Etsi

Yksinyrittäjä

"Maaningan mies" on myynyt pölypusseja toreilla yli 25 vuotta – "Nämä tuotteet myyvät itse itsensä"

Petteri Sihvola on huolissaan torikauppiaiden ikääntymisestä. Nuorille hänellä on selkeä viesti: Torikaupalla voi edelleen ansaita elantonsa.

Petteri Sihvola tunnetaan yrityksensä kautta paremmin Maaningan miehenä. Hän myy ammatikseen pölynimuritarvikkeita, kuten pölypusseja, suulakkeita ja suodattimia.

Yrittäjäsanomat seurasi Sihvolan työpäivää aikaisesta aamusta. Tunneyrittäjä-videosarjassa pääset kurkistamaan pölypussikauppiaan arkeen.

– Monikaan ei tiedä, mitä kaikkea tapahtuu ennen kuin asiakkaat tulevat torille ostoksille, Sihvola sanailee ajellessaan kesäaamussa kohti kauppapaikkaa.

Kuvauspäivänä liikkeelle lähdetään viiden maissa. Matka Kuopiosta Siilinjärvelle on lyhyt, mutta paikan päällä aikaa kuluu useampia tunteja myyntikojun kasaamiseen, tavaroiden purkamiseen ja asetteluun.

Sihvolalle homma on tuttua, sillä hän on ollut alalla 25 vuotta. Ura alkoi isän matkassa.

– Myynnissä olevat tuotteet ovat edelleen samoja, ei valikoimaan ole tarvinnut tehdä suurempia muutoksia.

Myydyimpiä artikkeleita ovat edelleen pölypussit, mutta myös erilaiset suulakkeet ja suodattimet tekevät kauppansa. Mikä parasta, Sihvolan mukaan tuotteet myyvät itse itsensä.

– Ei näitä tarvitse olla koko ajan aktiivisesti myymässä. Ihmiset tulevat hakemaan tuotteita tarpeeseen.

"Vähän täytyy silmänkääntötemppuja harrastaa"

Sihvolan mukaan torikaupan pahimpia kilpailijoita ovat halpaketjut, jotka myyvät pitkälti samanlaista tavaraa edulliseen hintaan.

– Torikaupassa voidaan kilpailla isommilla pakkauksilla, jolloin esimerkiksi yksittäisen pölypussin hinta on halvempi kuin markettien pakkauksissa. Markettikoot esimerkiksi pölypusseissa ovat menneet koko ajan pienempään kokoon.

Kauppias luottaa myynnissä runsauden vaikutelmaan.

– Vähän täytyy silmänkääntötemppuja harrastaa. Kun myynnissä näyttää olevan paljon tavaraa, ihmisen on helpompi todeta itselleen, että kyllä siellä on minullekin jotain sopivaa.

Torikaupan suurimpana haasteena Sihvola pitää myyjien ja ostajien ikääntymistä. Nuoria ei liiemmin näy myöskään Siilinjärven torilla.

– Myyjien määrä vähenee, kun ihmiset ikääntyvät. Moni nuori saattaa pelätä suurta työmäärää ja pitkiä päiviä. Lisäksi kuvitellaan, että tällä työllä ei voi ansaita riittävästi. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

Teksti, kuva ja video: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi