Ajantasaiset tiedot koronasta yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Etsi

Korona

Tamperelainen Fiilis Fitness vei jumpat nettiin – Taloudellisesta hyödystä ei takeita, mutta jotain on tehtävä

Jumppa meni verkkoon. Tamperelaiselle Fiilis Fitnekselle tilanne on uusi, mutta palaute on ollut kannustavaa.

Tanssi- ja ryhmäliikuntatunteja Tampereella tarjoava Fiilis Fitness on yksi monista liikuntapalveluiden tarjoajista, jotka koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa joutuivat miettimään toimintatapansa uudelleen. Ratkaisu oli vetää jumppatunnit Facebook-live-videoina, jotka ovat keränneet hyvin osallistujia. Joogatuntia seurasi parhaillaan jopa 700 katsojaa.

– Nyt on neljä lähetystä takana. Palautetta, kannustusta ja tukea on tullut sekä parannusehdotuksia videoiden äänenlaatuun tai sijoittumisesta ruudulle. Vielä on vaikea sanoa, onko kyseessä alkuinnostus ja riittääkö ensi viikolle seuraajia. Emme ole aikaisemmin tarjonneet verkkopalveluita, vaan ennemminkin päinvastoin tarjottu paikka, jossa pääsee pois ruutujen ääreltä, yrittäjä ja tunteja ohjaava Siiri Halonen kertoo.

Jotain ratkaisua oli kuitenkin keksittävä. Yrittäjät laskivat, että talous menee miinukselle, eikä intoa velkavipuun ole. Tuntien tarjoaminen verkossa voisi tuoda edes hieman helpotusta.

Lue lisää eri alojen yrittäjien tavoista muokata liiketoimintaansa

Ei takeita kannattavuudesta

Fiilis Fitness tarjoaa tunteja vapaaehtoiseen maksuun perustuen. Maksuvaihtoehtoja on useita, mutta ilmaiseksikin voi osallistua.

– Taloustilanne puristaa kaikkia ja monella on sama tilanne kuin meillä, eli huoli jatkosta. Me tarjoamme sitä, mitä me voimme. Meillä on ilmainen tutustumiskerta muutenkin. Ehkä joku ottaa meidät omakseen ja tulee asiakkaaksi myöhemmin, mutta emme halua sitoa ketään, Halonen sanoo.

Siihen, kuinka kannattavaa Facebook-live-tuntien pitäminen tulee olemaan, Halonen ei osaa vielä sanoa.

Suurta taloudellista hyötyä tunneista ei välttämättä ole. Yrittäjät toivovat, että tunnit kiinnostavat ja ne turvaavat toiminnan jatkossa, ehkä.

– Meillä on useita asiakasryhmiä, kuten yritykset, perheryhmät, aikuisten tanssi, jooga ja pilates. Kaikki aika on mennyt siihen, että viestimme ihmisille, missä mennään. Vielä emme ole ehtineet miettiä, ketä laskutetaan ja miten. Shokkivaiheessa tässä ollaan vielä, Halonen sanoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi