Etsi

Yrittäjyys

Isot yritykset venyttävät maksuaikoja, pienet vikisevät: ”Meiltä vaadittiin 105 päivän maksuaikaa”

Suurten yritysten pidentyneet maksuajat kismittävät alihankintafirman yrittäjää. – Isot käyttävät pieniä pankkeina, hän sanoo.

Yrittäjägallup paljastaa, että isot yritykset ovat pidentäneet maksuaikojaan viimeisen vuoden aikana. Erityisen iso ongelma maksuaikojen venyminen on yli 10 henkilön yrityksille. Yrittäjägallupin mukaan 49 prosenttia tämän kokoisista yrityksistä kertoo asiakkaidensa pidentäneen maksuaikoja. Alle 10 työntekijän yrityksissä vastaavista kokemuksista kertoo 40 prosenttia vastaajista. Tarkemmin tuloksiin voi perehtyä täällä.

Yksinyrittäjät saavat rahansa nopeammin, sillä pidentyneistä maksuajoista kertoo 28 prosenttia.

– Huolestuttavaa on, että myös yksinyrittäjissä ongelma on vuodessa yleistynyt: vuosi sitten heistä 22 prosenttia kärsi pitkistä maksuajoista. Ongelma näyttää siis laajenevan, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Eniten maksuaikoja venyttävät suuret yritykset. Tämän tietää myös alihankintakonepajaa Nekopa Oy:tä Turengissa osaomistajana pyörittävä Harri Niemi. Hän työllistää yrityksessään itsensä lisäksi kolme henkilöä.

– Vaikka lakiin on kirjattu enimmäisajaksi 30 päivää, ei se niin käytännössä ole.

Maksuehtolaki määrää, että jos maksuajaksi halutaan yli 30 päivää, siitä pitää erikseen sopia yritysten kesken. Todellisuus on toinen, sillä yrittäjägallupin mukaan 61 prosenttia vastaajista kertoi, että yli 30 päivän maksuajoista ei ole sovittu erikseen. Prosenttiosuus on noussut vuoden takaisesta.

”Vaikea lähteä muuttamaan”

Niemen mukaan pienen yrityksen on useimmiten pakko hyväksyä isojen asiakkaiden maksuajat.

– Vähän siinä täytyy nöyristellä, jos haluaa että asiakassuhde säilyy isomman yrityksen kanssa. Ainakin itsellä on vahvasti se mielikuva, että vaikea siinä on lähteä maksuaikoja muuttamaan.

Nekopalla on useampia itseään isompia päämiehiä.

– Isoin on Valmet. Heillä maksuehto meille päin on 45 päivää. Aikanaan se oli selvästi lyhyempi, 30 päivää.

Niemen mukaan uusilla asiakkailla saattaa olla heti kättelyssä vaatimuksena odotettua pidempi maksuaika. Tällä hetkellä Niemen yrityksellä on kaksi asiakasta, joiden puolelta maksuaika on 60 päivää.

Onneksi Niemen yritys ei kärsi pahoin maksuaikojen venymisestä.

– Itsellä on hyvä tilanne oman yrityksen suhteen. Esimerkiksi näiden 60 päivän maksuaikaa soveltavien asiakkaiden osuus yrityksen kokonaisliikevaihdosta on melko pieni. Minulla on aikaa odottaa rahoja, kunhan tiedän että ne varmasti tulevat.

”Vaatimuksena 5 päivää lisää maksuaikaa joka vuosi”

Taannoin Nekopa neuvotteli asiakassuhteesta yrityksen kanssa, joka vaati 105 päivän maksuaikaa.

– Länsirannikolla toimiva yritys otti yhteyttä ja kysyivät suoraan, sopiiko meille 105 päivän maksuaika. He sanoivat lisäksi, että maksuaikaan pitää saada viisi päivää lisää joka vuosi. Nämä olivat heidän ehtonsa, jotta ylipäätään saatoimme jatkaa neuvotteluja.

Niemi pohti asiaa jonkin aikaa ja ilmoitti, että hänen yrityksensä voi suostua pitkään maksuaikaan.

– Siinä oli sellainen ajatus, että saisin nostettua hintaa sillä perusteella, että toimimme tavallaan asiakkaan pankkina. On selvää, että en voi tehdä työtä samalla tuntiveloituksella kuin sellaiselle asiakkaalle, jonka maksuaika on selvästi lyhyempi.

– Jos joutuisin ottamaan pankista lainaa tehdäkseni töitä jollekin toiselle, silloin siinä on jotain väärin.

Sopimusta ei lopulta syntynyt.

Mutta mikä ajaa isoja yrityksiä pidentämään maksuaikojaan?

– Koen, että isommat yritykset haluavat käyttää pienempiä firmoja pankkeina. Joskus tuntuu siltä, että isolla yrityksellä on rahaa käytössä vaikka kuinka paljon mutta totuus voi olla, että ei senkään kassa ole aina niin iso. Toiminta saadaan pyörimään paremmin sillä, että maksuaikoja pidennetään.

Yhtä selitystä Niemi ei kuitenkaan usko.

– Jos yritys väittää, että maksun hyväksyminen kestää kauan ja sen takia maksuaika on pitkä, se ei voi pitää paikkaansa. Nykyään kaikki siirtyy sähköisesti.

Yrittäjät haluavat kiristää maksuaikoja

Yrittäjägallupin perusteella yrittäjät ovat aikaisempaa valmiimpia maksuehtolain kiristämiseen. Tällä kannalla on 44 prosenttia vastaajista. Lakia ei kiristäisi 29 prosenttia vastaajista.

Tiina Toivosen mukaan kysely osoittaa, että maksuaikalakia pitää kiristää.

– Pääministeri Rinteen hallituksen ohjelmassa on tästä hyvä kirjaus. Nyt pitää selvittää tehokkaimmat keinot. Pienyrittäjä tarvitsee laista turvan, ettei joudu kassakriisiin. Lisäksi valvontaa pitää kiristää, jotta ainakin laajamittaisesti lain vastaisesti toimivat jäisivät kiinni.

Näin kysyttiin 

Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.  Kyselyyn vastasi 1006 pk-yrityksen edustajaa. Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta. Tiedot kerättiin syyskuun viimeisellä ja lokakuun 2019 ensimmäisellä viikolla.

Kuvat: Getty Images / Harri Niemen albumi

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi