Etsi

Markkinointi

Yksinyrittäjä Pasi valitsi verkkosivujen sijaan Facebookin: "Yksikään asiakas ei ole kysellyt kotisivujen perään"

Nostokoneita vuokraava Pasi Markula pitää Facebookia parhaana vaihtoehtona tiedottamiseen ja markkinointiin.

Loimaalaisen henkilönostimia vuokraavan Pasi Markulan yritys on pärjännyt ilman verkkosivuja perustamisestaan lähtien.

– Yrityksellä on ainoastaan Fonectan palvelu, jossa on yhteystiedot. Verkkosivuja ei ole yksikään asiakas koskaan kysellyt.

Markulan kaltaisia yrittäjiä on Suomessa paljon. Pk-yritysbarometrin mukaan verkkosivujen käyttö vaihtelee selvästi henkilöstömäärän mukaan. Alle viiden henkilön yrityksissä vain 63 prosenttia on panostanut kotisivujen luomiseen. Sosiaalisessa mediassa toimii kaikista yrityksistä 56 prosenttia. Tutustu barometriin tarkemmin täällä.

Barometrin mukaan kaikista yrityksistä 74 prosentilla on käytössään verkkosivut. Teollisuudessa ja kaupan alalla niiden hyödyntäminen on yleisintä. Etenkin kasvuhakuisilla yrityksillä omat kotisivut ovat keskeinen osa näkyvyyttä.

– Pk-yrityksen digitalisoituminen etenee tyypillisesti suurten yksittäisten harppausten sijaan pienin tasaisin askelin, jotka yhdessä tuottavat yritykselle tehokkuutta ja asiakkaille parempia tuotteita ja palveluita. Monien digi-investointien hyödyt näyttäytyvät näin vasta pidemmällä aikavälillä, toteaa Suomen Yrittäjien digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä.

"Kaikki asiakkaat 30 kilometrin säteellä"

Pasi Markula on yksinyrittäjä, joka vuokraa henkilönostimia maatilayrittäjyyden sivubisneksenä. Tällä hetkellä vuokralla on viisi nostinta. Useimmiten Markula kuljettaa vuokratun nostimen itse asiakkaan luo. Hän pyörittää sivutoimisesti myös pakohuoneyritystä, jolle verkkosivut on tehty. Nostokonetoiminnalle hän ei näe verkkosivuista suurta etua. 

 – Ainakin tähän asti tämä oma ratkaisu on toiminut. Yrityksen alkuvaiheessa 25 vuotta sitten rahaa tuli laitettua kaikenlaisiin mainoksiin. Kotisivujakin tarjottiin, loimaalaisyrittäjä kertoo.

– Yritykseni toiminta on niin paikallista ja kyseessä on erikoisala. Kaikki asiakkaani ovat 30 kilometrin säteellä. Nostimia ei tulla hakemaan kovin kaukaa. Seuraava alan yrittäjä löytyy 40-50 kilometrin päästä.

"Toivon yhteydenottoja puhelimitse"

Markula ei ole tehnyt tarkkaa asiakastutkimusta, mutta hän uskoo, että suurin osa asiakkaista tulee Googlen ja Facebookin kautta.

– Facebook on toiminut omalla kohdallani hyvin. Siellä voin kertoa saman tien, jos joku koneista on ollut 10-vuotiskatsastuksessa tai jos hankin uutta kalustoa. Pääasiallisesti toivon asiakkailta yhteydenottoja puhelimitse, koska kunkin asiakkaan tarve on hyvä käydä läpi ennen vuokrausta.

Joonas Mikkilä uskoo, että monessa tapauksessa verkkosivut tuovat lisäarvoa yritykselle.

– Verkko olisi viimeistään nyt nähtävä luonnollisena osana jokaisen yrityksen toimintaa. Joillekin se on ensisijainen kaupankäynnin kanava, toisille taas väylä muovata brändiä, tavoittaa asiakkaita tai rakentaa uusia palveluita perinteisten oheen. Se, rakentaako yritys verkkotoimintansa kotisivujen, sosiaalisen median, kauppa- tai innovaatioalustojen, hakukonenäkyvyyden tai näiden yhdistelmien varaan, riippuu yrityksen tavoitteista ja resursseista.

– Suomalainen pk-yrityskenttä on kehityksen verkkaudesta huolimatta digitalisaatiossa eurooppalaista kärkeä. Laakereille ei kuitenkaan auta jäädä lepäämään. Teknologia avaa ovia uudelle liiketoiminnalle, mutta tekee samalla yritysten välisestä kilpailusta entistä kansainvälisempää, Mikkilä muistuttaa.   

Kuva: Pasi Markulan kotialbumi

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi