16.7.2019 klo 11:49
Uutinen

Savonlinnan torin vanhin kahvila on edelleen voimissaan: ”Isot yritykset yrittävät vallata paikkoja rahan voimalla”

Vuodesta 1973 Savonlinnan torilla kahvilaa pitänyt yrittäjä on huolestunut ison rahan tulosta kaupunkien toreille.

Kauko Pesonen on pitänyt kahvilaa Savonlinnan torilla vuodesta 1973. Aikanaan Pesosen kahvila oli ensimmäinen torilla aloittanut kahvinmyyntivaunu.

– Voisi sanoa, että vuonna 1973 alkoi Savonlinnan torin kahvilakulttuuri. Aikalaiset ovat muistelleet, kuinka moni toivoi saavansa torilla kahvia.

Pesonen oli 16-vuotiaana torin viereisessä kauppahallissa töissä juoksupoikana. Sen jälkeen hän myi kaverinsa kanssa torilla elintarvikkeita.

– Siihen aikaan torilta tultiin ostamaan jokapäiväisiä tarpeita, kun ei ollut vielä isoja marketteja. Sitten vuonna 1973 tuli vastaan ilmoitus myynnissä olevasta pienestä vaunusta.

Pesonen hankki vaunun, toi sen torille ja alkoi myymään kahvia, lörtsyjä, munkkeja, munavoipiirakoita ja kalakukkoja. Vuonna 1979 hän perusti toiminimen.

– Sen jälkeen tätä latua on riittänyt kesäisin 50 vuoden ajan.

Alussa vaunua pidettiin keväästä aina lokakuulle asti. Nykyisin Savonlinnan tori hiljenee syyskuussa.

Kahvilayrittäjä on nähnyt läheltä torikaupan muutoksen. Hän on tyytyväinen siitä, että Savonlinnan tori on säilynyt aktiivisena ja elävänä.

– Torikauppa painottuu nykyisin pieniin alkutuottajiin ja kahviloihin, marjamyyntiin ja vaatekauppaan. Voisi sanoa, että tori on ainakin Savonlinnassa sosiaalinen olohuone. Meillä on toki ihanteellinen sijainti kun olemme aivan vesistön äärellä. Sitä ei aina osaa itsekään arvostaa. Moni tori on keskellä ruutukaavaa. Täällä on satama ja höyrylaivat vieressä.

Heinäkuussa turistit ja oopperajuhlavieraat valtaavat torin. Lörtsyt tekevät silloin kauppansa normaalia vilkkaammin.

– Oopperatähdet pitävät siitä, että he voivat tulla tänne ja sulautua tavallisten ihmisten joukkoon.

”Isoja yrityksiä ei kiinnosta mansikan myynti”

Savonlinnan Torikauppiasyhdistyksen puheenjohtajana toimiva Pesonen on huomannut, että viime vuosina yhä useampi iso yritys on vallannut liiketiloja torin läheisyydestä.

– Yritän vaalia sellaista kulttuuria, että tori olisi alkutuottajien, pienyrittäjien ja käsityöläisten markkinapaikka, etteivät isot konsernit valtaa toreja. Se voisi tuhota tämän hienon kulttuurin.

– Nähtävissä on monessa kaupungissa, että isot toimijat yrittävät vallata paikkoja torilta tai sen välittömästä läheisyydestä rahan voimalla. Niitä ei kiinnosta perunan tai mansikan myynti vaan terassit ja ruokapaikat. Pienet yrittäjät eivät mahda siinä tilanteessa mitään. Tästä on huonoja esimerkkejä monesta kaupungista.

Talvisin Pesonen elättää itsensä marja- ja sienialan yrityksellä, joka myy tuotteita tukkujen kautta vähittäiskaupalle ja ravintoloihin.

– Kesän torimyynti ei elätä kovin pitkään, hän myöntää.

Merkittävä vaikutus on säällä. Viime kesän huippumyyntiin tänä vuonna ei päästä.

– Viime kesä oli ihanteellinen. Tänä vuonna on ollut kylmä. Vähän välillä tulee vettä. Tottakai se vaikuttaa myyntiin. Olen silti tyytyväinen, sillä turistit ilmaantuvat aina satamaan, oli millainen sää tahansa.

Kuva:

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi