Etsi

Podcast

Janne Katajasta tuli kivijalkakauppias: "Huonoina hetkinä Aku muistuttaa minulle, miksi vedin hänet mukaan yrittäjäksi"

Yrittäjän Podcastin uusimmassa jaksossa Janne Kataja paljastaa, mikä erottaa hänet ja Aku Hirviniemen yrittäjinä toisistaan, miksi hän mainostaa Riihimäkeä ja onnistuiko pinkkien bajamajojen vuokraustoiminta.

Janne Katajan osaksi omistaman Tuotantoyhtiö Hihhihhii Oy:n toimisto sijaitsee keskellä Riihimäen pääkatua. Katajan ja niin ikään riihimäkeläisen Aku Hirviniemen yhteisyrityksessä ovat mukana myös molempien isät. Äskettäin Janne Kataja, Pekka Kataja ja Aku Hirviniemi palkittiin Riihimäen vuoden yrittäjinä.

– Meillä on käänteisessä järjestyksessä perheyritys. Normaalisti isät jättävät lapsilleen yritykse. Meidän tapauksessamme minun ja Akun vahvuutena on ollut ideointi ja uusien ajatusten synnyttäminen. Taloudenpito ei sen sijaan ole ollut koskaan kummankaan vahva puoli. Meille taisi tulla jotkut veromätkyt ja päätimme rahoittaa niiden maksamisen myymällä osuudet kummankin vanhemmille.

Tällä mallilla mentiin vuosikausia. Yritys oli siis kahden perheen yritys. Muutama vuosi sitten Hihhihhii Oy:hyn fuusioitiin kiinteistösijoittamiseen keskittynyt Talonvaltajaat Oy.

– Siinä yhteydessä isäni ja hänen vaimonsa päättivät luopua osakkeistaan. Tuolloin veljeni tuli mukaan osakkeenomistajaksi, Kataja kertoo.

Kataja on ollut kahdesta viihdealan konkarista se, joka on ollut aina kiinnostunut yrittämisestä.

– Aina se on mennyt niin, että Akusta ja minusta minä olen ollut yrittäjä ja yrittäjäsieluinen. Aku on koomikko, joka on tehnyt minun kanssani keikkoja. Hän on aina sanonut, että jos minun mielestäni pitää tehdä jotain, niin sitten tehdään. Huonoina hetkinä Aku muistuttaa, että olen vetänyt hänet vastentahtoisesti mukaan yrittämiseen. Hyvinä hetkinä hän sanoo, että onneksi hänet on vedetty tähän mukaan, Kataja veistelee.

Katajan yritys oli takavuosina mukana myös bajamajabisneksessä. Yritys vuokrasi pinkkejä wc-tiloja muun muassa festareille.

– Se on työvoimavaltainen ala ja vaatii spesifiä erikoisosaamista. Kerran kun olin festareilla juontamassa, kävin välillä pesemässä lippis päässä artistien vessoja. Me emme saaneet siitä liiketoiminnasta kannattavaa, mutta taho jolle myimme yrityksen, on onnistunut siinä hommassa.

Lapsuuden haave toteutui

Kataja tunnetaan Riihimäen kaupungin mainoskasvona. Hän on ottanut asiakseen kaupungin elinvoimaisuuden ylläpitämisen. Hihhihhii Oy toimii omistamassaan kiinteistössä, jossa se vuokraa liiketilaa muille yrityksille.

– Olen nähnyt kaupungin ovipumppukyselyn. Sen mukaan keskustassa kauppa kävisi hyvin, jos toimintaa olisi. Jos tilat ovat tyhjillään, niin ei tietenkään tapahdu. Moni on kysynyt vuosien mittaan, miksen itse ole Riihimäen keskustassa yrittämässä.

Jokin aika sitten Kataja toteutti lapsuuden haaveensa lelukauppiaan ammatista ja perusti Riihimäen keskustaan Pieni Lelukauppa Oy:n. Se lukeutuu Suomen ainoisiin yksityisomisteisiin lelukauppoihin.

Kataja haluaa viestittää positiivisuutta oman asuinalueen puolesta myös muiden pikkukaupunkien asukkaille.

– Kaupungin parhaita mennekiineja ovat sen asukkaat. Nyt tilanne on se, että Suomessa ihmiset haukkuvat usein omaa kotikaupunkiaan.

Yrittäjän Podcastin tuoreen jakson voit kuunnella Supla-palvelusta. Jaksoihin pääset käsiksi myös täältä.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi