Etsi

Verotus

Hoida veroasiat ajoissa: OmaVero on pois käytöstä marraskuun ensimmäisen viikon!

OmaVero-palvelussa on viikon käyttökatko, jonka aikana veroasioita ei voi hoitaa.

Verohallinto päivittää tietojärjestelmäänsä ja siksi OmaVero-palvelu on pois käytöstä 1.−8. marraskuuta kello yhdeksään saakka. Veroasiat tulee hoitaa kuntoon hyvissä ajoin ennen kuin katko alkaa.

Veroasioita ei voi hoitaa myöskään verotoimistossa tai puhelimitse 4.−6.11. Verotoimistot ja yleisimmät palvelunumerot ovat auki, mutta niistä saa vain yleisneuvontaa. Virkailijatkaan eivät näe verotietoja katkon aikana. Tarkempaa tietoa löytyy Verohallinnon sivuilta.

Jotkut verkkopalvelut, kuten auto- ja valmisteverotuksen palvelut, toimivat katkon aikana normaalisti.

Yleistietoa katkosta löytyy Verohallinnon sivulta täältä.

Osa Verohallinnon nykyisistä verkkopalveluista sulkeutuu katkon jälkeen kokonaan. Palvelut siirtyvät tietojärjestelmäpäivityksen yhteydessä OmaVeroon.

Kiinteistöveron, varainsiirtoveron, rakentamisilmoitusten, ALVEU (= suomalainen yritys voi hakea arvonlisäveron palautusta toisesta EU-maasta ALVEU-palvelussa) ja arvonlisäveron erityisjärjestelmän erilliset ilmoituspalvelut lopetetaan ja kyseiset ilmoitukset annetaan marraskuun alusta eteenpäin Omaverossa.

Marraskuun katkon jälkeen myös esimerkiksi veronumeron näkee suoraan Omaverosta, mikä helpottaa rakennusalan työtekijöitä, joiden ei tarvitse soittaa verotoimistoon, vaan oman numeronsa voi tarkistaa Omaverosta.

– Verohallinnossahan on jo useamman vuoden ollut käynnissä mittava tietojärjestelmäuudistus, jonka seurauksena muun muassa sähköistä ilmoittamista lisätään eri verolajeissa. Tämä katkos on viikon mittainen, joten yrittäjien on hyvä varautua tähän ennalta ja hoitaa veroasiointinsa ennen katkon alkua, Suomen Yrittäjien veroasioiden päällikkö Sanna Linna-Aro muistuttaa.

toimitus (at) yrittajat.fi