Etsi

Yritysvastuu

Sähköpotkulautayritys pyrkii lisäämään kuluttajien tietoisuutta turvallisesta liikennekäyttäytymisestä

Punaisista sähköpotkulaudoistaan, skuuteista, tunnettu ruotsalainen VOI voi aloittaa turvallisuuskampanjan nimeltä Voila.

Voin kampanjan tarkoituksena on lisätä käyttäjien tietoisuutta sähköpotkulautojen turvallisesta käytöstä. Kokonaisuuteen kuuluu digitaalinen liikennekoulu ja -testi, jonka on sertifioinut Ruotsin liikenneturvallisuudesta vastaava viranomainen sekä tarkistanut  VIAS, joka vastaa eurooppalaisella tasolla liikenneturvallisuudesta. 

Testillä voi kokeilla, tunteeko sähköpotkulautailuun liittyvät liikennesäännöt. Liikennekoulun opetuksesta vastaa fiktiivinen jumalatar Voila, joka palkitsee kaikki testin suorittaneet Voi-krediteillä, joita voi käyttää ajeluihin.

Voi markkinoi uutta liikennekouluaan videolla, jossa seikkailee myös luolamies jumalattaren lisäksi. 

– Skuuttien suosion kasvaessa haluamme yrityksenä ottaa vastuuta sähköpotkulautojen turvallisesta käytöstä ja muistuttaa ajajia liikennesäännöistä. Sähköpotkulaudat ovat oikein käytettyinä aivan yhtä turvallisia kuin muutkin liikennevälineet niin ajajille kuin muille liikenteessä liikkuville, Voin markkinointipäällikkö Mathias Soini muistuttaa.

Suomalaisen Ride Hoop -yrityksen toimitusjohtaja Jerry Jalava kertoi heinäkuussa Yrittajat.fi:ssä, että yritykset ovat pyrkineet ohjeistamaan kuluttajiaan sovelluksessaan liikennekäyttäytymisestä, mutta tulokset ovat olleet heikkoja.

– Ohjeistuksen lukemiseen käytetään alle sekunti aikaa. Se on aika hyödytön, kun kukaan ei lue ohjeita. Yritykset ovat vastuussa siitä siisteydestä ja toimivuudesta, mutta kuluttajat ovat vastuussa liikennekäyttäytymisestään, Jalava totesi.

Lue lisää "Maalaisjärki tuppaa jäämään" – Sähköpotkulautoja tarjoava yritys yrittää ohjata käyttäjien toimintaa fiksummaksi

Yhteistyötä kaupunkien ja Näkövammaisten liiton kanssa

Voi kertoo, että loppukesästä sen skuuteilla tuli täyteen Suomessa miljoona ajoa. Yritys aloitti toimintansa ensin Helsingissä maaliskuussa ja laajentui sitten Turkuun ja Tampereelle.

Mathias Soinin mukaan sähköpotkulautoihin liittyviä onnettomuuksia täytyisi suhteuttaa käyttömääriin ja verrata lukuja muihin liikennemuotoihin.

– Esimerkiksi Ruotsissa tekemämme laskelman mukaan Voi-sähköpotkulaudan käyttäjien onnettomuussuhde on 0,0065 prosenttia. Tämäkin on kuitenkin liikaa, ja teemme aktiivisesti töitä luvun kääntämiseksi laskuun, hän sano.

Turvallisuutta lisää esimerkiksi automaattiset nopeusrajoittimet, jotka aktivoituvat jalankulkijoiden suosimilla alueilla. Yritys on käynyt keskusteluita myös Näkövammaisten liiton kanssa.

Sähköpostkulaudat ovat ympäristöystävällinen tapa liikkua, mikä puoltaa niiden käytön edistämistä.

– Kyseessä on kuitenkin aivan uusi liikennemuoto, ja meidän määritellä yhdessä, miten pidämme huolta liikenteessä liikkuvien turvallisuudesta, Soini sanoo.

– Tarvittaessa meillä on myös mahdollisuus sulkea sellainen käyttäjä pois sovelluksestamme, joka toistuvasti rikkoo sääntöjä, Soini toteaa.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi