Etsi

Tietoturva

Loppu huijauspuheluille? Operaattori esitteli ratkaisun, joka tunnistaa "vaaralliset" soitot

Telia on esitellyt ratkaisun, jolla pyritään tunnistamaan huijauspuheluiden numerosarjat.

Huijauspuhelut ovat yleistyvä ongelma myös Suomessa. Telia kertoo luoneensa ratkaisun, joka pystyy blokkaamaan huijauspuheluita. Kyse on ensimmäisestä teknologiasta lajissaan.

Huijaus toimii tyypillisesti niin, että puhelin soi kerran tai pari, minkä jälkeen puhelu katkaistaan. Tavoitteena on saada vastaanottaja soittamaan takaisin. Jos tähän ulkomaan numeroon soitetaan takaisin, puhelusta veloitetaan ulkomaan puhelumaksu, joka menee huijarin tilille. Usein vastaanottaja ei ole puheluun vastatessaan tietoinen, että kyseessä on huijauspuhelu.

Huijarit muuttavat toimintaansa jatkuvasti esimerkiksi vaihtamalla numerosarjan, josta huijauspuhelu soitetaan. Tämä tekee ongelman lopettamisesta vaikeaa.

Telian kehittämä ratkaisu seuraa tunnistettuja numerosarjoja ja Suomen osalta ulkomailta Suomeen kohdistuvan puheluliikenteen määriä. Puheluliikenteestä tunnistetaan huijauspuhelut ja tunnistamisen jälkeen puheluliikenteen lähde estetään. Tällöin puhelut eivät saavu operaattorin asiakkaille.

Huijauspuhelut tulevat yleensä aaltoina. Suomessa puheluita estetään tiettyinä viikkoina tuhansittain, mutta hiljaisina aikoina vain muutamia satoja. Suomessa Wangiri-tyyppiset puhelut eivät ole laaja ongelma verrattuna moneen muuhun maahan, mutta niistä tulee säännöllisesti yhteydenottoja Telian asiakaspalveluun.

– On hyvä, että voimme suojella asiakkaita tämän tyyppisiltä huijauksilta. On todella vaikeaa estää huijauksia täysin, ja joitain huijauspuheluja voi silti tulla. On tärkeää olla soittamatta takaisin niihin kansainvälisiin numeroihin, joita ei itse tunnista. Uuden ratkaisun myötä olemme pystyneet vähentämään huijauspuheluiden määrää huomattavasti, Telia Finlandin turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle kertoo.

Kuva: Getty Images

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi