Etsi

Johtaminen

Yrittäjäpäivillä puhunut someasiantuntija Elina Lappalainen: ”Moderni johtaja johtaa myös viestimällä"

Someasiantuntijan mukaan yritysjohtajan henkilöbrändi vaikuttaa jopa liikevaihtoon. -Somessa kannattaa esiintyä kokonaisena ihmisenä ja säännöllisesti, Elina Lappalainen sanoo.

Sosiaalisen median ammattilainen ja Talouselämä -lehden toimittaja Elina Lappalainen on sitä mieltä, että yrittäjän on näyttävä sosiaalisessa mediassa.

– Jos te ette ole vielä siellä, hopihopi, koska asiakkaanne ovat, Lahdessa valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä puhunut Lappalainen sanoo.

Hänen yrittäjä somessa -luentonsa sisälsi runsaasti esimerkkejä, joiden mukaan sosiaalisen median viestit leviävät laajemmalle henkilöbrändien kuin yritysprofiilien kautta.

Yrittäjäyleisöä Lappalainen neuvoi rentoutumaan sosiaalisessa mediassa.

– Virheiden pelko on turhaa. Arkipäiväistäkää ajatuksenne esimerkiksi videoista – instavideon voi tehdä jokainen, jolla on puhelimessaan videotoiminto, eikä brändi-sanastakaan tarvitse välittää. Avoimuus, aitous ja johdonmukaisuus on tärkeämpää, Lappalainen korosti.

Ei pönöttämistä vaan mukanaloa

Hänestä Yleisradion Merja Ylä-Anttila, Supercellin Ilkka Paananen ja Osuuspankin Timo Ritakallio ovat loistavia esimerkkejä siitä, kuinka johtaja voi toimia viestijänä.

– Ajattelen, että moderniin johtajuuteen kuuluu se, että johtaa myös viestimällä.

Omasta johtamistavasta kannattaa puhua julkisesti, ei vain yrityksen sisäisten kanavien kautta.

– Esimerkiksi OP:n Ritakallio ei jätä uusien palvelujen esittelyä vain OP:n asiantuntijoille, vaan hän vie niiden pariin omat someseuraajansa.

Onnistuessaan sosiaalisen median viesti voi nousta valtamedian uutiseksi.

– Kun Ilkka Paananen twiittaa, twiitti voi nousta valtamediaan. Hänen twiittinsä tavoittavat pelkästään somekanavissa parhaillaan satojatuhansia Supercellin liiketoiminnan kannalta merkityksellisiä henkilöitä.

Mikäli johtaja näyttää sosiaalisessa mediassa kokonaisena, inhimillisenä ihmisenä, hän kasvattaa sekä henkilöbändiään että niin sanottua luottamuspääomaansa.

– Johtajan ei ole pakko pönöttää tai olla kaukana, vaan esimeriksi Yleisradion Merja Ylä-Anttila on ihanan välitön.

LinkedIn -palvelua ei osata aina hyödyntää 

Lappalaisen mukaan vuorovaikutus on somessa ehdottoman tärkeää. Kiinnostavuus syntyy paketista, johon kuuluu läsnäoloa ja kommentointia. Pelkkä yrityssisältöjen jakamien ei riitä.

Facebook on yrittäjille jo arkea, mutta Twitterissä ja LinkedIn -palvelussa yrittäjillä riittää petrattavaa. Viime vuonna julkaistun tilaston mukaan yrittäjistä vain 27 prosenttia on LinkedInissä, vaikka kanavan suosio on nousussa.

– Se on paitsi hyvä ammatillinen keskustelupaikka, myös markkinointi- ja myyntikanava, Lappalainen vinkkaa.

Hän muistuttaa, että palvelussa ollaan ammatillisesti positiivisessa mielessä esillä.

– Sitä kautta löytää kumppaneita ja asiakkaita, mutta lisäksi kannattaa muistaa, että päättäjistä yli puolet on tavoitettavissa LinkedInin kautta.

LinkedIn saa Lappalaiselta kehuja siksikin, että palvelussa ollaan positiivisessa mielessä esillä ja postaukset näkyvät pitkään.

– LinkedIn ei vaadi yhtä paljon läsnäoloa kuin vaikkapa aktiivisuus Twitterissä. Riittää, että postauksen tekee vaikkapa kerran viikossa.

Teksti ja kuva: Leila Itkonen

leila.itkonen (at) yrittajat.fi