Etsi

Kansainvälistyminen

Lapuan Kankureille oma myymälä Tokioon – "Brändin eteen tehtävää työtä ei voi korostaa liikaa"

Lapuan Kankurit vahvistaa jalansijaansa Japanissa.

Kodin tekstiilien valmistaja Lapuan Kankurit ja heidän pitkäaikainen maahantuojansa avasivat ensimmäisen lippulaivamyymälänsä Tokion Omotesandoon lokakuun alussa. Myymälän avulla Lapuan Kankurit haluaa vahvistaa jalansijaansa Japanissa ja tuoda yrityksensä arvot ja elämäntapa lähemmäksi kuluttajia.

– Japani on meille merkittävä markkina-alue, ja meillä on täällä ammattitaitoinen maahantuoja sekä useita luotettavia yhteistyökumppaneita. Lapuan Kankurit avasi shop-in-shop -myymälän Futago Tamagawan Slowhouse-myymälään kaksi vuotta sitten, ja se on otettu hyvin vastaan. Nyt meille avautui loistava tilaisuus saada Lapuan Kankurit -kivijalkamyymälä Omotesandon arvostetulle alueelle, kertoo Lapuan Kankureiden markkinointipäällikkö Jaana Hjelt.

Lapuan Kankurit on tehnyt Japanin markkinoille menemiseksi pitkällistä työtä. Valmistelut aloitettiin 10 vuotta sitten tosissaan. Tarkasti valitut jälleenmyyjät, messut, pop-up- ja shop-in-shopit ovat olleet tärkeää brändinrakennuksen pohjatyötä.

– Jälleenmyyjät valikoivat oman osansa ja ovat olleet tärkeä osa brändinrakennustyötä, mutta omalla kaupalla saamme brändin kokonaisvaltaisesti esiin, Hjelt sanoo.

Tekstiilialalla brändin eteen tehtävä työtä ei voi Hjeltin mukaan korostaa liikaa. Esimerkiksi jälleenmyyjien ja yhteistyökumppaneiden valinnassa täytyy olla todella tarkka. Heillä täytyy olla sama käsitys ja arvomaailma ja halua tehdä brändin eteen työtä sekä kontaktit toimialan sisällä kunnossa.

Lapuan Kankureiden japanilainen yhteistyökumppani Biotope on tehnyt paljon töitä uuden myymälän ja markkinoinnin eteen. Lapuan Kankureilla on Japanissa laaja jälleenmyyjäverkosto ja hyvä näkyvyys lehdistössä.

Hyvän yhteistyökumppanin valinta on tärkeää myös toisesta syystä.

– Olemme olleet tarkkoja siitä, kuka meitä myy. Sen ansiosta voimme pitää yllä tiettyä hintatasoa. Olemme sanoneet ei todella isoille tilauksille, jos olemme päätelleet, että ne toimijat toisivat tuotteemme Japanin markkinoille muita reittejä ja myisivät tuotteitamme halvemmalla. Tällainen parallel importer voi murentaa meidän brändimme uskottavuutta ja heikentää jälleenmyyjiemme toimintaedellytyksiä, Hjelt sanoo.

Hän varoittaa vauhtisokeudesta ja kehottaa kansainvälistyviä yrityksiä miettimään kasvuaskeliaan.

– Täytyy ottaa itsensä kokoisia askelia, sekä arvioida tilannetta tätä kautta pidemmälle tulevaan.

Varovaista kasvua

Hjelt otti Lapuan Kankureiden yrittäjänä hoitaakseen 1990-luvun lamassa miehensä Eskon kanssa, jonka isoisän ja isän rakentamaa perintöä pariskunta jatkoi. He ovat kasvun suhteen varovaisia, sillä he ovat nähneet, kuinka syvällä yritys on käynyt.

Nykyään yrityksen liikevaihto on 5,5 miljoonaa euroa, josta puolet tulee viennistä Japanin lisäksi Eurooppaan sekä Yhdysvaltoihin Kiinaan.

– Olemme aika varovaisia yrittäjiä siinä suhteessa. Meillä on aina varasuunnitelmia ja monta tukijalkaa. Vienti oli aloittaessamme olematonta. Kasvua Yhdysvaltoihin ja Kiinaan olemme jarrutelleet, koska valmistajana kasvukykymme on rajallinen. Meillä on hyvä asiakaskunta, jossa on vielä kasvupotentiaalia, Hjelt kertoo.

Pyyhetesti ja suomalaista kulttuuria tarjolla

Trendikäs Omotesando on vain kävelymatkan päässä Tokion keskeisimmästä ostosalueesta, Shibyasta. Alueella toimii myös muita suomalaisbrändejä, kuten Marimekko ja Artek.

Lapuan Kankureiden oman tuotevalikoiman lisäksi myös muita suomalaisia lifestyle-tuotteita. Myymälässä on muun muassa käsienpesuallas, jotta erilaisia pyyhelaatuja pääsee testailemaan.

Konseptimyymälässä järjestetään kuukausittaisia tapahtumia, joissa esitellään Lapuan Kankureiden tuotteiden, historian, valmistuksen ja suunnittelijoiden lisäksi myös suomalaista elämäntapaa ja kulttuuria.

Japanissa arvostetaan Lapuan Kankureiden tuotteiden laatua, tuotannon läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Myös Lapuan Kankureiden pitkä historia suomalaisena perheyrityksenä sekä menestyksekäs yhteistyö nuorten suunnittelijoiden kanssa kiinnostavat japanilaisia.

Hjelt toteaa, että japanilaisia ja suomalaisia yhdistää samankaltainen estetiikantaju ja arvostus luontoa ja luonnonmateriaaleja kohtaa.

– Japanissa on valtava etu olla suomalainen yritys! En ole vielä ollut sellaisessa paikassa, jos sitä ei ylistettäisi. Se on aivan käsittämätöntä ja suuri etulyöntiasema. Jos muualla Aasiassa skandinaavisuus on valtti, Japanissa se on nimenomaan Suomi. Kannustan kyllä kansainvälistymistä Japaniin, Hjelt sanoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi