7.1.2020 klo 15:00
Uutinen

Uhkailua laittomalla perinnällä: Numeropalvelusta tuli painajainen tamperelaisyrittäjälle – Nyt hän varoittaa muita

Tamperelainen kiinteistönvälitysalan yrittäjä haluaa olla varoittavana esimerkkinä muille liittyen hämäräperäisiin numeropalveluihin.

Tampereella toimivan Koskikeskuksen Asuntopalvelun yrittäjä Tommi Luosmala on vuoden 2012 jälkeen selvittänyt tarkasti, millaisen numeropalvelun kanssa tekee sopimuksen.

– Meillä oli sopimus erään numeropalvelua tarjoavan yrityksen kanssa. Vuosimaksua vastaan välittäjämme saivat kertakorvauksella käyttää kyseistä numerohakua. Jossain vaiheessa sitten totesimme, että emme halua enää jatkaa palvelun käyttöä ja irtisanoimme sen.

Sitten alkoivat vaikeudet.

– Sopimuksen irtisanomisen jälkeen yksi välittäjämme erehtyi soittamaan kyseiseen numeropalveluun. Palvelusta vastannut yritys laittoi saman tien uuden laskun koko vuodesta.

Luosmala huomasi, että sopimusehdoissa oli kyseinen pykälä, joka antoi yritykselle luvan laskuttaa koko vuodesta. Sopimusehdot oli kuitenkin toimitettu vasta sopimuksen tekemisen jälkeen.

– Emme olleet huomanneet kyseistä ehtoa eikä palvelun käyttäjä ollut edes nähnyt sopimusehtoja. Yrityksessämme on parikymmentä välittäjää eikä läheskään kaikilla ole edes nimenkirjoitusoikeutta. Päätimme riitauttaa sopimuksen.

Pian Luosmalan yritys sai kirjeen perintätoimistolta.

– Tarkistin, että kyseinen toimisto ei ollut saanut toimintalupaa Aluehallintovirastolta. Selvisi, että perintätoimisto olikin numeropalveluyrityksen aputoiminimi, joka lähetti perintälaskuja omaan lukuunsa.

Maininta rikosilmoituksesta toi pisteen

Luosmala ilmoitti kyseiseen perintätoimistoon, että lasku on riitautettu.

– Sitten he lähestyivät meitä uudelleen ja uhkasivat protestimerkinnällä ja vielä uudelleen oikeudellisella perinnällä. Selvitin Asiakastiedolta asiaa ja sieltä kerrottiin, että kyseisellä toimijalla ei ole Asiakastiedon kanssa sopimusta. Samalla kävi ilmi, ettei kyseisellä perijällä ole edes mahdollisuutta tehdä protestimerkintää olemassa olevilla tiedoilla. Koko toiminta oli valheellista.

Kun perintätoimisto uhkasi Luosmalaa käräjäoikeudella, yrittäjä tarkisti kyseisen numeropalveluyrityksen kaupparekisteriotteen.

– Laitoin heille viestiä, että teen kyseisen yrityksen hallituksen jäsenistä rikosilmoituksen petoksen yrityksestä, jos he vielä lähestyvät yritystäni. Silloin he ymmärsivät lopettaa.

Myöhemmin Luosmalalle selvisi Googlesta, että moni muukin yrittäjä oli vastaavissa ongelmissa saman numeropalvelun kanssa. Sittemmin kyseinen palvelu on lopetettu.

– Samaisesta yrityksestä muun muassa Suomen Yrittäjät oli varoittanut. Ongelma on, että samanlaisia yrityksiä ja palveluita on edelleen olemassa. Lähes viikoittain saamme puheluita vastaavista palveluista.

Luosmala neuvoo vastaavassa tilanteessa olevia yrittäjiä olemaan sitkeitä.

– Teimme sen virheen, että lähdimme väärän yrityksen asiakkaaksi. Tällaiset yritykset esittävät aika lailla epätodenmukaisia vaateita laskutuksen ja perinnän yhteydessä ja vaikka asiakas kuinka ilmoittaa, että asia on riitautettu, toisessa päässä vaan jatketaan hommaa. Kun tiettyyn pisteeseen asti jaksaa vääntää, vastapuoli ymmärtää jättää asian sikseen.

– Tämän kyseisen yrityksen vastuuhenkilöillä näytti olevan useita saman tyyppisiä bisneksiä. Mielestäni on vähän surullista, että jos viitsii panostaa tuon verran yritystoimintaan, luulisi että rehellinenkin liiketoiminta kannattaisi.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi