7.10.2019 klo 11:27
Uutinen

Sulapac valloittaa maailmaa kumppaneidensa avulla – ”Chanel oli pakko saada”

Sulapac on kehittänyt pakkausmateriaalin, joka voi syrjäyttää muovin. Laajentuakseen maailmalle yritys tarvitsee nimekkäitä kumppaneita, kuten kosmetiikkajätti Chanelin ja suomalaisen metsäteollisuusyhtiö Stora Enson.

Edelläkävijöiden ajatuksille usein naureskellaan. Niin kävi myös Sulapacille, joka kehittää biomateriaalien ja puukuidun yhdistelmistä muun muassa pakkausmateriaalia, pillejä ja henkareita. Sulapacin perustajat Suvi Haimi, Laura Kyllönen ja Antti Pärssinen julistivat pelastavansa maailman muoviroskalta.

– Ajoituksemme oli kuitenkin oikea, sillä rakennamme yritystä kestävän kehityksen ja kulutuksen arvojen pohjalta, toimitusjohtajana toimiva Haimi kertoo.

Sulapac perustettiin vuonna 2016. Se sai alkunsa Haimin ja Laura Kyllösen tutkimustyöstä. Haimi tutki biomateriaaleja ja niiden käyttöä lääketieteen sovelluksissa. Hänen akateemiset juurensa ovat Tampereen yliopistossa, mutta vuonna 2010 hän tutki biohajoavia biomateriaaleja Hollannissa. Siellä professori Dirk Grijpma ehdotti yrityksen perustamista.

– Professori kyseenalaisti, onko akateeminen ura ainoa vaihtoehto, ja ajatus jäi itämään. Vuonna 2015 minulla oli vaihtoehtona lähteä Yhdysvaltoihin tutkijaksi. Olimme kuitenkin kyllästyneitä rahan hakemiseen, mikä vie 70 prosenttia tutkijan työajasta. Omassa yrityksessä voi keskittyä omaan visioonsa siitä, mitä haluaa edistää, Haimi sanoo.

Perustajien yksi havainto oli se, että ekologisen kosmetiikan suosio oli kasvussa, mutta tuotteet pakattiin kuitenkin muoviin. Miksi pakkauskin ei olisi luonnonmukainen? Myös mikromuovin yleisyys ja haitat huolestuttivat.

Tampereella kudosteknologiasta ja biomateriaaleista väitellyt tohtori Laura Kyllönen lähti mukaan Haimin ideaan. Haimilla oli ollut aikaisemmin yhteistyötä puukomposiitista kipsejä valmistavan Onbone-yrityksen yrittäjien kanssa. Niin mukaan tuli mukaan myös Antti Pärssinen ja Petro Lahtinen, joka keskittyy nykyään puukomposiitista valmistettavien kylpyhuoneen kalusteiden, kuten lavuaarien, kaupallistamiseen Woodio-nimisessä yrityksessä. Yhdessä he kehittivät biohajoavan materiaalin. Lahtinen

Startup ei rakenna brändiä yksin

Sulapac on sittemmin edennyt nopeasti. Ensimmäisellä siemenrahoituskierroksella Sulapac keräsi miljoona euroa Ardent Venturesilta, Ilkka Herlinin ja Saara Kankaanrinnan rahastoilta, Lifeline Venturesilta. Sittemmin sijoittajiksi ovat lähteneet myös Planmegan omistajasuku Kyöstilöiden sijoitusyhtiö Planvest, Eerik Paasikivi, Marimekon omistaja Mika Ihamuotila.

Eu-rahoitusta tuotekehitykseen on tullut 1,9 miljoonaa euroa. Tänä vuonna yritys kerää A-rahoituskierroksen, jonka tavoite on kerätä miljoonia euroja.

Puupohjaisen materiaalin yritys lanseerasi vuonna 2017. Se sai asiakkaikseen Lumenen ja Bernerin sekä pienempiä koru- ja kosmetiikkamerkkejä.

Viime vuoden lopulla Slush-tapahtumassa suuri uutinen oli se, että kansainvälinen kosmetiikkabrändi Chanel lähti sijoittajaksi Sulapaciin.

– Startup ei voi rakentaa brändiä ilman isoa nimeä, varsinkin jos haluamme olla Gore-Texin kaltainen brändi. Chanel oli pakko saada mukaan ja sen nimi piti saada julkistaa, Haimi kertoo.

Chanel ei yleensä brändää itseään yhteistyössä kenenkään kanssa, joten pieneltä ja vielä tuntemattomalta suomalaiselta startupilta sijoitusjulkistus oli melkoinen saavutus. Sulapacilla on valttinaan se, että kestävää kulutusta suosivan purkin kautta Chanelin kaltainen kosmetiikkajätti voi asemoida itseään kestävän kehityksen kartalla.

Haimin mukaan menestystä rahoitusrintamalla on kirittänyt menestys useissa kansainvälisissä kilpailuissa sekä yhteistyö kokeneiden ja laajasti verkostoituneiden sijoittajien, kuten Lifeline Ventruesin partneri Juha Lindforsin kanssa.

Avainasemassa on kuitenkin ollut materiaalista tehty purkki.

– Meidän tarinamme avautuu purkin kautta. Olen kiertänyt käsin tehty, hieman kotikutoinen, prototyyppipurkki mukana globaalien brändien edustajien luona. Monet muut tuovat materiaalejaan esiin granulan, eli raakamateriaalin muodossa, mutta erilaista granulaa on maailma puolillaan. Meillä asiakas on ollut kehitystyössä mukana alusta asti, Haimi sanoo.

Pilli voittaa kilpailijat

Samaan aikaan Chanel -uutisen kanssa Sulapac kertoi kehittävänsä puupohjaisen pillin Stora Enson kanssa. Keskustelu aukesi Stora Enson järjestämän kiihdyttämöohjelman kautta.

– Heiltä löytyi tiimi, jonka kanssa olemme voineet sovitella tekemisiä. Suuri pörssiyritys on vakaa ja me startup-yrityksenä olemme nopeita tarttumaan trendeihin, joten sovittelua yhteistyö vaatii, mutta pilli tulee markkinoille loppuvuoden aikana, Haimi sanoo.

Hän toteaa, että ekologisinta olisi elää ilman pillejä. Vielä se ei ole realismia. Pilli on kuitenkin hyvä esimerkki Sulapacin materiaalin kilpailukyvystä.

Lähimmät kilpailijat ovat paperipillit, biohajoava PLA-muovista valmistetut tai biohajoavasta PHA-muovista valmistetut pillit.

– PLA-muovi on hitaasti merihajoavaa ja PHA-muovin skaalaus on hankalaa. Paperipilleissä tulee vastaan käytettävyys. Meidän materiaalista pillejä voi massatuottaa samoilla laitteilla kuin muovia. Arvioimme meribiologien kanssa hajoamisaikaa Itämeressä ja pyrimme siihen, että hajoamisaika olisi sama kuin esimerkiksi koivunlehdellä 2-3 vuoden aikana Itämeressä, Haimi kertoo.

Tiukat laatuvaatimukset

Sulapacin liiketoiminta muodostuu materiaalin lisensioimisesta. Se ei siis valmista tuotteita itse. Esimerkiksi Stora Ensolla on materiaalilisenssi, jolla se aikoo valmistaa pillien lisäksi muita elintarvikekäyttöön liittyviä materiaalin sovelluksia. Yhteistyö Stora Enson kanssa auttaa Sulapacia kansainvälisessä lanseerauksessa.

Käynnissä on massatuotannon aloittaminen Aasiassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Se vaatii myös hankintaketjun ja logistiikan varmistamista.

Asiakasreferenssit Sulapac haluaa kuitenkin ensin Suomesta. Bernerin pakkaukset lanseerattiin viime talvena, Lumenen tuotepakkaukset lanseerataan ensi vuonna. Fazerin kanssa markkinoille on tulossa suklaarasia.

Kun ottaa huomioon, että Lumenen yhteistyö on julkistettu jo vuonna 2017, nopeaa muovia korvaavan materiaalin markkinoille tuominen ei ole. Pakkauksen täytyy kestää nesteitä, eikä se saa läpäistä happea. Kehitteillä on myös tuubeja ja pulloja myöhemmin.

– Pakkauksilla on tiukat laatuvaatimukset. Laadun täytyy olla lähellä muovia. Matkalla on ollut paljon taisteluita, mutta esimerkiksi öljypohjaisille kosmetiikkatuotteille meillä on jo toimiva kaupan hyllyltä löytyvä ratkaisu, Haimi sanoo.

Haimin arvio on, että kun testaus nopeutuu, markkinoille voi kumppanista riippuen päästä jatkossa alle vuodessa. Pienemmissä yrityksissä tahti on yleensä rivakampi, kun päättäviä tahoja on vähemmän.

Tavoitteena kaikenkokoiset asiakkaat

Sulapacilla on kehitteillä useita reseptejä, jotta materiaali taipuisi moneen. Suunnitteilla on ainakin kalastusvälineitä, ilmansuodattimia ja henkareita nykyisten tuotteiden lisäksi. Yrityksellä on kiitollinen tilanne sen suhteen, että yhteistyökumppaneita ja asiakkaita olisi tarjolla paljon. Toistaiseksi asiakkaiksi seuloutuvat suuret yritykset.

– Pyrimme palvelemaan kaiken kokoisia yrityksiä, kun saadaan tuotekehitystä eteenpäin. Kun on olemassa oleva resepti, tuotanto on halvempaa. Nyt minimituotantomäärä on 10 000 kappaletta. Iloista on se, että asiakkaat ymmärtävät tilanteen ja jaksavat odottaa, Haimi sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Juttu on julkaistu Yrittäjä-lehden numerossa 05/2019