Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Digi

Googlen ja Yrittäjien digikoulutus starttasi Rovaniemeltä – ”Näin asiakkaat löytävät sinut verkosta helpommin”

Digitaidoilla yritys kasvuun -kiertue käy kymmenellä paikkakunnalla. Rovaniemellä sali oli täynnä ja kaukaisimmat yrittäjät tulivat koulutukseen Ivalosta ja Kolarista saakka.

Googlen ja Suomen Yrittäjien digikoulutuksen vetäjä, Markkinointisankarit Oy:n toimitusjohtaja Saskia Salomaa on tiivistänyt kolmeen tuntiin hengästyttävän määrän käytännön tietoa ja vinkkejä digimaailmasta.

Tärkeä osa koulutus on antaa vinkkejä siihen, miten asiakkaat löytävät yrityksen verkosta.

Koulutuksessa käydään läpi sosiaalisen median eri kanavia ja markkinointia niissä, muun muassa hakukoneoptimointia, avainsanatyökaluja, analytiikkaa, blogeja, videoita, tuotekehitystä, tuotteistamista ja tavoitettavuutta.

Koulutuksessa mukana olevat yrittäjät kirjoittivat muistiinpanoja kynät sauhuten ja keskustelivat vilkkaasti kouluttaja Salomaan antamien tehtävien aikana.

”Pitää vain löytää aikaa”

Kolarista saakka koulutukseen ajanut konsulttiyrittäjä Riia Valvimo on työkseen tekemisissä sosiaalisen median ja henkilöbrändäyksen kanssa.

– Juuri nyt minua kiinnostaa Googlen puolella hakukoneoptimointi – ja miten pysyy kartalla sosiaalisen median uusista tuulista, Valvimo kertoo.

– Tuli hyviä käytännön esimerkkejä ja vinkkejä. Uudelle yrittäjälle myös verkostoituminen tällaisissa tapahtumissa on tärkeää, Riia Valvimo sanoo.

Hänen yrityksensä T:mi Valvimo aloitti neljä kuukautta sitten.

– Paljon tuli pieniä hyödyllisiä vinkkejä ja tietoa. Nyt pitäisi vaan löytää aikaa toteuttaa niitä käytännössä, toteaa metsäalan yrittäjä Jouni Lehtinen.

Hänen yrityksellään Jounin Klapi Oy:llä on kotisivut ”ja on siellä Facebookissa ja Instassakin jotakin”. Rovaniemeläinen Lehtinen myy noin tuhat kiintokuutiota klapeja vuodessa.

– Mutta lisää tietoa pitää saada sosiaalisen median kanavista ja markkinoinnista siellä. Että osaa laittaa asiakkaille ajankohtaista tietoa ja samalla mainostaakin, Jouni Lehtinen sanoo.

 

Etene pienin askelin

– Tee yksi asia kerrallaan ja kokeile rohkeasti. Tee mieluummin monta pientä asiaa kuin yhtä suurta mammuttiprojektia, pitkän linjan digiammattilainen Saskia Salomaa painottaa.

– Jos sinulla on sähköpostiosoite, niin olet jo pitkällä. Lähde seuraavaksi miettimään, että miten asiakkaat löytävät sinut verkosta helpommin. Voit toki lähteä tekemään kotisivuja, mutta jo se, että sinulla on Facebook- ja Instagram-tili tai Google My Business-tili, niin niillä pääset jo eteenpäin, Salomaa kannustaa.

–  Juttele rohkeasti muille. Mene tapahtumiin ja verkostoidu. Pyydä apua, joko lähellä olevilta yrittäjiltä tai somessa. Siellä on paljon erilaisia yrittäjäryhmiä, Saskia Salomaa muistuttaa.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari(at)yrittajat.fi

Lisää tietoa Google-koulutuksista löydät täältä