Etsi

Hyvinvointi

Yrittäjät listasivat: Näillä kolmella keinolla huolehdin jaksamisestani – Kärjessä sosiaaliset suhteet ja säännöllinen ruokailu

Kysyimme yrittäjiltä, millä keinoilla he huolehtivat työssä jaksamisesta. Kommenteissa painottuivat liikunta, perhe, harrastukset ja taito karsia liiallista kiirettä.

Yrittäjän työssä jaksamista tutkittiin äskettäin ohjelmistoyhtiö Salesforcen toteuttamassa kyselytutkimuksessa, johon vastasi kaikkiaan 2200 pk-yrittäjää 12 maasta, Suomen lisäksi muun muassa Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Britanniasta, Saksasta ja Ranskasta.

Tutkimustuloksissa nousi esiin se, että moni yrittäjä tekee töitä seitsemänä päivänä viikossa. Pienyrittäjät saattavat haaveilla yrityksen perustamisvaiheessa paremmasta työn ja vapaa-ajan tasapainosta, mutta usein se jää haaveeksi. Paineita luovat muun muassa kuluttajien kasvaneet odotukset asiakaspalvelulle.

Tutkimuksen pohjoismaiset tulokset osoittavat, että suomalaiset pk-yrittäjät raatavat myös kesälomilla. Suomalaisista vastaajista 38 prosenttia työskentelee lomalla usein tai aina, kun Ruotsissa vastaava luku on 34 prosenttia ja Tanskassa 26 prosenttia. Hieman yli puolet suomalaisista vastaajista työskentelee keskimäärin yli 40-tuntia viikossa, viidennes jopa yli 50 tuntia viikossa. Lähes puolet kokee olevansa oravanpyörässä.

"Rakentelu kotona ja tietokonepelit"

Yrittäjäsanomat kysyi Facebookissa yrittäjiltä, miten he huolehtivat omasta jaksamisestaan.

Tero Niemi, yrittäjä, KM-Lasi

1. Liikunta. Maastopyöräily pääasiassa. Luonto rauhoittaa ja kun ajaa kovaa poluilla niin pakko keskittyä ajamiseen, muuten kolisee. Työt unohtuu siinä.

2. Rakentelu kotona. On myös aikaa perheen kanssa. Piha rakentunut täyteen terassia ja talokin sekä rakennukset läpikäytynä kohta.

3. Sosiaalinen harrastus. Lions-toiminta antaa sosiaalista kanavaa ja yhdessä tekemistä eri ikäluokkien kanssa. Myös näkökantoja asioihin. Puhelinpalaverit maailman parantamiseksi muualla päin vaikuttavien tuttavien kanssa.

Antti Kumpulainen, yrittäjä, Itspro Oy

1. Asioiden organisointi töissä siten, että oma työ on mielekästä ja innostavaa. Eli työt järkevään järjestykseen ja jatkuva priorisointi sekä ikävien asioiden aktiivinen kehitys ja karsiminen. Lisäksi henkilöstön pitää tietää tehtävänsä ja viihtyä töissään.

2. Uni ja liikunta. Liikunta lähinnä salilla ja pallon perässä.

3. Jos / kun alkaa ahdistaa, niin kunnon irtiotto noin viikoksi kauas pois.

Toni Tolonen, yrittäjä, T&T kotiapu ja henkilöstövuokraus Oy

1. Työmäärän rajoittaminen. Kiire ei saa olla, näin suurin osa ongelmista lähtee pois.

2. Tietokonepelit. Mukavaa keskittyä johonkin aivan muuhun kuin töihin tai omaan arkeen.

3. Uusien projektien suunnittelu. En pidä työstä jossa ei saa kehittyä tai kehittää jotain. Pitää mielen aktiivisena ja haaveet tuo piristystä arkeen.

Siiri Koski, yrittäjä

1. Kun siirryin yrittäjäksi, lopetin työt ja aloitin kutsumuksen suorittamisen. En siis varsinaisesti väsy siihen mitä teen, en tarvitse siitä lomaa. Jos joku kuluttaa, taloudellinen epävarmuus.

2. Käyn säännöllisesti metsässä.

3. Saunon. Saunon niin paljon kuin mahdollista. Se auttaa noin suunnilleen kaikkeen.

Leena Vallin, yrittäjä, Sairaanhoitopalvelu Leena

1. Ruokavalio kuntoon ja tarvittavat lisäravinteet.

2. Riittävä lepo, työn ja vapaa-ajan tasapainoitus. Riittävä yöuni!

3. Mielenhoito: Liikkuminen, ystävät, harrastukset. Nauti elämästä!

Laura Peippo, yrittäjä, PT Peippo

1. En tingi missään tapauksessa unesta.

2. Liikun paljon, mutta kroppaa kuunnellen. Silloin, kun kova stressi niin kevyempää liikuntaa ja sitten, kun vähempi stressiä niin kovempaan.

3. Syön hyvin enkä dokaa. Panostan todella paljon säännöllisen ruokailuun ja siihen, että mitä suusta menee sisään olisi terveellistä!

Näillä pärjää jo aika pitkälle! Vastoinkäymiset tuntuu aika paljon pienemmiltä, kun on hyvä olo kropassa!

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi