Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Korona

Kriisi synnyttää uusia yhteistyön muotoja: ”Pystymme auttamaan toinen toisiamme” – Hotelli ja siivousfirma löivät hynttyyt yhteen

Koronan hiljentämä kaupankäynti sai yhteiskäyttöautoja tarjoavan 24 Rental Networkin suunnittelemaan uudenlaista palvelumallia yhteistyössä Kassamagneetti Oy:n kanssa. Siivousalan yrittäjä on myös kehittänyt palvelumalliaan totutun ulkopuolelta.

– Suomi tarvitsee ravintoloiden palveluita ja haluamme olla kumppanina auttamassa haastavassa tilanteessa. Kannustamme muitakin yrittäjiä etsimään toimialarajat ylittäviä luovia ratkaisuja toistemme ja yhteiskunnan tukemiseksi, toteaa 24 Rental Network Oy:n toimitusjohtaja Matti Hänninen.

Kassamagneetti on julkaissut web-tilausportaalin ravintoloille, mikä kytkeytyy heidän tarjoamaansa kassajärjestelmään. Yritys tarjoaa nykyisille, 2500 ravintola-asiakkaalleen, tilaussovelluksen maksutta vuoden loppuun asti. Yhteiskäyttöautoja vuokraava yritys tarjoaa myös alennusta ensimmäiseen kokeiluun.

24Rent yrittäjä: ”Pystymme auttamaan toinen toisiamme”

Matti Hännisen mukaan idea yhteistyöhön syntyi siitä, kun koronakriisi iski molempien yritysten liiketoimintaan.

– Mietimme, että itseasiassa pystyisimme auttamaan toinen toisiamme. Kassamagneetille tilanne iski hetkellisesti vielä pahemmin kuin meille. Ravintoloille kotiinkuljetuksen este voi olla se, ettei haluta sitoutua kuukausittaiseen autokuluun. Perinteinen malli onkin ollut leasing, mutta pystymme vuokraamaan autoja, vaikka muutamaksi minuutiksi.

24 Rental Network on paketoinut ravintoloita varten autonvuokramalleja erilaisiin tarpeisiin, jos tarve on vain lounasaikaan, niin siihen löytyy paketoitu tuote. Palvelun käyttöönottajien määrä ei vielä liiku sadoissa. Turussa, pääkaupunkiseudulla ja Jyväskylässä uusi malli on herättänyt kiinnostusta ravintolayrittäjissä. Palveluntarjoajat alkoivat markkinoida yhteistyössä toteuttamaansa palvelumallia maaliskuun lopussa.

– Uusi paketoitu tuote ei vielä näy viivan alla, mutta tällä hetkellä näkyy yritysmyynnin keskusteluissa. Toimintamalli jäänee voimaan sitten, kun kriisi on ohi. Uskon, että tämä toimii pienemmille toimijoille hyvin, Hänninen kertoo.

Yhteiskäyttöautojen kysyntä lähti nousuun helmikuun puolessa välissä, mutta Uudenmaan sulku vaikeutti tilannetta. Budjetoitu 35-40 prosentin kasvu on jäänyt toteutumatta ja myynti on jäänyt edellisen vuoden tasolle.

– Olemme turvautuneet ylimääräiseen rahoitukseen päästäksemme kriisin yli.

Miltä kuulostaisi kotisiivous hotelliviikonlopun aikana? – Yhteistyötä yli toimialarajojen

Siivousyritys Koti Puhtaaksi Oy on koronaepidemian aikana solminut markkinointiyhteistyösopimuksen helsinkiläisen Hotel Kämpin kanssa. Hotelliyöpymiseen voi lisäpalveluna tilata oman kodin siivouksen yöpymisen ajalle. Yhteistyöhön ryhdyttiin Kämp Collection Hotelsin toimitusjohtaja Laura Tarkan aloitteesta. Palvelupakettiin voi tilata myös limusiinin hakemaan majoittuja kotoa.

Koti Puhtaaksi Oy:n toimitusjohtaja Saana Tynin mukaan tarkoituksena on jatkaa yhteistyötä myös koronakriisin jälkeen.

– Seuraava kampanja kohdistuu äitienpäiväviikkoon. Ei ole siis äitienpäivä, vaan kokonainen viikko, jolloin luvassa on uudet tarjoukset ja hemmottelut. Kaikki tehdään korona huomioiden, esimerkiksi Kämp huomioi siten, että aamupala tuodaan huoneeseen. Meidän kanssamme kontaktilta välttyy täysin, käytämme tarvittaessa kasvosuojia tai hengityssuojia ja käytämme aina hanskoja siivoustyössä.

Norjalaisen Nordic Choice Hotelsin omistaman Kämp Collection Hotelsin toimitusjohtaja Tarkka kirjoitti viime viikolla sosiaalisen median palvelu LinkedInissä hotelliliiketoiminnan syöksystä.

– Olemme menettäneet koronakriisin aikana 98 prosenttia liiketoiminnastamme ja lomauttaneet 95 % henkilöstöstämme.

Saana Tynin mukaan uusi yhteistyö on tuonut lukuisia varauksia kotisiivoukseen. Korona on syönyt perussiivousbisneksestä ison osan.

– Perusliiketoimintamme on noin 30 prosenttia normaalia pienempi. Välillä liikevaihdon lasku kävi noin -60 prosentissa, mutta on nyt tasaantunut siten, että kokonaisvaikutus on noin 30 prosenttia. 

 

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi