Etsi

Raha

Ehdottaako asiakkaasi ylipitkiä maksuaikoja? Toimi näin

Maksuaikojen pidentäminen voi ajaa yrityksen ahdinkoon. Asiantuntija neuvoo, miten pienen yrityksen kannattaa toimia, jos maksuajat aiheuttavat haasteita.

Uutisoimme viime viikolla Yrittäjägallupin tuloksesta, jonka mukaan isot yritykset ovat pidentäneet maksuaikojaan viimeisen vuoden aikana.

Pitkistä maksuajoista kärsivät etenkin pienet yritykset, jotka joutuvat useimmiten hyväksymään asiakkaidensa vaatimukset mukisematta.

Yrittäjägallupin mukaan erityisen iso ongelma maksuaikojen venyminen on yli 10 henkilön yrityksille. Yrittäjägallupin mukaan 49 prosenttia tämän kokoisista yrityksistä kertoo asiakkaidensa pidentäneen maksuaikoja. Alle 10 työntekijän yrityksissä vastaavista kokemuksista kertoo 40 prosenttia vastaajista. Tarkemmin gallupin tuloksiin voi perehtyä täällä.

Sopimisvelvoite yli 30 päivän maksuajasta

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen muistuttaa, että laki määrää maksuajan enimmäiskeston.

– Jotta yritysten välinen maksuaika saa lain mukaan ylittää yli 30 päivää, siitä tulee yritysten välillä nimenomaisesti sopia. Toisen osapuolen yksipuolinen ilmoitus maksuajan pidentämisestä ei ole lain edellyttämää sopimista.

Toivosen mukaan yrityksen ei tarvitse suostua toisen yrityksen yksipuoliseen ilmoitukseen maksuajan pidentämisestä, ellei se näin halua.

– Jos yrittäjä ei halua suostua maksuajan pidentämistä koskevaan ilmoitukseen, on siitä syytä ilmoittaa sopimuskumppanille.

Mutta miksi lakia ei välttämättä noudateta vaan maksuajat venyvät automaattisesti yli 30 päivään?

– Syitä on varmasti useita. Joissain tapauksissa yrityksen tulee yrittää pidentää omia maksuaikojaan, jos tälle tärkeä kumppani on pidentänyt omiaan. Pienet yritykset eivät kuitenkaan heikommassa neuvotteluasemasta johtuen pysty tätä aina tekemään, Toivonen lisää.

"Pahimmillaan maksuaika syöksee ahdinkoon"

Pienet yritykset kärsivät isompien asiakkaidensa pitkistä maksuajoista etenkin siksi, että pienemmän yrityksen kassassa ei riitä yleensä puskuria samalla tavoin kuin suuremmilla.

– Kun puskuria ei ole, pienemmillä yrityksillä voi olla vaikeuksia hoitaa vaivatta omat laskunsa. Pahimmillaan pitkät maksuajat voivat syöstä yrityksen ahdinkoon, Toivonen huomauttaa.

Usein vaihtoehtoja ei kuitenkaan ole.

– Riskinä voi olla, ettei suurempi yritys aidosti halua neuvotella yrityksen kanssa lyhyemmistä maksuajoista. Usein pienet yritykset pelkäävät, että jos eivät suostu saneluun, asiakassuhde menetetään.

– Yritykset voivat asiakassuhteen jatkuessa sopia maksuajoista toisin kuin sopimusta alunperin tehtäessä. Samalla voidaan tarkastella esimerkiksi hinnoittelua uudelleen. Aito sopiminen johtaa molempien osapuolten kannalta myönteiseen lopputulokseen.

Kuvat: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi