Etsi

Emergency banner

Korona

Pankkien lainanhakupalvelut ovat ruuhkautuneet - Pankit lupailevat neuvotteluaikaa päivissä, osa asiakkaista on odottanut jo viikkoja

Selvitimme, kuinka nopeasti eri pankeissa saa yrityksen laina-asioita eteenpäin

"Valtio takaa ja pankit jakaa", totesivat ministerit, kun ensimmäisiä yritysten tukirahoitusmalleja tuotiin julki hallituksen tiedotustilaisuudessa maaliskuun puolivälissä.

Valtio takaa pankkien yrityksille myöntämiä lainoja 80 prosenttiin saakka Finnveran kautta, mutta lainan tai olemassa olevien lainojen lyhennysvapaiden saamiseksi ensimmäinen pullonkaula muodostui pankkien asiakaspalveluun. Yrittäjäjärjestö on saanut yrittäjiltä viestiä, joissa kerrotaan jopa 6-8 viikon jonotusajoista.

Yrittäjäjämedioiden toimitus teki soittokierroksen pankkeihin kysyäkseen heiltä pankkien palveluista ja ruuhkista. Facebookin Yrittäjät #ostapieneltä -ryhmässä kysyimme kokemuksia yrittäjiltä palvelun sujuvuudesta.

Onneksi pahin alkaa olla takana päin, sillä huhtikuun ensimmäisenä päivänä Facebookin Yrittäjät #ostapieneltä-ryhmässä tehdyn kyselyn perusteella monet ovat saaneet palvelua pikaisesti tai ainakin kohtuullisen ajan puitteissa. Moni pankki ja yksittäinen virkailija saa kiitosta asiakkailtaan.

Ikäviä tilanteita

Valitettavasti toisenlaisiakin kokemuksia on.

– Soittivat takaisin (Op) aika nopeaan, mutta asiakaspalvelija oli niin järkyttävän töykeä, että hetken jo katselin pihakoivun oksaa! Lainaa emme sen jälkeen (vapina oli niin kova) ajatelleet enää. Se kuitenkin edessä, eräs kommentoija kertoo.

Osasta pankeista on saatettu luvata palata yhteydenottopyyntöön, mutta asiakas ei ole sen koommin kuulunut, eikä puhelimella ole saanut ketään pankista kiinni. Osa kommentoijista kertoo, että lyhennykset ovat ehtineet jo mennä. Osalle on tullut yllätyksenä satojen eurojen palvelumaksut, joita lainojen maksujärjestelyistä koituu.

Joissakin tapauksissa pankkivirkailija ei ole osannut käsitellä hakemusta, jonka seurauksena hakemus on jäänyt kesken, venynyt tai asiakas on joutunut etsimään virkailijalle tietoa.

– Yrittäjän tulee kaikissa tilanteissa olla aktiivinen ja ensimmäisenä ottaa yhteyttä omaan pankkiin. Pankki yhdessä Finnveran kanssa voi hyvinkin tarjota nopean avun kriisin yli. Jos kuitenkin prosessi kestää ja rahan hinta tai muut ehdot muodostuvat yrittäjän kannalta kohtuuttomiksi on pikaisesti käännyttävä suoran tuen hakemiseen. Kaikki eivät voi eivätkä halua lisävelkaantua, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo.

– Nyt on olennaista, että pankit eivät järjestä yritysten kauneuskilpailuja vaan kaikkia luottokelpoisia yrityksiä tulee auttaa, hän jatkaa.

Säästöpankki järjestää neuvottelun runsaassa viikossa

Säästöpankin viestinnästä kerrotaan, että pankin nykyinen yritysasiakas pääsee rahoitusneuvotteluun eri ajassa Suomen eri alueilla.

– Yleensä neuvottelu järjestyy runsaan viikon aikana, nopeimmillaan muutamassa päivässä, Säästöpankkikeskuksen yritysasiakkaista vastaava liiketoimintajohtaja Kari Suutari kertoo.

Suutarin mukaan osassa tapauksista aikaa kuluu tätä enemmän.

– Yritysten rahoitustarpeissa lyhennysten lykkäykset ovat edelleen pääroolissa, mutta myös lisäkäyttöpääomatarpeet ovat kasvussa. Säästöpankit tekevät aktiivisesti työtä sen eteen, että yrittäjät hyödyntäisivät laaja-alaisesti kaiken sen tuen mikä saatavilla on, Suutari jatkaa.

Handelsbanken palvelee muutamassa päivässä

Handelsbankenin mukaan pankin asiakkaat ovat saaneet vastaukset kyselyihinsä nopealla aikataululla.

– Tältä osin palvelumme ei poikkea normaalioloista. Varsinaisen ajanvarauksen asiakas saa tällä hetkellä maksimissaan muutamassa päivässä. Pyrimme kuitenkin välttämään käyntiä konttorissa, keskusteluja käydään sähköisiä kanavia käyttäen, pankin viestinnästä kerrotaan.

Handelsbankenin mukaan yritysasiakkaiden tiedustelut koskevat lähinnä lyhennysvapaita. Mahdolliset lisärahoitukset katsotaan tapauskohtaisesti.

Oma Säästöpankilla pisimmät jonot itäisessä Suomessa

Oma Säästöpankki kertoo neuvotteluaikojen vaihtelevan tällä hetkellä yhden ja viiden päivän välillä. Asiakasmäärissä on alueellisia eroja. Pääkaupunkiseudulla asiakaspalvelu palvelee tällä hetkellä lyhimmällä jonotusajalla. Pirkanmaalla ja Hämeessä palvelua saa 2-4 päivän kuluessa. Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla palvelua saa odottaa 3-5 päivää ja Itä-Suomessa enimmillään muutaman viikon. Pankki on saanut tavallista enemmän lyhennysvapaisiin liittyviä pyyntöjä.

Oma Säästöpankki on tiedottanut palvelevansa konttoreissa ja puhelinpalvelussa poikkeuksellisesti myös lauantaina 4. huhtikuuta.

Aktia ohjaa digitaalisen kanavan kautta

Aktia-pankki ottaa yrittäjien pyyntöjä vastaan pääasiassa sähköisesti. Hakemusprosessi on pyritty tekemään helpoksi, jotta käsittely olisi sujuvaa. Aikamääreitä tai alueellisia eroja yritysasiakkuuksista vastaava johtaja Irma Gillberg-Hjelt ei osaa sanoa.

– Lainalyhennysten lykkäysten hakemukset on ohjattu digitaalisen kanavan kautta ja soitamme perään vain, jos hakemuksessa on jotain epäselvää. Suurin osa menee suoraan läpi. Hakemuksia on paljon ja jonoakin on, mutta yhtäkään erää ei veloiteta ennen kuin hakemus on käsitelty. Emme aiheuta lisää kassavirtaongelmia, Gillberg-Hjelt kertoo.

Lyhennysten lykkäyshakemusten määrä on kasvanut huomattavasti, mutta myös käyttöpääomarahoitushakemuksia on tullut.

– Silloin käymme läpi vaihtoehtoja tarkemmin. Pankeilla on säädellyt prosessit ja rajallinen määrä käsipareja käymään hakemuksia läpi, joten jonoakin muodostuu, Gillberg-Hjelt sanoo.

OP lupaa neuvotteluajan päivästä viikkoon välillä

Suurimmassa osassa OP-ryhmän osuuspankeista neuvotteluajan saa 1-3 päivän päähän ja suurimmissa pankeissa noin viikon päähän. Suurimmat asiakasmäärät sijoittuvat kaupunkeihin, joissa ruuhkautuminen näkyy eniten.

Ajat ovat lähtökohtaisesti puhelinneuvotteluaikoja. Maksuohjelman muutosta voi hakea sähköisesti, eikä neuvotteluaikaa tarvita.

OP:n saamista yhteydenotoista edellisillä viikoilla kaksi kolmasosaa koski maksuohjelmien muutoksia ja kolmannes uuden käyttöpääomarahoituksen hankkimista. Maksuohjelmamuutokset voi tehdä myös op.fi-verkkopalvelussa, eikä asian vireille saaminen edellytä tapaamista. Tällä viikolla painopiste on siirtynyt käyttöpääomarahoituksen ja on nyt 50/50.

Näiden rinnalla on jonkin verran yrityksiä, joiden kanssa järjestellään yrityksen varainhoidon asioita. Uudet investoinnit ovat nyt hetkellisesti vähissä.

Danskessa neuvotteluaika viikon päähän

Danske Bank käsittelee lainojen maksuaikatauluja pankin digitaalisissa kanavissa. Käsittelyaika uudelle rahoitushankkeelle on noin viikko. Pankki kannustaa yrityksiä olemaan yhteydessä pankkiin ajoissa.

Danske Bank kertoo, että yritykset hakevat tukea sekä uusina lainoina että muutoksina olemassa olevien lainojen maksuaikatauluihin. Uusien lainojen määrä on kääntynyt nousuun, tällä hetkellä niiden osuus on noin 70 prosenttia hakemuksista.

Nordea on lisännyt käsipareja, mutta viikko kuluu silti

Nordea on lisännyt miehitystä lainamuutosten ja -hakemusten käsittelyyn, mutta varoittaa, että odotusaika on useampia päiviä siitä huolimatta.

Suuria alueellisia eroja ei ole, mutta Pohjois- ja Itä-Suomi sekä pääkaupunkiseutu erottuvat suhteessa hieman muuta maata korkeammilla hakemusmäärillä koronaan liittyvien lyhennyslykkäys- ja käyttöpääomarahoitushakemusten osalta.

Hakemuksia Finnveran takaamaan lainaan on tullut melko runsaasti, mutta vielä toistaiseksi vähemmän kuin lyhennysvapaahakemuksia.

POP-pankki lupaa neuvotteluajan päivistä viikkoon välillä

POP-pankki kertoo, että asiakkaat pääsevät neuvotteluun keskimäärin 3-4 päivässä, mutta viimeistään viikon sisään. Sovitun ajankohdan saa tietää kyselypäivänä, jos se on arkipäivä. Kaupungeissa on jonkin verran ruuhkaisempaa kuin maaseudulla.

– Lainalyhennyskyselyjä tulee tasaisesti, joskin toimialakohtaisuus heijastuu tässäkin. Toimialoilla, jossa liiketoiminta on käytännössä pysähtynyt haetaan lainaa kiinteiden kustannusten kattamiseksi. Toimialoilla, joilla koronan vaikutukset näkyvät vasta viiveellä yritykset ennakoivat hakemalla lyhennyksen lykkäystä. Lisäksi nyt avautui juuri maatilojen maksuvalmiuslainoille myönnettävän valtiontakauksen haku – se ei sinänsä suoraan liity koronatilanteeseen, mutta sattuu tähän aikaan ja herättää varmasti kiinnostusta, toimitusjohtaja Pekka Lemettinen kertoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi