Ajantasaiset tiedot koronasta yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Etsi

Kansainvälistyminen

Koronavirus lähes tuplannut rahtihinnat Kiinaan – Kivituottaja kertoo konttipulasta

Koronavirus vaikuttaa elinkeinoelämään laajalti myös meillä Suomessa. Lappeenrantaan kuuluvan Ylämaan suurin vientiartikkeli ovat rakennuskivet, joita viedään runsaasti myös Kiinaan.

Palin Granitin toimitusjohtaja Heikki Palin kertoo rahtihintojen Kiinaan päin lähes tuplaantuneen koronavirusepidemian puhjettua. Yritys myy graniittia ympäri maailmaa.

– Tänään neuvottelin yhden agentin kanssa, ja tilanne on se, ettei enää kerrota seuraavan kuukauden konttihintoja etukäteen, vaan konttifirmat kysyvät, paljonko sulla on kontteja. Ne hinnoittelevat vasta, kun on varma kontti sovittuna.

Konttihinnat ovat nousseet ja konttien saatavuus on heikentynyt. Heikki Palin huomaa jo vaikutuksia ympäri maailmaa kauppakumppaneiden kanssa toimimisessa.

– Tämä vaikuttaa koko Kaukoidän trafiikkiin, Intiasta itään päin. Kiinassa lastataan nyt huomattavasti vähemmän, kun osa satamista ja tehtaista on kiinni. Se aiheuttaa meillä konttipulan, kun niin sanottu west-bound-liikenne on vähentynyt. Aikataulut venyvät. Lännestä itään menevä trafiikki ei ole pitkään aikaan ollut huolitsijoille kovin kannattavaa.

Palin arvelee, että Kiinasta joudutaan tuomaan tyhjiä kontteja kohta, sillä tavaran täytyy jossakin vaiheessa lähteä taas liikkeelle. Moni eurooppalainenkin yritys on riippuvainen Kiinasta, varsinkin komponenttituottajana. Yrittajat.fi on koonnut vastaukset yleisimpiin koronavirusta koskeviin kysymyksiin yrittäjän näkökulmasta.

Messuja peruttu – ”Onneksi saimme tavarat lähtemään maailmannäyttelyyn”

Palin Granitin juuret ovat vuodessa 1921 ja yrityksellä on useita tarvekivilouhimoja eri puolella Suomea. Kiinaan menevästä kivestä suurin osa menee Kiinan omaan rakentamiseen.

Koronaviruksen vuoksi Kiinassa peruttiin kivialan merkittävä messutapahtuma. Lappeenrantalaisyrityksestä on tavattu käydä messuilla, mutta nyt matka peruuntui. Jännitystä aiheutti myös maailmannäyttelyyn menevien rahtien tilanne.

– Onneksi saimme tavarat lähtemään Dubain maailmannäyttelyyn Suomen paviljonkiin. Toimitimme kivilattiat syyskuussa avautuvaan näyttelyyn, Palin kertoo.

Business Finland: Pulaa jopa pakkausmateriaaleista

Rahdin kallistumisesta kertoo myös Business Finlandin kysely, jonka mukaan rahtikustannukset Kiinaan sekä Kiinasta ovat nousseet ja vaihtoehtoisia reittejä on pyritty etsimään. Useiden yritysten Kiinassa sijaitsevien alihankkijoiden tai tavarantoimittajien ongelmat ovat saaneet osan yrityksistä etsimään vaihtoehtoisia tavarantoimittajia.

Epidemia vaikuttaa laajasti koko toimitusketjuun ja vaikutukset ulottuvat koko maailmaan. Business Finlandin mukaan raaka-aineet ja komponentit ovat myöhässä, ja pulaa on jopa pakkausmateriaalien saatavuudesta.

Puolet liikevaihdosta tulee Kiinan kaupasta

Kivikauppias Heikki Palin on juuri Portugalissa ja Espanjassa tapaamassa kauppakumppaneita. Kiinassa suuri rakennuskivien tuotantoalue on Xiamenin alueella, Taiwanin vieressä. Xiamenissa on Palin Granitin partnerin myyntitoimisto. Puolet yhtiön liikevaihdosta tulee Kiinasta.

– Onneksi meillä oli aikaisemmin buukattua tavaraa, ja ne ovat lähteneet normaalisti. Toivottavasti jotain tapahtuu seuraavien kuukausien aikana Kiinan kanssa. Sitten kun tilanne lähtee piristymään, niin sitten on taas tavarasta pulaa, 40 vuotta alalla ollut Palin toteaa.

Suurin osa Palin Granitin Kiinan markkinoille viemästä graniitista on ruskeaa, Ylämaalla louhittua Baltic Brownia.

Business Finlandin tiedotteen mukaan logistiikkatoimijat kärsivät niin ikään tuotantokapasiteetin laskusta, henkilöstövajeesta ja liikennerajoituksista. Välivarastot ovat monin paikoin täynnä. Jotkut yritykset ovat kuljetusvaikeuksien vuoksi joutuneet etsimään uusia varastotiloja. Kuljetuskustannukset ovat nousseet.

Maantierahdin kulku ei ole vielä esteetöntä etenkään provinssien rajoilla, Business Finland tiedottaa. Erinäiset tarkastukset, kuten kuumemittaukset, hidastavat lähes kaikkia kuljetuksia. Rahtilaivaliikenne Kiinaan on vähentynyt rajusti koronavirusepidemian kiihdyttyä, vaikka satamat ovatkin pääasiassa olleet auki ja toiminnassa, jopa Wuhanissa.

Lisätietoja Business Finlandin maakatsauksesta

 

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi