11.10.2019 klo 12:00
Uutinen

Miljardiyrityksen ideastaan luonut Sara Blakely: Epäonnistuminen on yrittäjyyden ytimessä

Spanxin perustaja Sara Blakely kertoo, miten oman ajattelun kehittäminen on tehnyt hänestä menestyneen yrittäjän.

Sara Blakely on täydellinen amerikkalainen menestystarina. Tavallinen nainen keksii loistavan idean, jonka hän kovalla työllä kasvattaa miljoonabisnekseksi.

Sara Blakely perusti 27-vuotiaana, vuonna 2000, yrityksensä, joka myy muotoilevia alusvaatteita naisille. Yrityksen nimeksi tuli Spanx. 41-vuotiaana talouslehti Forbes listasi Blakelyn nuorimmaksi itse rahansa tehneeksi miljardööriksi.

Blakely puhui Nordic Business Forum – seminaarissa Helsingissä torstaina, ja kertoi, miten turhautuneesta kuluttajasta tuli menestyksekäs yrittäjä.

Blakely sai ajatuksen muotoilevista alusvaatteista, kun hän pukeutui juhliin. Hän halusi pukea valkoiset housut, mutta kaikki alusvaatteet paistoivat niistä läpi. Hän ratkaisi ongelman leikkaamalla muotoilevista sukkahousuista jalkaterän pois, jotta valkoiset housut näyttäisivät hyviltä. Ongelma oli, että leikatut sukkahousujen lahkeet rullautuivat ylöspäin koko illan. Blakely tajusi, että naiset tarvitsevat alusvaatteet, jotka muotoilevat, mutta ovat huomaamattomat.

Blakely perusti yrityksensä asunnostaan käsin ja teki vielä päivätyötään faxien myyjänä pitkään oman yrityksensä perustamisen jälkeen.

Moka on lahja, oikeasti

Sukkahousut olivat vain käännekohta Blakelyn tarinassa, sillä siemenet yrittäjän uralle oli kylvetty jo aiemmin. Siitä on kiittäminen Blakelyn isää.

– Vanhempani olivat eroamassa ja ystäväni joutui auto-onnettomuuteen. Synkässä vaiheessa isäni antoi minulle kasetin, joka opetti positiivista ajattelua. Tajusin, että siihen asti elämässäni oli opetettu, mitä ajatella, mutta ei koskaan, miten ajatella. Tajusin, että minä voisin oppia, miten ajatella, Blakely kertoo.

Isä ruokki erilaista ajattelua lapsilleen muutenkin. Hän esimerkiksi kysyi lapsiltaan joka viikko, miten he olivat sillä viikolla epäonnistuneet.

– Jos en keksinyt mitään, isä oli pettynyt. Tajusin myöhemmin, että hän määritteli minulle epäonnistumisen uudelleen.

Monet johtajat ja puhujat kannustavat palkitsemaan epäonnistumisista ja olemaan pelkäämättä niitä. Blakely saattaa kutienkin olla paras ja uskottavien esimerkki puhumaan siitä, miten epäonnistumista juhlitaan arkielämässä.

Hän näyttää itsestään kuvatun videon, jossa hän on juuri ollut Yhdysvaltojen suurimmassa aamuohjelmassa esiintymässä ja tajuaa mekkonsa olleen väärinpäin koko ajan. Spanxissa pidetään Oops-kokouksia, joissa työntekijät jakavat epäonnistumisiaan.

– Mokien jakaminen on tärkeää! Mokatessa voit korkeintaan pysyä ihmisten mielissä. Epäonnistuminen on yrittäjyyden ytimessä. Ainoa todellinen moka on jättää yrittämättä, Blakely sanoo.

Kysy Miksi?

Mokaamisesta johtuva nolostuminen on todellinen uhka yrityksen menestykselle. Blakelyn mukaan Spanx on kasvanut 5 000 säästöillä perustetusta yrityksestä miljardiluokan yritykseksi muun muassa siksi, että hän on uskaltanut kysyä kysymyksen miksi.

Esimerkiksi muotoilevissa alushousuissa on usein vyötärökuminauha, joka kiristää epämukavasti. Blakely kysyi valmistajilta, miksi näin on. Vastaus oli: koska näin on aina ollut.

– Minulla on neljä alle 10-vuotiasta lasta, jotka kyselevät koko ajan, miksi joku on niin tai näin. Aikuisena näemme kysymisen merkkinä heikkoudesta. Meidän täytyy olla haavoittuvaisia ja päästä yli nolostumisen pelosta. Minä yritän hakeutua tilanteisiin, joissa voin nolostuttaa itseni, jotta en ajautuisi mukavuusalueelle ja alkaisi vältellä nolostumista, Blakely sanoo.

Tee tilaa ideoinnille

Toisella tavalla ajattelu on Blakelyn salaisuus menestykseen. Hän raivaa ajattelulle ja unelmoinnille aikaa.

– Mieti, missä saat yleensä parhaat ideasi. Minulle ne tulevat usein autossa. Siksi lähden tuntia aikaisemmin töihin ja ajelen päämäärättömästi ympäriinsä. Teen joskus matkoja, joiden aikana en tee muuta kuin ajattelen ja kirjaan ideoita ja ajatuksia ylös, Blakely kertoo.

Parhaimmillaan ideoita on syntynyt 99 sivua liittyen kaikkiin mahdollisiin elämän osa-alueisiin.

Kerran raskaana ollessaan hän näki ison pyöreän mahansa ja sen erilaisina objekteina, kuten vesimelonina ja koripallona. Siitä intoutuneena hän soitti tutulle valokuvaajalle, jonka kanssa he maalasivat pyöreän mahan eri esineiksi ja tuottivat siitä kahvipöytäkirjan.

– Kirjasta tuli Bestseller ja lahjoitin kaikki tuotot siitä äitien terveyden edistämiseen. Siitä tuli hauska projekti, jonka avulla voin tehdä hyvää!

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi