4.7.2019 klo 08:30
Uutinen

”Maalaisjärki tuppaa jäämään” – Sähköpotkulautoja tarjoava yritys yrittää ohjata käyttäjien toimintaa fiksummaksi

Uusia ja päästöttömiä liikkumisen muotoja tarvitaan, mutta sähköpotkulautojen kanssa alku on ollut hankalaa.

Sähköpotkulaudat tulivat keväällä Suomeen suurimpiin kaupunkeihin. Alkuinnostuksen jälkeen menopelit ovat aiheuttaneet huolta turvallisuudesta ja närkästystäkin.

Sähköpotkulaudat vertautuvat lainsäädännössä pyöriin, eli niillä ei saisi ajaa jalkakäytävillä.

Ideana on, että potkulaudan voi ottaa ja jättää tarpeen mukaan. Käyttäjä maksaa vain käyttämistään minuuteista.

Käyttäjät ovat kuitenkin ajelleet potkulaudoilla miten sattuu liikennesäännöistä huolimatta sekä jättäneet niitä lojumaan teiden varsille sekä kulkuväylille, mikä on aiheuttanut vaaratilanteita ja ärsytystä muissa liikenteessä kulkijoissa.

– Välillä tuppaa maalaisjärki jäämään sähköpotkulaudan kyydissä, suomalaisen RideHoopin toimitusjohtaja Jerry Jalava myöntää.

Alku oli kaoottinen

Suomessa sähköpotkulautoja tarjoaa kolme yritystä: Ridehoop, ruotsalainen Voi ja saksalainen Tier.

Tier ja Voi ovat keränneet ulkopuolista rahoitusta ja ovat näkyvämmin esillä, joten suomalainen Ridehoop voi olla suurelle yleisölle tuntemattomampi nimi. Se tuli myös markkinoille myöhemmin.

Hoop aloitti toimintansa jo ennen kesää Dubaista.

– Halusin tehdä yrityksen oikein. Näin Yhdysvalloissa, mihin toiminta oli menossa. Se oli kaoottista ja tuotti paljon jätettä, kun potkulaudat hajosivat. Euroopan kaupunkien markkinoilla alkoi olla jo tungosta, joten mietimme, mikä olisi seuraava paikka, josta voisi lähteä liikkeelle. Lähdimme neuvottelemaan Dubaihin marraskuussa, Jalava kertoo.

Toiminta lähti Dubaissa liikkeelle kivasti, mutta pian perässä tuli pari muutakin toimijaa, joilla ei ollut luvat kunnossa, eikä pyrkimystä hoitaa toimintaa siististi. Dubai laittoi sähköpotkulaudoille täyskiellon keväällä.

– Dubain hallinto haluaa saada potkulaudat takaisin kaduille nopeasti. EXPO2020 on tulossa ja Dubaissa halutaan toimiva joukkoliikenne siihen mennessä. Sähköpotkulaudat ovat oleellinen osa joukkoliikenteen ratkaisua Dubain kaltaisessa kaupungissa, jossa ihmiset eivät halua kävellä viimeistä kilometriä, Jalava sanoo.

– Keskustelemme hallinnon kanssa joka viikko ja pyrimme varmistamaan, että maailmalla nähdyt ongelmakohdat saadaan vältettyä. Luvat tulevat syksyllä muutamille yrityksille, ja Hoop on niistä yksi. Regulaatiomarkkina toimii, Jalava kertoo.

Yhteisen tavaran arvostus heikkoa

Hoopin liiketoimintamalli on alusta asti ollut hieman toisenlainen kuin muilla yrityksillä. Yleensä kuluttaja maksaa lähtömaksun ja sekä käytöstä minuuttien mukaan. Ridehoopin käyttäjä ei maksa lähtömaksua, vaan minuuteista, joita käyttää sekä euron pysäköintimaksun. Jos käyttäjä pysäköi laudan sille tarkoitettuun Hoop Stop -paikkaan, pysäköinnin saa halvemmalla. Näin yritys voi ohjata käyttäjiä pysäköimään lautoja oikein.

– Dubaissa meillä oli lippuja, jotka olivat visuaalinen vihje Hoop Stopista. Helsingissä ne on merkattu vain sovellukseen. Käymme keskusteluita yhteistyöstä ravintoloiden kanssa ja mietimme tapaa, miten viestiä pysäköinnistä paremmin, Jalava kertoo.

Helsingin ja Dubain käyttäjissäkin on eroja. Jalavan mukaan Helsingissä jaettuun materiaan suhtaudutaan välinpitämättömämmin kuin Dubaissa. Potkulautoja kohdellaan huonommin eikä jaettuja laitteita arvosteta Suomessa sanoin kuin Dubaissa.

– Se on vähän sääli, Jalava toteaa.

Hän kertoo, että yritykset pyrkivät parantamaan tietoa liikenteessä liikkumisesta ja ohjaamaan kuluttajien käytöstä. Kaikkien yritysten sovelluksissa on ohjeistus lautojen käytöstä ja paikallisista säännöistä. Haaste saada viesti perille on kuitenkin suuri.

– Ohjeistuksen lukemiseen käytetään alle sekunti aikaa. Se on aika hyödytön, kun kukaan ei lue ohjeita. Yritykset ovat vastuussa siitä siisteydestä ja toimivuudesta, mutta kuluttajat ovat vastuussa liikennekäyttäytymisestään, Jalava toteaa.

Hän kuitenkin muistuttaa, että pääosa käyttäjistä toimii fiksusti, eikä muutamien huonosti käyttäytyvien takia voi heikentää palvelua kaikille muille.

Ensi kesänä uusin kujein

Ruotsissa ja Ranskassa yrityksille on asetettu tiukempia nopeusrajoituksia potkulaudoille tai muita käyttörajoituksia. Yle totesi maanantaina uutisjutussaan, että Helsinki ei aio, eikä sillä ole keinojakaan puuttua sähköpotkulautojen käyttöön. Tampere ja Espoo on sopinut rajoituksista ja pelisäännöistä yritysten kanssa.

Laudat ovat kuitenkin päästöttömiä ja kaupunkilaisia palvelevia kulkupelejä. Jalava uskoo, että kaupungeilla tulee olemaan jatkossa rajoituksia, kuinka monta palveluntarjoajaa kaupungissa saa olla, jotta toiminta pysyisi hallinnassa. Samalla toimijat laajentavat elinpiiriään.

x–Metrolinjaa riittää. Tavoitteemme on tuoda uusia liikkumisen muotoja, ja liikennevälineiden pitää toimia siellä, missä ihmiset asuvat ja liikkuvat, Jalava toteaa.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi