Etsi

Podcast

"Tanssien tulin duuniin joka aamu" – Asiakkaiden rakastama yrittäjä luopui elämäntyöstään

Yrittäjän podcastin uusimmassa jaksossa selviää, miten Crazy-putiikin myynti onnistui odotettua nopeammin.

Yrittäjän podcastin uusin jakso jatkaa omistajanvaihdosteemaa. Edellisessä jaksossa Crazy-vaateliikkeen uusi ostaja kertoi kokemuksistaan, tällä kertaa vuorossa on putiikin perustanut ja myynyt Arja Hongell.

Kaikki Yrittäjän podcastin jaksot ovat kuunneltavissa Supla-palvelussa.

Hongell kertoo jaksossa muun muassa, mikä hänet yllätti myyntiprosessin aikana.

– Lähinnä se, miten paljon kiinnostusta myynti-ilmoitus herätti. Silti harva kiinnostunut eteni myyntiprosessissa loppumetreille asti. Moni putiikin asiakkaistakin oli kiinnostunut ostamaan, mutta he eivät päässeet eteenpäin prosessissa.

Kaupanteon jälkeen Hongell on ollut mentorina uusille omistajille.

– Tein täysipäiväisesti kuukauden ajan "töitä" uusille omistajille. Esittelin tärkeimmät messut ja ostopaikat Saksassa. Luovun nyt, mutta kyllä minulle voi vielä soitella ja olen valmis jeesaamaan ja opastamaan.

Tärkeintä omistajanvaihdoksessa on Hongellin mukaan se, että Crazyn tarina jatkuu.

– On tottakai aika iso haaste uusille omistajille, että putiikki on henkilöitynyt niin paljon minuun, mutta heidän on pakko luoda oma Crazynsa. Matkimalla ei pitkälle pötkitä.

Hongell ei halua puhua "eläkepäivistä", vaikka hänellä ei olekaan uusia suunnitelmia työrintamalla.

– Nyt kun on aikaa, pitää päästä ainakin matkustelemaan, ihan lomareissuille. Minulla on myös viisi lastenlasta, heidän kanssa pystyn nyt viettämään enemmän aikaa. Keskimmäiselle heistä Crazyn lopettaminen oli kova paikka.

– Yrittäjyydessä parasta on ollut se, että kaikki päivät ovat olleet erilaisia. Eniten tässä tulee ikävä ihania asiakkaita. 45 vuodessa on syntynyt kullanarvoisia asiakassuhteita. Asiakkaat ovat luvanneet, että eivät he jätä minua yksin.

"Hinnoittelu oleellisessa roolissa"

Podcast-jaksossa ääneen pääsee myös Yrityspörssin toimitusjohtaja Meri Varkoi-Anhava. Hän puhuu muun muassa hinnoittelun merkityksestä yrityskaupassa.

– Hinnoittelu on äärimmäisen tärkeä osa yrityskauppaa. Hinnoittelu vaikuttaa paljon siihen, miten kauppa lopulta onnistuu ja löytyykö yritykselle ostaja. Ei ole yksinkertainen juttu hinnoitella omaa yritystään, minkä takia kannattaa käyttää ulkopuolista asiantuntijaa. Suomesta löytyy ammattimaisia yritysvälittäjiä ja juristit ja jotkin tilitoimistot voivat myös auttaa. Lisäksi Finveran verkkosivuilta löytyy suuntaa-antava hintalaskuri.

Yritykselle ei ole Varkoi-Anhavan mukaan yhtä ainoaa hintaa.

– Paljon on kiinni siitä, millaisena ostaja näkee yrityksen arvon ja millaiset yrityksen näkymät ovat. Joillain yrityksillä liikearvo voi liittyä tunnettuun brändiin, toisilla asiakaskuntaan ja toisilla yrityksillä kiinteään omaisuuteen. Myös toimiala vaikuttaa.

Kyseinen Podcast-jakso on tuotettu kaupallisessa yhteistyössä Yrityspörssin kanssa.

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi