Etsi

Yrittäjyys

”Rekrytoiminen on iso asia” – Katso yrittäjän vinkit

Naistenvaateliikkeen omistaja Mari Huhtamäki keskittyy monikanavaisen kaupan kehittämiseen ja on parhaillaan rekrytoimassa lisää työvoimaa.

Hämeenlinnassa kuusi vuotta sitten naistenvaateliikkeen avanneelle Mari Huhtamäelle oli alusta asti selvää, että hän ei tyydy vain yhteen myymälään. 

Aikuisille naisille suunnattu kivijalkakauppa sai pian verkkokaupan kylkeensä. Ensimmäisen toimintavuoden agendalle kuului ensimmäisen työntekijän palkkaaminen. 

– Rekrytoiminen on iso asia. Näin kaupan saralla jokainen myyjä on yrityksen käyntikortti. Yrittäjänä minun on mietittävä tarkkaan, sopiiko myyjä muuhun konseptiin, Huhtamäki sanoo. 

Vuonna 2013 perustettu My Milou on lunastanut paikkansa laatua hakevien naisten ostospaikkana.  

Tällä hetkellä Huhtamäellä on positiivinen ongelma. 

– Kivijalkakaupat henkilöityvät vahvasti yrittäjiin. Meilläkin monet asiakkaat toivovat, että myymässä olisin juuri kauppias. 

Huhtamäen työsarkaan kuuluu myös äskettäin avattu Tampereen My Milou sekä monikanavaisen kaupan kehitystyö. 

– Me voimme erottua isoista verkkotoimijoista kuten Zalandosta siten, että meillä robotti ei palvele asiakkaita verkossa. 

– Henkilökohtainen palvelu on etumme, ja kehitämme verkkosivuillemme koko ajan sisältöjä, jotka houkuttavat kävijöitä myös silloin, kun heillä ei ole ostoaikeita. 

Työntekijävalinta on haastavaa 

Tampereen ja Hämeenlinnan liikkeissä työskentelee yksi kokoaikainen ja yksi osa-aikainen myyjä. Parhaillaan Huhtamäki on rekrytoimassa osa-aikaista myyjää Tampereelle. 

–  Sopivan henkilön löytäminen on haastavaa. Maksamme työehtosopimuksen mukaista palkkaa, mutta kyse on matalapalkka-alasta, joten eidän pitäisi löytää henkilö, jolla on rahallisen korvauksen lisäksi myös muita syitä olla meillä töissä. 

Huhtamäki on kasvanut kauppiasperheessä, joten hänellä on yrittäjyyteen ja henkilökunnan palkkaamiseen liittyvää näkemystä jo sitä kautta. Myös kauppatieteen maisterin koulutuksestakin on etua.

Silti henkilövalinnat eivät osu aina oikeaan. 

– Suosittelen kaikille rekrytoimista harkitseville yrittäjille sopimusta, jossa on neljän kuukauden koeaika. Olen joutunut itse irtisanomaan tuona aikana, eikä se ole pätevistä perusteista huolimatta ihan helppoa. 

Etuja ja kiva työilmapiiri palkan päälle

My Milou tähtää siihen, että yrityksellä olisi showroom-tyyppiset myymälät Tampereen lisäksi myös muissa kasvukeskuksissa. 

– Silloin sekä verkko että kaupat toimisivat sekä näyteikkunoina että ostopaikkoina. 

Työnantajana Huhtamäki kertoo järjestävänsä henkilökunnalleen etuja ja satsaavansa työilmapiiriin. 

– Olen tosi onnekas mitä nykyiseen tiimiini tulee, hän sanoo. 

Suomen Yrittäjät on julkaissut oppaan ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen. Opas löytyy täältä 

Teksti ja kuva: Leila Itkonen 

leila.itkonen(at)yrittajat.fi 

 

1 SUUNNITTELE 

TYÖNKUVA 

Mieti tarkkaan, millaiseen rooliin työntekijää tarvitaan. Kun kerrot työnkuvasta selkeästi hakuvaiheessa, ei-sopivat hakijat karsiutuvat heti joukosta pois. 

 

2 LASKE 

KUSTANNUKSET 

Jos yrityksen toiminta ja liikevaihto eivät ole vakiintuneet, kannattaa miettiä, olisiko osa-aikaisuus tai niin sanottu nollatuntisopimus kokopäiväistä työsopimusta turvallisempi vaihtoehto. 

 

3 PANOSTA 

REKRYTOINTIIN 

Mielestäni juuri meille sopiva myyjä voi löytyä sellaistenkin henkilöiden joukosta, joilla ei ole vaikkapa usean vuoden kokemusta vaatekauppapuolelta. Persoona ja asenne ovat avainasemassa. 

 

4 MUISTA 

VELVOITTEET 

Ole erityisen tarkka työsopimusta laatiessasi. Suosittelen koeaikaa, sillä tähän mennessä puolet rekrytoinneistani ovat osoittautuneet koeaikana meille sopimattomiksi.