Etsi

Emergency banner

Ajantasaiset tiedot koronasta yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Hyvinvointi

Näin huolehdit työssä jaksamisesta 

Hyvinvointialan yrittäjä Joni Jaakkolan mukaan yrittäjien hyvinvoinnin suurin haaste on ennen kaikkea ajatusmaailmassa. 

– Jaksamisen parantaminen lähtee oman hyvinvoinnin priorisoinnista. Yrittäjän pitää ymmärtää, että jos on paljon kuormitusta, juuri siksi hänen täytyy pitää itsestään huolta. Jos ajatusmaailma ei ole kunnossa, treenivinkitkään eivät auta. Ne jäävät helposti ajatuksen asteelle, sanoo Optimal Performance Oy:n toinen perustaja Joni Jaakkola.

Hän harmittelee sitä, ettei suomalaisten nykyinen elinympäristö tue terveyttä. 

– Iso osa esimerkiksi selkäongelmista johtuu siitä, että liikettä on niin olemattoman vähän ja ylipaino esimerkiksi siitä, että ravinneköyhää mutta energiatiheää ravintoa on tarjolla joka paikassa ja helposti. 

Jaakkola painottaa, että muutokseen kannattaa ryhtyä ennen kuin terveys alkaa reistailla. 

– Selkeitä alamäen merkkejä ei kannata jäädä odottelemaan. On paljon mukavampaa ja halvempaa tarttua ongelmiin ennen kuin oireita tulee. 

Liikunnan osalta voidakseen hyvin ihminen tarvitsee Jaakkolan mukaan kolmenlaista liikuntaa. 

– Tarvitsemme vastusharjoittelua, joka on tyypillisesti kuntosaliharjoittelua tai kehonpainotreeniä. Sellaista, että joutuu vähän haastamaan lihaksistoa ja hermostoa. Lisäksi on oltava kestävyysliikuntaa, jossa hengästytään jonkin verran, mutta ei kohtuuttomasti. Kolmantena tarvitsemme arkiaktiivisuutta, eli esimerkiksi portaiden kävelyä, arjen puuhastelua ja kaikenlaista istumisen välttämistä. 

  1. Käytä fyysistä energiaa työmatkoihin 

  Pyri kulkemaan töihin ja takaisin välineellä, missä et istu koko ajan. Pyri siihen, että et istu ovelta ovelle. Jos kuljet julkisilla, jää kilometriä ennen työpaikan ovea pois bussista. Jos poljet pyörällä puoli tuntia suuntaansa, siinä ajassa ehtii yllättävän pitkän työmatkan vaikka asuisi sivummalla. Työpaikalla älä käytä hissiä vaan kulje kerrosten väli jalkaisin. Vaikka kaverisi käyttäisivät hissiä, pidä oma pääsi ja kävele portaat. 

  2. Yhdistä kävelyä työpäivään 

  Suosi kävelypalavereita. Kun askelten ottaminen unohtuu työpäivän aikana, ota käyttöön esimerkiksi seuraava sääntö: Kun puhelin soi, nouse ylös ja kävele puhelun ajan. Jos käyt syömässä tai kahvilla, pyri valitsemaan lähimmän lounasravintolan sijaan hieman kauempana sijaitseva ravintola. Jos sovit tapaamisen, sovi se esimerkiksi kahden kilometrin päähän ja kävele sinne.  

  3. Älä liiku yksin 

  Ryhmässä tai kaverin kanssa liikkuminen saa usein liikkeelle silloinkin kun itseä ei yksin ehkä huvittaisi. Joten, jos käyt kuntosalilla, älä käy siellä yksin. Sovi tapaaminen kaverin kanssa tai mene ohjatuille tunneille. Hyvä tapa on käydä salilla aamulla. Aamutreenin jälkeen ei ole väliä, miten päivän aikataulut leviävät, treeni ei jää silti tekemättä. Aamutreeni antaa myös energiaa päivään. Näin vältät myös riskin siitä, että et jaksa liikkua enää työpäivän jälkeen. 

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen(at)yrittajat.fi