Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Työvaateyritys ui vastavirtaan – Kiertotalousosaaja osti pitkäaikaisen kumppaninsa

Koronapandemiasta huolimatta positiivisia uutisiakin tapahtuu. Ekologisia työvaatepalveluita tarjoava yritys vei maaliin reilut kahdeksan kuukautta neuvotellun yrityskaupan ostamalla Domino Workwear Oy:n.

Touchpoint suuntaa kaupan myötä katseet tulevaisuuteen ostamalla noin kolme kertaa itsensä kokoisen tamperelaisyhtiön.

– Elämässä pitää nähdä myös kriisien yli, ja tehdä töitä sen eteen, että pyörät pysyvät pyörimässä, kertoo Touchpoint Oy:n toimitusjohtaja-yrittäjä Outi Luukko.

Ei työvaateyrityskään ole ollut koronapandemialle immuuni.

– Korona ei ole ollut meille ”sudden death”. Emme tästä selviä ilman osumaa. Olemme ennakoineet ja tehneet skenaariot eri tilanteisiin. Tutkailemme millaisia toimia meidän pitää tehdä, jotta menemme tästä yli.

Touchpointin työvaatetuksen asiakkaina on koronakriisissä kärsineitä aloja, kuten horeca ja liikennöinti. Terveydenhuoltopuoli selvinnee kriisistä paremmin.

Tahtotilana uudistaa tekstiilialaa työvaateyritysten näkökulmasta

Outi Luukko kertoo, että Touchpointin tähtäimessä on synnyttää Suomeen osaamiskonsortio poistotekstiilien ja kiertotalouden ympärille. Touchpoint on mukana hankkeessa, jossa Paimioon avataan poistotekstiililaitos vuoden 2021 alussa. Hankkeen taustalla on joukko tekstiilialan edelläkävijöitä, muun muassa Pure Waste.

– Kasvun mahdollistaminen ja uusiutuminen yrityksenä on meille ensisijaisen tärkeää. Suunnan näyttäminen ja edelläkävijyys vaatii yritykseltä määrätietoista tahtotilaa ja tulevaisuuteen panostamista.

– Koemme, että nyt tehdyssä yrityskaupassa yhtiöidemme vahvuudet täydentävät toisiaan ja yritysten yhteenliittymä on enemmän kuin osiensa summa. Touchpoint on sen perustamisesta lähtien keskittynyt kestävän kehityksen edistämiseen. Yrityksellämme on ollut vahva tahtotila muuttaa ja uudistaa tekstiilialaa työvaateyritysten näkökulmasta.

Isommilla muskeleilla haetaan kasvua

Yrityskauppa mahdollistaa yritykselle kasvuloikan ja katseet ovat myös kansainvälistymisessä. Touchpoint tarjoaa ekologista työvaateratkaisua sekä poistotekstiileille kiertotalouden palvelumallia.

– Nyt meillä on entistä parempi valmius saada kestävän kehityksen arvoketju ja kiertotalouspalvelu laajemmalle asiakasrintamalle usealla eri toimialalla.

Kaupan myötä syntyvän yrityksen liikevaihtoennuste vuodelta 2019 on noin 15 miljoona. Touchpointin tilikausi päättyi vasta 31.3. Henkilökuntaa on yhteensä noin 20 henkeä.

Yrityksen toimitusjohtajana jatkaa Outi Luukko ja toimipisteet ovat, kuten tähänkin asti, Helsingissä ja Tampereella. Touchpointin asiakkaita ovat muun muassa Hesburger, Viking Line ja Finavia.

Touchpoint on Taalerin hallinnoiman Kiertotalous-pääomarahaston osakkuusyhtiö. 

 

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi