11.11.2019 klo 13:50
Uutinen

Tulostinongelmat listan kärjessä: Nämä ovat pienyrittäjän pahimmat digikuopat, lue miten ratkaiset ne

Asiantuntija kertoo, miten arkipäiväisistä digiongelmista pääsee eroon ja työteho paranee.

Moni pienyrittäjä kärsii päivittäin digiongelmista, jotka olisi korjattavissa nopeasti ja melko vähäisellä rahallisella panostuksella.

– Suurimmat ongelmat pienyrittäjillä liittyvät ajankäyttöön. Ajankäyttöongelmat puolestaan ovat usein seurausta it-ongelmista, Turkulaisen Sata IT:n ict-ratkaisumyyjä Jarno Kiiski tietää. Sata IT kuuluu Data Group -ketjuun.

Kiiski on lähes päivittäin tekemisissä yrittäjien arkipäiväisten tietotekniikkaan liittyvien pulmien kanssa. Seuraavassa hän listaa niistä yleisimmät.

Verkkoyhteysongelmat

Ongelma 1: Yrityksen nettiyhteys luodaan kännykän kautta, kun langatonta reititintä ei ole hankittu.

– Kännykkää ei ole luotu jatkuvaan verkkoyhteyden jakamiseen, sillä yhteys kuormittaa jopa viisinkertaisesti kännykän prosessoria ja saattaa pahimmillaan aiheuttaa laitteen akun pullistumisen. Yksinkertaisesti se ei ole järkevää, Kiiski sanoo.

Ratkaisu: Mobiilireitittimen hankkiminen

–Se ei maksa montaa kymmentä euroa. Reititin lisää työtehoa eikä aiheuta katkoksia tai hidastelua nettiyhteyteen.

Ongelma 2: Vääräntyyppiset kännykkäliittymät

Yrittäjällä saattaa olla vuosikausia sitten hankittu liittymä, johon ei kuulu esimerkiksi rajatonta datakäyttöä.

– On myös liittymiä, joissa netin käyttö hidastuu tietyn datakäyttömäärän tultua täyteen. Tällöin yhteysnopeus saattaa laskea 3G-yhteyden tasolle. Tämä puolestaan laskee työtehoa, Jarno Kiiski sanoo.

Ratkaisu: Soitto operaattorille ja uuden liittymän tilaaminen.

Sähköpostiongelmat

Ongelma: Sähköpostipalvelimen väärät asetukset, sähköpostit eivät tule perille.

– Voi olla esimerkiksi tilanne, että tietokone on vaihtunut ja sama sähköpostiohjelma ei ole enää kyseisessä laitteessa käytössä.

Ratkaisu: Helpoin ratkaisu on usein selainpohjaisen sähköpostin käyttäminen.

Tiedonsiirto-ongelmat

Ongelma: Laite on vaihtunut uuteen ja ongelmana on siirtää tiedostot vanhasta laitteesta uuteen.

– Vanhalla kannettavalla voi olla dataa seitsemän vuoden edestä. Varmuuskopioinnista ei ole läheskään aina huolehdittu, Jarno Kiiski harmittelee.

Ratkaisu: Ennen kuin laite vaihdetaan, tiedostoista pitäisi ottaa varmuuskopio esimerkiksi siirtämällä tiedot pilvipalveluun. Pilvipalveluja ovat muun muassa Google Drive, Microsoft Onedrive ja Dropbox.

Laiteongelmat

Ongelma: Kannettavan tietokoneen puutteellinen takuu ja huoltotuki.

– Etenkin yksinyrittäjät saattavat ostaa tietokoneensa kuluttajille tarkoitetuista myymälöistä, joissa ei kerrota yrittäjälle tarpeellisista takuu- ja tukiasioista. Laitteista saattaa puuttua esimerkiksi on site -takuu eli korjaus paikan päällä. Jos yrittäjä ostaa markettikoneen ja laite menee rikki, huolto voi kestää yli kaksi viikkoa. Yrityskoneen huolto onnistuu usein seuraavana päivänä.

Ratkaisu: Laitteen osto kauppiaalta, joka myy yrityskäyttöön tarkoitettuja laitteita.

Tulostusongelmat

Ongelma: Kirjoituspäiden tukkeutuminen.

– Tulostinongelmat ovat erittäin yleisiä. Yksi yleisimmistä ongelmista paperitukosten lisäksi on kirjoituspäiden tukkeutuminen. Markkinoilla on muutamia laitteistovalmistajia, joiden laite hajoaa., jos siinä käytetään muuta kuin valmistajan omaa mustetta. Tarvikemusteet ovat halvempia, mutta ne voivat viedä laitteen takuun.

Ratkaisu: Selvitä valmistajalta, mitä mustetta tulostimessa saa käyttää.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi