3.12.2019 klo 14:43
Uutinen

Posti tuo tullikäsittelymaksut yli 22 euroa maksaville EU:n ulkopuolelta tuleville lähetyksille

Pohjoismaista Ruotsi ja Islanti ovat ottaneet käyttöön vastaavanlaisen maksun EU:n ulkopuolelta tuleville lähetyksille.

Posti ottaa käyttöön EU:n veroalueen ulkopuolelta saapuville, pääosin yli 22 euron tullaukseen jääville tavaralähetyksille, käsittelymaksun. Maksu on 2,90 euroa lähetystä kohden ja se astuu voimaan 31.1.2020, kertoo Posti tiedotteessaan.

Kansainvälisen verkkokaupan kasvaessa maksu kattaa kustannukset lähetysten käsittelystä, ilmoitusmenettelystä sekä varastoinnista. Valtaosa Suomeen saapuvista tavaralähetyksistä on pieniarvoisia alle 22 euron lähetyksiä, joita maksu ei koske tässä vaiheessa.

– Kansainvälisen verkkokaupan aiheuttamat kustannukset kohdistuvat näin kyseiseen toimintaan. Tämä on tärkeää kaupankäynnin tasapuolisuuden ja kotimaisen verkkokaupan kilpailukyvyn kannalta, Postin kansainvälistä verkkokaupan palveluista vastaava johtaja Sami Finne kertoo.

Pohjoismaista Ruotsi ja Islanti ovat ottaneet käyttöön vastaavanlaisen maksun EU:n ulkopuolelta tuleville lähetyksille.

Lähetyksen vastaanottaja saa tulliselvitettävästä tavaralähetyksestä joko paperisen saapumisilmoituksen tai kuluttaja-asiakas sähköisen ilmoituksen OmaPosti -palveluun.

Lähetyksen verot ja käsittelymaksu tulee maksaa 20 päivän kuluttua lähetyksen saapumispäivästä. Kun molemmat maksut on suoritettu, Posti toimittaa sen vastaanottajalle. Tullaamaton lähetys palautetaan puolestaan lähettäjälle.

Posti on kehittänyt sähköiseen OmaPosti -palveluun uuden digitaalisen huolintaratkaisun EU:n ulkopuolelta tulevien lähetysten kulun nopeuttamiseksi, mutta se ei toistaiseksi palvele yritysasiakkaita. Ensivaiheessa uusi ratkaisu on käytössä pääosin 22-150 euron arvoisille lähetyksille, joista peritään vain alv.

Lähetyksen tullaus OmaPostissa on edullisempaa, sillä digitaalinen huolinta on hinnaltaan 0,90 euroa.

– Kehitämme sähköisiä ratkaisujamme, jotta ostokokemus myös kansainvälisessä verkkokaupassa olisi sujuvaa. Digitaalinen huolintapalvelu tulee ensin saataville lähetyksiin, joista on hyvät digitaaliset tiedot saatavilla. Tarkoitus on laajentaa palvelua ensi vuonna merkittävään osaan kansainvälisiä lähetyksiä, kertoo Finne.

Toimitus

toimitus (at) yrittajat.fi