme on toiminut 60 vuotta ja sama puhelinnumero on ollut käytössä vuosikymmeniä. Kyllä se monen muistikirjassa on, Tepponen sanoo.

Numerohuijauksesta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.

Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi

Kuva: Sade Tepponen