28.4.2020 klo 09:19
Uutinen

Siskosten tavoitteena tuoda kampaamoja digiaikaan – ”Koronan iskettyä laitoimme konseptin kanssa isomman vaihteen päälle”

Porilaiset siskokset perustivat yhdessä kampaamo- ja hyvinvointipalvelun tarjoajia kokoavan digialustan ja verkkokaupan. Ideana on tilata kampaaja tai jalkahoitaja sinne, missä asiakas on.

Yksi perustajista ja idean äiti Linda Huhtala kertoo vuonna 2018 perustetun firman idean syntyneen siitä, kun ”mummu” joutui hoitokotiin jo useampi vuosi sitten. Mummo oli tarkka siitä, että hiukset näyttivät hyvältä, mutta kampaajan varaus hoitokotiin ja maksu olivat vaikeita hoitaa. Linda Huhtala on ammatiltaan parturi-kampaaja.

– Nyt koronan iskettyä aiomme laittaa isomman vaihteen päälle, ja tavoitteenamme on pelastaa niin monta kampaajaa ja hyvinvointialan yrittäjää kuin mahdollista, kertoo Kati Huhtala, joka toimii päätyönään perheen toisessa yhtiössä Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:ssä toimitusjohtajana.

MAJ Works Oy on esimerkki alustataloudesta. Myös Timma Oy tarjoaa ajanvarauspalvelua sekä maksumahdollisuutta verkkoalustallaan. Timma.fi on keskittynyt parturi-kampaamo- sekä hieronta-alaaan. Kotimainen hiusten hoitotuotteiden valmistaja Cutrin lähti mukaan markkinointiyhteistyöhön MAJ Worksin kanssa.

– Cutrin näkee alan digitalisaation tärkeänä, ja he haluavat olla mukana pelastamassa kampaamoja.

Markkinapaikka ja konsepti tarjoavat liikuteltavat työvälineet tekijöille

Vuonna 2018 idea jalostui yritykseksi asti. Verkkoalustaa viilattiin kuntoon vielä viime vuonna.

– Tänä vuonna oli tarkoitus lähteä isommin markkinoille, ja sitten tuli korona. Näemme, että parturi-kampaajat ovat nyt tiukassa paikassa, eivätkä kaikki tule selviämään. Tarjoamme alustaamme ilman kiinteitä kuluja kampaamo- ja hyvinvointipalveluiden tarjoajille, Kati Huhtala kertoo.

MAJ Works tarjoaa markkinointi- ja maksuliittymän lisäksi brändin mukaiset tarvikkeet ja liikuteltavat työvälineet aina pesualtaasta lähtien. Alustalla on rekisteröityneitä palveluntarjoajia noin 50 henkilöä pääkaupunkiseudulta, Satakunnasta ja Pirkanmaalta, joista noin 20 on aktiivisia.

Kuluttaja voi verkkosivuilla valita ja ostaa palvelun markkinapaikalla.

– Kannustamme siihen, että palveluntarjoajat tekevät paljon töitä kauttamme. Provisiomme pienenee sitä mukaan, jos yrittäjä tekee paljon töitä kauttamme. Provisio sisältää myös maksuliikenteen tarjoajan kulut, Linda Huhtala sanoo.

Yritys tarjoaa nyt koronakriisissä ensimmäisen kuukauden maksutta palveluntarjoajille, pelkästään maksuliikenteen kulujen hinnalla. Toisen kuukauden saa puoleen hintaan. Kampaamoalan palvelumallissa ei olla nähty suuria mullistuksia miesmuistiin.

– Nettiajanvaraus on ollut suurin mullistus alallamme, kyllä se siinä on. Markkinapaikkamme mahdollistaa kokonaan työn uudelleenajattelun.

Uutta ja vanhaa

Siskosten osaaminen sopii tuoreen firman liikeideaan hienosti. Linda on työskennellyt kauneus- ja hyvinvointialan yrittäjänä jo lähes 20 vuotta.

– Pystymme kaikki tuomaan jotain yhteiseen yritykseen. Olen tehnyt töitä digitaalisten palveluiden parissa, muun muassa Maas Globalissa, Krista Huhtala-Jenks kertoo.

Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy valittiin viime vuonna Satakunnan Vuoden Perheyritykseksi. Kuljetusliike on siskosten vanhempien luomus.

– Normaalisti työskentelen isän ja äidin kanssa perheyrityksessä. Nyt on ollut makeaa tehdä tyttöjen kanssa tätä työtä, Kati Huhtala hehkuttaa.

Juttua päivitetty 28.4 klo 14.55: Otsikkoa muutettu sekä juttuun lisätty tieto Timma Oy:stä, mikä tarjoaa ajanvaraus- ja maksualustaa mm. kampaajille.

Kuvassa Krista Huhtala-Jenks, Linda Huhtala ja Kati Huhtala.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi