Etsi

Markkinointi

Aina kun Tuomas perustaa yrityksen, "haaskalinnut soittavat": Toimi näin, kun saat puhelun arveluttavasta hakemistopalvelusta

Yrittäjän puhelin pärähtää soimaan yhä useammin yritysnumeroihin keskittyneen hakupalvelun soitosta.

Yhä useammalla yrittäjällä on kokemusta huijausyrityksistä, joista osa tulee puhelinsoiton muodossa. Voit lukea täältä, miten asiantuntija opastaa torjumaan huijauksia. 

– Olen ollut perustamassa useita firmoja. On vakiokuvio, että jostain yrityspalveluhakemistofirmasta soitetaan aina, kun kaupparekisteriin tulee ilmoitus yrityksen perustamisesta. Silloin haaskalinnut soittavat, sarjayrittäjäksi itseään tituleeraava Tuomas kertoo Yrittäjäsanomille. Hän haluaa esittäytyä pelkällä etunimellä, koska ei halua yrityshakemistopalveluiden silmätikuksi.

Tuomaksen mukaan moni hakemistopalvelusta soittava esittäytyy asiallisesti ja kertoo, mitä on myymässä.

– Sitten on niitä, jotka lähtevät siitä, että olemme jo aikaisemmin keskustelleet ja nyt he vain tarkistelevat osoitetietojani. Niissä tilanteissa pitää olla todella skarppina, viheltää peli poikki heti ja sanoa, ettei ole tilaamassa mitään.

Osa soittajista pyrkii Tuomaksen mukaan käyttämään hyväksi langan toisessa päässä olevan yrittäjän tietämättömyyttä.

– Nämä soittajat toivovat, että toisessa päässä olisi liian hyväuskoinen yrittäjä.

Tuomaksella on kokemusta useista hakemistopalveluiden myyntisoitoista. Viimeksi hän vastasi soittoon, joka tuli palvelusta nimeltä Yritysnumerotiedot.fi.

– Soittaja mainitsi palvelun nimen, mutta ei yrityksen nimeä. Hän avasi pelin aivan kun olisimme olleet puheissa aikaisemmin sanoen, että teillä on päättymässä sopimus, eiköhän jatketa sitä, Tuomas kuvailee.

– Kun sanoin, että en ole koskaan tilannut mitään enkä tilaa, soittaja mumisi jotain ja sulki puhelun. Hän ei selkeästi osannut odottaa tällaista vastausta.

Taannoin Tuomakselle soitettiin Suomen 118 -nimisestä palvelusta.

– Soittaja suhtautui alentuvasti kun sanoin, että en osta mitään maksullisia palveluita. Hän totesi siihen, että ei kukaan ilmaiseksi pidä yrityksen yhteystietoja netissä. Ihan kuin olisi jokaiselle yritykselle välttämätöntä maksaa yhteystietopalvelusta.

Tuomas ihmettelee, miksei vastaavien palveluiden toimintaan puututa.

– Tuntuu järjenvastaiselle, että tällainen voi olla laillista. Ihmisten höynäyttäminen sotii ainakin omaa oikeustajuani vastaan.

Tuomaksen vinkit: Tee näin kun epämääräinen myyjä soittaa

1. Aina kun joku myy jotain puhelimessa, pyydä lähettämään tarjous sähköpostiin. Silloin jää jotain mustaa valkoiselle ja helppoheikit putoavat pois pelistä. Ei tule tilanneeksi vahingossa mitään.

2. Älä koskaan tilaa puhelimessa mitään palvelua. Yrittäjän on helppo vedota siihen, että hän haluaa tehdä päätökset tietoperusteisesti. Asiallinen myyjä ymmärtää sen.

3. Älä vastaa puhelimessa esitettyihin yksittäisiin kysymyksiin "kyllä". Varsinkin ulkomaiset toimijat peukaloivat vastauksia puhelinnauhoitteisiin. Ohita kysymys sanomalla, ettet ole tilannut palvelua.

4. Kysy ensimmäiseksi, mistä yrityksestä soitto tulee. 

Lataa tästä opas, joka neuvoo miten torjut huijaukset!

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi