Etsi

Puheenaihe

Maailman paras ruokakauppa on Järvenpäässä! – Kaupassa on myös sushibuffet ja gourmet-ravintola

Kauppias Markku Hautalan luotsaama Järvenpään Citymarket valittiin maailman parhaaksi päivittäistavarakaupaksi Lontoossa torstai-iltana.

K-Citymarket Järvenpää on voittanut IGD Awardsin Store of the Year 2019 -palkinnon. Kansainvälinen tunnustus on alalla hyvin arvostettu ja ensimmäinen voitto Pohjoismaihin.

– Olen ylpeä saavutuksestamme! Se on kaupan koko henkilökunnan ansiota. Se, että tällainen koko maailman mittakaavalla pieni kauppa pienestä Järvenpään kaupungista, pienestä syrjäisestä maasta menestyy kansainvälisessä maailman parhaiden kilpailussa, on aivan huippujuttu, iloitsee K-Citymarket Järvenpään kauppias Markku Hautala.

Järvenpään Cittari oli ainoa finalisti Pohjoismaista. Muut finalistit olivat USA:sta, Iso-Britanniasta, Brasiliasta, Irlannista ja Sveitsistä.

– Olemme käyttäneet kaupan kehittämiseen runsaasti aikaa ja voimavaroja ja suhtaudumme kaikkeen tekemäämme pienintäkin yksityiskohtaa myöten intohimoisesti, Markku Hautala kertoo.

Maankuulua sushia

K-Citymarket Järvenpää tunnetaan erityisesti sushibuffetistaan. Ostajat tulevat enimmäkseen pääkaupunkiseudulta, mutta kaukaisin on kauppias Hautalan mukaan matkustanut Oulusta.

– Hän halusi tulla päivää ennen matkalle lähtöään tänne. Olemme myös vieneet sushia Imatralle asti ja Turusta on tultu käymään, Markku Hautala kertoi taannoin yrittäjät.fi:n haastattelussa.

Joskus viikonloppuisin sushipisteeseen voi olla lähes sadan metrin jono ulos parkkipaikalle saakka.

Kaupasta myydään viikoittain kymmeniätuhansia sushipaloja ja se on yksi Euroopan suurimmista yksittäisistä sushin myyjistä, jollei peräti suurin.

Sushiriisi tuodaan Japanista. Sushikeittiön oheen on rakennettu riisivarasto, jossa voi säilyttää 17 000 kiloa riisiä optimaalisissa olosuhteissa. Sushikeittiössä ja -buffetissa on noin 15 työntekijää.

Kaupassa myös gourmet-ravintola

Hautala on luonut muitakin innovaatioita supermarketinsa sisälle. Sushibuffetin jälkeen hän keksi hedelmämehupisteen, jossa asiakkaat voivat itse puristaa tuoremehun. Sekin onnistui. Niin myös juomaosasto, josta Hautala on tehnyt "miesten karkkikaupan".

Mielenkiintoinen oivallus on ollut perustaa Citymarketin yhteyteen gourmet-tasoinen ruokaravintola. Hautala pyörittää sitä yhdessä palkitun huippukokin Matti Jämsenin kanssa. Ravintolan hinnat pystytään pitämään edullisina muun muassa siksi, että raaka-aineet tulevat saman katon alta.

Markku Hautala on lanseerannut kaupassaan myös oman jäätelön, oman lihaleikkaamon ja viinidelin. 

Bisneskirjojen ahmija

Kauppias Markku Hautala ei usko onneen. Hän on ollut aina kova oppimaan uutta. Työhuoneessa on kymmeniä bisneskirjoja, joista mies on ammentanut oppia. Häneltä on pyydetty itseltään jo kahta kirjaa, mutta mies ei ole vielä suostunut.

– Kaupan jatkuva kehitystyö on minulle hyvin tärkeää. Haluan oppia uutta, ylittää itseni ja yllättää positiivisesti asiakkaani. Meillä Järvenpäässä on koko ajan käynnissä monta uuden asian kokeilua ja uudistusprojektia, ja pitkä lista ideoita odottaa lisäksi toteuttamistaan. Ensi keväänä aiomme muun muassa tehdä uudistuksia maito-osastollamme, Markku Hautala jatkaa.

Mikä IGD?

Palkinnon myöntänyt IGD on brittiläinen kaupan alan tutkimusorganisaatio, mikä vierailee vuosittain noin 1000 kaupassa ympäri maailmaa. Organisaatio tekee osasta vierailukaupoista kauppakierrosraportin, jossa arvioidaan kauppa.

IGD järjestää vuosittain Lontoossa kansainvälisen IGD Awards -kilpailun, jossa palkitaan vuoden parhaat ruokakaupat eri kategorioissa. K-Citymarket Järvenpää oli ehdolla vuoden parhaaksi ruokakaupaksi, jota monet pitävät kilpailun pääkategoriana.

Jari Lammassaari

Pauli Reinikainen

toimitus(at)yrittajat.fi