10.10.2019 klo 18:04
Uutinen

George Clooney pistää yhteistyökumppaninsa erikoiseen testiin – Näyttelijä jutusteli tunnin liiketalousseminaarin lavalla

George Clooney on kiireinen mies. Hän arvostaa ihmisiä, jotka taistelevat asioiden puolesta, joihin uskovat.

George Clooney kävi Suomessa vihdoin. Häntä odotettiin Nordic Business Forumiin jo kaksi vuotta sitten, mutta toulloin hän perui esiintymisensä, koska perheeseen syntyi kaksoset.

Häntä haastatteli italialaistaustainen uutistoimisto Bloombergin toimittaja Francine Lacqua. Hän kysyi Clooneylta vähän kaikenlaista, joten anti liiketalouden ammattilaisille jäi pintapuoliseksi, joskin viihdyttäväksi.

Clooney on mukana monessa. Hän kuvaa pitkää elokuvaa Islannissa, mutta kertoo käyttävänsä 60 prosenttia normaalista viikostaan hänen ja vaimonsa Amal Clooneyn nimeä kantavan säätiön työhön. Hän on kokeillut siipiään myös liike-elämässä, kuten Tequila-yhtiö Casamigan perustajaosakkaana.

Clooney käyttää julkisuusasemaansa kiinnittääkseen huomiota tärkeinä pitämiinsä asioihin, mutta hieman yllättäen Clooney ei kannata brändilähettiläitä varauksetta.

– Mielestäni ihmisten ei pidä olla brändejä. Uskon siihen, että ihmiset seisovat jonkun takana ja valitsevat hyviä tarkoituksia, joiden puolesta taistelevat, Clooney kommentoi.

Keskusteluun jälkeen jäävästä perinnöstään Clooney toteaa, että ennen lapsia ja avioliittoaan Amal Clooneyn kanssa, hän ajatteli elokuvien olevan perintönsä. Nyt perheen lisäksi toinen perintö on työ rauhan hyväksi.

– Haluan olla mukana keskusteluissa rauhan saamiseksi.

Arvot ovat tärkeitä

Toisten auttaminen tulee Clooneylle kotikasvatuksesta. Perheellä ei ollut juurikaan rahaa, mutta kotona pidettiin huolta muista. Clooney aikuistui myös 70-luvulla, jolloin monet poliittiset liikkeet ja ihmisoikeusaatteet olivat pinnalla.

Clooney uskoo, että kotikasvatus on opettanut hänelle empatiaa.

– Olen myös työskennellyt viinakaupassa, ja elänyt 10 vuotta ilman vakuutusta. Meidän lapsemme eivät tule elämään ilman vakuutusta, joten meidän täytyy nähdä erityisen paljon vaivaa kasvatuksessa toisten huomioimisessa, Clooney sanoo.

Arvot ohjaavat näyttelijän valintoja. Kysymykseen, miten hän valitsee liiketoimintakumppaninsa, Clooney vastaa kertomalla testistään.

– Menen ihmisen kanssa ravintolaan. Se, miten tämä kohtelee tarjoilijaa, ratkaisee. Jos ihminen piikittelee ylempiään, olen kiinnostunut, mutta toisin päin se on vastenmielistä, Clooney sanoo.

Hyppy tuntemattomaan

Clooney, kuten monet muutkin Nordic Business Forumin puhujista, korosti sitä, kuinka epäonnistumista ei pidä pelätä. Hän kertoo esimerkin omasta elämästään.

Tequila-yhtiö Casamigos oli kolmen osakkaan perustama yritys. Rande Gerber ja Mike Meldman sekä Clooney sijoittivat kaikki yritykseen 100 000 euroa.

– Rande ehdotti, että tätä voisi myydä. Mitään takuita paremman tequilan menestyksestä ei ollut, mutta neljä vuotta myöhemmin, vuonna 2017, myimme yrityksen miljardilla eurolla, Clooney kertoo.

Uudelleen hän ei lupaa yrittäjäksi lähteä.

Muuten talousasioissaan Clooney ei ole aina onnistunut. Esimerkiksi sijoitusyrityksissään hän on menettänyt paljon rahaa.

– Olen todennut, että jos ostan jotain pysyvää, kuten talon, voin myydä sen, jos tarvitsee.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi